Voisivatko yritykset toimia kuten alustat?

Pauli Aalto-Setälä antaa ohjeen yrityksille, jotka haluavat selvitä disruptioiden tuomista haasteista voittajina: Mahdollista systeemi, joka innovoi ilman rajoja. Tulisiko yritysten mallintaa toimintansa ja koko organisaationsa yhä enemmän verkostomaisena alustana, pohtii moderneja työyhteisöjä työkseen kehittävä JP Wirta. 

Ihmisten varjoja valoisalla taustalla, päälle valotettu kaupunkinäkymää ja digitaalinen valopisteiden verkosto sen päällä.
Kuva: Fotolia

Pauli Aalto-Setälä. Kaikkien tuntema johtaja ja markkinointiviestinnän pitkäaikainen moniottelija. Mies, joka tuntee omakohtaisen syvällisesti kaikkia toimialoja kohtaavan disruption haasteet ja on selvinnyt muutoksesta voittajana – ainakin toistaiseksi.

Vuoden 2018 ensimmäisen Digitalist-tapahtuman pakka tyhjennettiin jo heti ensimmäiseen esitykseen. Aller Median toimitusjohtaja Aalto-Setälän puheenvuoro oli ihmisen kokoinen, mutta koko maailmaa syleilevä kuvaus siitä, miksi disruptio on kaikkialla ja ketkä sitä johtavat. Ja erityisesti siitä, kuinka itse siitä selvitä – muutu tai myy itsesi.

Organisaatioille, jotka ovat päättäneet nousta haasteesta voittajina, annetaan tiivis resepti:

  • Mahdollista systeemi, joka innovoi ilman rajoja
  • Varmista, että innostus tarttuu
  • Vie uudet ajatukset käytäntöön.

Onkin huomattava, että systeemi on aina tärkeämpi kuin yksittäinen henkilö tai johtaja. Organisaatioissa tämä tarkoittaa sitä, että yksittäiset toimijat voivat vuorovaikuttaa tehokkaasti keskenään verkostomaisesti ilman organisaation luomia siiloja ja rajoja.

Jokainen uusi idea on mahdollisuus luoda palveluympäristö uudelleen. Edes kuolettavan pahalta maistuvan lonkeron valmistus ei ole virhe, mikäli se merkitsee ideointia tukevan kulttuurin syntyä.

Pauli Aalto-Setälä lähikuvassa puhumassa Digitalist -tapahtumassa Helsingin Tennispalatsissa, Takana screenillä näkyy osa kuvaa, jonka alareunassa lukee "ourselves".
Kuva: Taneli Lahtinen, Dingle
"2000-luku on kamalaa aikaa kontrollikeskeiselle johtajalle" - Pauli Aalto-Setälä

Systeemi ei kuitenkaan ole suljettu johdettuun organisaatioon. Perinteiset toimintaketjujen kehittämiset tulevat aina ennemmin tai myöhemmin tiensä päähän. Media-alallla on ollut turha pyrkiä tehostamaan printtimedian tuottamista, koska se ei ole uusi liiketoimintamalli.

Sen sijaan kestävää liiketoiminnan kehittämistä edustaa ydinosaamisen valjastaminen uusiin rakenteisiin luoden parhaimmillaan alustoja ekosysteemien vaikutukselle.

Tästä tunnetuimpia esimerkkejä ovat Applen ja Googlen kaltaiset jättiläiset, joiden palvelut ovat saatavilla lähes kaikilla elämän osa-alueilla ja vaikuttavuus kuluttajiin suurempi kuin johtavilla valtioilla. Kuitenkaan alustojen peli ei ole missään nimessä vain globaalien toimijoiden peli, kuten olen kirjoittanut aiemmin.

Aller on luonut useita asiakaskunnan tarpeisiin ja sisällöntuottajan vahvuuksiin nojaavia ja verkostomaisesti toimivia alustoja. Vaikuttavuuden kasvattamiseksi Allerin alustat perustuvat digitaalisiin palveluihin. Kuitenkin keskeinen komponentti niiden toimivuudessa on alati laajeneva kumppaniverkosto. Alusta on vain systeemi, joka tuo kriittiset tietovirrat yhteen ja osapuolten hyödynnettäviksi.

Kuva: Taneli Lahtinen, Dingle

Puheenvuoro sai itseni miettimään, tulisiko yritystenkin toimintaa mallintaa yhä enemmän alustana? Innovatiiviset ja tehokkaat yritykset ovat jo hajottaneet johtamisen pieniin itseohjautuviin tiimeihin. Verkostomaisen vaikuttamisen työkalut ovat jo arkipäivää ja haluttaessa vain ani harvan työrooli on enää oikeasti sidottu mihinkään fyysiseen rakenteeseen.

Tulisiko yritystenkin toimintaa mallintaa yhä enemmän alustana?

Olisiko kehityksen seuraava vaihe määritellä organisaation tavoite sekä rakenteet yksiköiden ja prosessien sijaan keskeisinä tietovirtoina ja tiimien vaikutuksien verkostona?

Yksi asia on kuitenkin varmaa. 2000-luku on kamalaa aikaa kontrollikeskeiselle johtajalle, kuten Pauli Aalto-Setälä muistuttaa.

JP Wirta vastaa modernien työyhteisöjen kehityksestä ja toimii CMO:na suomalaisyritys Cloudrivenissä. Yritys auttaa asiakkaitaan vahvistamaan kilpailukykyään muotoilemalla työympäristöjä, joissa yhdistyvät asiakaskokemuksen ymmärtäminen, organisaation vuorovaikutteisuus ja henkilöstön motivointi uudella tavalla. Kotimaisen muutosopin yritys vie Happit-alustansa kautta kansainvälisen kumppanikanavan tueksi. Pauli Aalto-Setälä puhui Aller Median markkinointipalveluiden isännöimässä Digitalist-tapahtumassa maaliskuun 2018 lopussa.

Tilaa sähköpostiisi kaikki Wau.fi:ssä julkaistut artikkelit sinua kiinnostavista aiheista.