Ensi kuussa sisällöntuottajan näkökulmasta ehkä mielenkiintoisimmat mahdollisuudet tarjoaa lihaton lokakuu. Usein paras tapa erottua on kuitenkin tehdä jotain, mitä muut eivät tee. Tunnetuimpien tapahtumien sijaan sisältöjä voi tehdä myös niille päiville, jotka jäävät vähemmälle huomiolle. Tarkista vinkit lokakuulle!

Facebookissa on nyt helppoa tehdä videoita vaikka still-kuvista, ja postausten A/B-testaamiseen annetaan välineitä. Mitä muuta tapahtuu somekanavissa näin syksyn alkaessa?

"The most successful marketers regularly use psychology to help them be better at their jobs. One of the most effective ways to build trust and credibility for your brand is to be transparent and not shy away from your flaws."

Tarinoiden tehtävä on auttaa ja yksinkertaistaa, ei luoda lisää kerroksia tai johdattaa huomiota pois yrityksen tuotteiden heikkouksista. Unohda siis höpinätarinat ja keskity oleelliseen. Asiakkaat haluavat yrityksen, joka tarjoaa heille ehjän suunnitelman ratkaista ongelmansa loppuun saakka.

Jos aiot vielä ennen lomia lukea yhden blogipostauksen, valitse tämä! Instagramista ja Facebookista löytyy brändeille mielenkiintoisia uusia ominaisuuksia, joihin kannattaa perehtyä loppuvuoden somesuunnitelmia pohtiessa.

Ekologisuus on yksi neljästä suurimmasta megatrendistä. Markkinointiala elää trendeistä, ja mentaliteetti on pysy pinnalla tai huku. Aina uuden pienen trendin noustessa pinnalle alkaa kilpajuoksu siitä, kuka siihen tarttuu ensiksi.

Kysymys kuuluu: haluaako brändisi olla johdonmukainen menestyjä vai jatkuvien pikaspurttien perässä säntäilevä markkinointiviestintäroskaaja?

Journalistit, viestijät ja muut sisällöntuottajat kuulolle! Jos viestintäkouluttaja Marketta Rentolan, Aalto-yliopiston käsikirjoituksen professori Iiro Küttnerin ja Oulun yliopiston tutkijatohtori Henrik Rydenfeltin keskustelu on vielä kuulematta, kannattaa se ottaa kesän podcast-listalle. 

Mikä on kiinnostavaa? "Tarina kiinnostaa, koska se rajaa maailmaa ja tekee sen ymmärrettäväksi."

Osaamisen, innovaatioiden ja ideoiden liikkeelle saamiseen vaaditaan tänä päivänä palvelevan johtajan ominaisuuksia: ihmissuhdetaitoja, empaattisuutta, aitoutta ja vuorovaikutukseen antautumista. Globaaleilla markkinoilla pitäisi myös pystyä turhan vaatimattomuuden sijaan olemaan rohkeasti ylpeä omasta tekemisestä.

Katso, mitä muuta suomalaisesta johtajuudesta puhutaan Työelämä 2020 -hankkeen pohjalta:

Kevät on nyt virallisesti jäänyt taka-alalle, ja välillä viileistäkin keleistä huolimatta Suomen kansa viettää sinnikkäästi suuren osan ajastaan ulkona harrastusten parissa tai mökillä touhuten. Erityisesti kauniilla säällä tekemistä riittää vaikka joka päivälle, ja siksi kesäkuu onkin aktiivisten brändien kulta-aikaa.

Harvinaista sisäpiiritietoa tarjolla! Markkinointitoimisto Dinglen 14-vuotias TET-harjoittelija Ronja paljastaa, mitä somekanavia teinit nyt käyttävät ja mihin tarkoituksiin.

"Snäpin uuden päivityksen myötä monet ovat vähentäneet kanavan käyttöä tai jopa poistaneet tilinsä sieltä kokonaan, ja samalla siirtyneet juttelemaan Instagramin direct messagen puolelle."

