Osaamisen, innovaatioiden ja ideoiden liikkeelle saamiseen vaaditaan tänä päivänä palvelevan johtajan ominaisuuksia: ihmissuhdetaitoja, empaattisuutta, aitoutta ja vuorovaikutukseen antautumista. Globaaleilla markkinoilla pitäisi myös pystyä turhan vaatimattomuuden sijaan olemaan rohkeasti ylpeä omasta tekemisestä.

Katso, mitä muuta suomalaisesta johtajuudesta puhutaan Työelämä 2020 -hankkeen pohjalta:

Kevät on nyt virallisesti jäänyt taka-alalle, ja välillä viileistäkin keleistä huolimatta Suomen kansa viettää sinnikkäästi suuren osan ajastaan ulkona harrastusten parissa tai mökillä touhuten. Erityisesti kauniilla säällä tekemistä riittää vaikka joka päivälle, ja siksi kesäkuu onkin aktiivisten brändien kulta-aikaa.

Harvinaista sisäpiiritietoa tarjolla! Markkinointitoimisto Dinglen 14-vuotias TET-harjoittelija Ronja paljastaa, mitä somekanavia teinit nyt käyttävät ja mihin tarkoituksiin.

"Snäpin uuden päivityksen myötä monet ovat vähentäneet kanavan käyttöä tai jopa poistaneet tilinsä sieltä kokonaan, ja samalla siirtyneet juttelemaan Instagramin direct messagen puolelle."

LinkedInin sponsoroidut päivitykset saapuvat pian saataville myös videomuodossa, ja samoihin aikoihin sallitaan myös natiivivideoiden lisääminen yrityssivujen yhteyteen. Yritysprofiilissa näkyvälle paikalle sijoitettava video on hyödyllinen esimerkiksi työnantajabrändäyksen näkökulmasta. Uusimmassa Somenewsissa tietoa myös päivityksistä Facebookin livelähetyksiin ja Instagram-tarinoihin.

Report by Reuters Institute says local media remains a highly trusted source of news and publishers are making efforts to transition to a new digital business model. There are also challenges, such as recruitment and retention of young journalists, when local media is seen as “not cool.” Also: "Local and regional outlets compete for advertising with platform companies such as Google and Facebook, but also rely on these companies to reach online audiences."

Sisällöntuottajan näkökulmasta toukokuu ei jää pelkästään perhosten kutitteluun. Toukokuun taian voi viedä konkreettisiksi sisällöiksi monella tavalla, sillä vakiintuneiden juhlapäivien vapun ja äitienpäivän lisäksi tapahtuu paljon. Tiesitkö, että toukokuussa vietetään esimerkiksi Star Wars -päivää, palomiesten päivää ja salasanapäivää?

Kuinka moninkertaistaa saatu huomio ja reaktiot tapahtumasometuksessa? Näin Dingle sai aiempaan verrattuna 30 kertaa paremmat tulokset Digitalist-tapahtumasta twiitatessaan.

Kun moni yritys- ja henkilöbrändi käyttää samaa hashtagia tapahtuman aikana, vain nokkelin sisältö erottuu feedissä. Dingle teki sen datan avulla, luomalla osan sisällöistä jo etukäteen osallistujadatan pohjalta. 

Case #dinglereact avattuna Dinglen blogissa. 

Brändille on tärkeää osallistua ajankohtaisiin keskusteluihin juuri omalle brändille sopivalla tavalla. Tässä puheenaiheita huhtikuulle ja esimerkki viime vuonna suurelle suomalaisbrändille tuotetusta somesisällöstä.

Toukokuussa voimaantulevaan GDPR:ään perustuen Facebook on luonut Tietoja-sivun alle linkin, jonka taakse yritys voi kätevästi upottaa omat tietosuojakäytäntönsä. Mitä muuta somekanavissa tapahtuu? Dinglen uusin Somenews kertoo.

Chatbotit lisääntyvät verkkomedioissa, ja ne tuottavat parhaimmillaan lukijalle suurestikin lisäarvoa. BBC:llä on rakennettu eri jutuissa uudelleenkäytettäviä botteja, joiden avulla toimittajien on helppo tarjota lukijoille syventävää lisätietoa monimutkaisista aiheista: “[Chatbots are] not applicable to every story […]. But if you have a really complicated, long piece and you want people to grasp the basics very quickly, they’re very good.”

Jos kesä olisi vakiintunut parisuhde, niin maaliskuu olisi sen ensitreffit. Auringonsäteet tuntuvat mahanpohjassa ja kaikki suunnitelmat ovat vielä ihanan auki ja mahdollisia. Käännetään katseet siis maaliskuuhun: tsekkaa, mistä kohta puhutaan.