LinkedInin sponsoroidut päivitykset saapuvat pian saataville myös videomuodossa, ja samoihin aikoihin sallitaan myös natiivivideoiden lisääminen yrityssivujen yhteyteen. Yritysprofiilissa näkyvälle paikalle sijoitettava video on hyödyllinen esimerkiksi työnantajabrändäyksen näkökulmasta. Uusimmassa Somenewsissa tietoa myös päivityksistä Facebookin livelähetyksiin ja Instagram-tarinoihin.

Report by Reuters Institute says local media remains a highly trusted source of news and publishers are making efforts to transition to a new digital business model. There are also challenges, such as recruitment and retention of young journalists, when local media is seen as “not cool.” Also: "Local and regional outlets compete for advertising with platform companies such as Google and Facebook, but also rely on these companies to reach online audiences."

Sisällöntuottajan näkökulmasta toukokuu ei jää pelkästään perhosten kutitteluun. Toukokuun taian voi viedä konkreettisiksi sisällöiksi monella tavalla, sillä vakiintuneiden juhlapäivien vapun ja äitienpäivän lisäksi tapahtuu paljon. Tiesitkö, että toukokuussa vietetään esimerkiksi Star Wars -päivää, palomiesten päivää ja salasanapäivää?

Kuinka moninkertaistaa saatu huomio ja reaktiot tapahtumasometuksessa? Näin Dingle sai aiempaan verrattuna 30 kertaa paremmat tulokset Digitalist-tapahtumasta twiitatessaan.

Kun moni yritys- ja henkilöbrändi käyttää samaa hashtagia tapahtuman aikana, vain nokkelin sisältö erottuu feedissä. Dingle teki sen datan avulla, luomalla osan sisällöistä jo etukäteen osallistujadatan pohjalta. 

Case #dinglereact avattuna Dinglen blogissa. 

Brändille on tärkeää osallistua ajankohtaisiin keskusteluihin juuri omalle brändille sopivalla tavalla. Tässä puheenaiheita huhtikuulle ja esimerkki viime vuonna suurelle suomalaisbrändille tuotetusta somesisällöstä.

Toukokuussa voimaantulevaan GDPR:ään perustuen Facebook on luonut Tietoja-sivun alle linkin, jonka taakse yritys voi kätevästi upottaa omat tietosuojakäytäntönsä. Mitä muuta somekanavissa tapahtuu? Dinglen uusin Somenews kertoo.

Chatbotit lisääntyvät verkkomedioissa, ja ne tuottavat parhaimmillaan lukijalle suurestikin lisäarvoa. BBC:llä on rakennettu eri jutuissa uudelleenkäytettäviä botteja, joiden avulla toimittajien on helppo tarjota lukijoille syventävää lisätietoa monimutkaisista aiheista: “[Chatbots are] not applicable to every story […]. But if you have a really complicated, long piece and you want people to grasp the basics very quickly, they’re very good.”

Jos kesä olisi vakiintunut parisuhde, niin maaliskuu olisi sen ensitreffit. Auringonsäteet tuntuvat mahanpohjassa ja kaikki suunnitelmat ovat vielä ihanan auki ja mahdollisia. Käännetään katseet siis maaliskuuhun: tsekkaa, mistä kohta puhutaan.

Miksi vihapuhetta pidetään yhteiskunnallisena, mutta vertaistukea jokaisen omana asiana?

”Kuten Suomi24:n käyttäjäkyselyyn vastannut toteaa, palstoilta ”löytyy yllättävän paljon empaattisia ihmisiä”. Käyttäjien myönteisissä kokemuksissa toistuvat auttaminen ja avun saaminen. [...] Kun yhteiskuntatieteilijät suuntaavat katseen verkon negatiivisiin puoliin, vertaistuen merkitys ohitetaan”, huomauttaa Suomi24-yhteisöpalvelun dataa Citizen Mindscapes -hankkeessa tutkiva Minna Ruckenstein.

ProCom haastatteli podcastissaan vuoden digijohtajaksi 2017 valittua Reiman toimitusjohtajaa Elina Björklundia, joka vie henkilökohtaisesti läpi digitalisaatiota yrityksessään niin CDO:na kuin viestintäjohtajanakin. Kannattaa kuunnella kun Björklund kertoo, miksi pitää viestintää arvonluonnin ytimenä ja missiota joskus tärkeämpänä kuin välitöntä tulosta.