Miksi vihapuhetta pidetään yhteiskunnallisena, mutta vertaistukea jokaisen omana asiana?

”Kuten Suomi24:n käyttäjäkyselyyn vastannut toteaa, palstoilta ”löytyy yllättävän paljon empaattisia ihmisiä”. Käyttäjien myönteisissä kokemuksissa toistuvat auttaminen ja avun saaminen. [...] Kun yhteiskuntatieteilijät suuntaavat katseen verkon negatiivisiin puoliin, vertaistuen merkitys ohitetaan”, huomauttaa Suomi24-yhteisöpalvelun dataa Citizen Mindscapes -hankkeessa tutkiva Minna Ruckenstein.

ProCom haastatteli podcastissaan vuoden digijohtajaksi 2017 valittua Reiman toimitusjohtajaa Elina Björklundia, joka vie henkilökohtaisesti läpi digitalisaatiota yrityksessään niin CDO:na kuin viestintäjohtajanakin. Kannattaa kuunnella kun Björklund kertoo, miksi pitää viestintää arvonluonnin ytimenä ja missiota joskus tärkeämpänä kuin välitöntä tulosta.

Luovaa tekoälyä käytetään jo mm. muotivaatteiden ja videopelien taustakuvien suunnittelussa. GAN (generative adversarial network) pystyy muokkaamaan kuvia uskottavasti esimerkiksi vaihtamalla kuvassa esiintyvän henkilön ilmeen. Sen pohjalta kehitetty DABUS (Device for the Autonomous Bootstrapping of Unified Sentience) taas osaa luoda kokonaan uusia kuvia sitä esteettisesti miellyttävistä elementeistä.

Vuoden 2018 aikana voidaan odottaa GANien tuottavan surrealistista taidetta, täydellisesti käsiteltyjä valokuvia ja hienoja vaatteita, mutta visuaalinen taide on vain ensikosketus luovan tekoälyn mahdollisuuksiin. DABUS-tekoälyn kehittäjä ennustaa, että tämä ”luova kone” voi tuottaa innovatiivisia konsepteja myös yritysstrategioiden, talouden ennustamisen ja tieteellisten teorioiden saroilla.

How to keep your commercial page in view after Facebook's decision to prioritize posts that “spark conversations and meaningful interactions between people"? What else is new on the social media front in the beginning of the year? Dingle's first Social Media News of the year is here to tell you.

4 entisestään nousevaa HR-trendiä vuodelle 2018. Varsinkin sosiaalisen rekrytoinnin laajemman merkityksen ymmärtäminen sekä hyödyntäminen rekrytoinnissa ja työnantajakuvan luonnissa tulee meilläkin nousemaan voimakkaammin HR-ammattilaisten kielille.

Sisältö ennen brändiä! Aller Median pohjoismaisen konsernin Client Service Director Trine Lundahl kehottaa markkinointipäättäjiä luovuttamaan vastuun viestinsä välittämisestä journalismin ammattilaisille. Lue, mitkä 5 asiaa kannattaa ottaa pohdittavaksi, jos natiivimainonnan kampanja on suunnitelmissa vuodelle 2018.

Marketing with valuable content is a long-term business development strategy. There’s no spell that will magic you up success straight away. The journey is a voyage of discovery – it takes deep thinking, tough decisions, investment and hard graft.” Check out 5 key steps you need to take on your content journey.

Helmikuu on sisällöntuottajan näkökulmasta ihanteellinen kuukausi, sillä se on tapahtumia täynnä. Silloin vietetään laskiaista ja penkkareita, talviurheillaan aktiivisesti, pohditaan ystävänpäivälahjoja sekä tanssitaan vanhojen tansseja. Helmikuu on myös siitä kutkuttavaa aikaa, että tammikuun lopulla selviää presidentinvaalien tulos tai jännitetään tuloksesta riippuen toisen vaalikierroksen tulosta.

Haastetta markkinoinnin kulttuurin muutokseen tuo se, että ekosysteemin muodostavat yrityksen omien markkinoinnin ammattilaisten lisäksi yhteistyöorganisaatiot. Arvojen sekä merkityksen kokemuksen on levittävä myös oman henkilöstön ulkopuolelle.

 

Muutos ei kuitenkaan ole mahdoton. Tulevaisuus voisi näyttää esimerkiksi siltä, mitä tässä IABlogin kirjoituksessani kuvailen.

 

Varoitus! Seuraavan tekstin lukeminen saattaa aloittaa pitkän, intensiivisen matkan, jonka varrella sinua odottavat lukuisat muutokset, onnistumiset ja tuskan hetket – sekä huikea määrä älyllistä haastetta.