Aller Median tuottama asiantuntijasivusto digiliiketoiminnasta, markkinoinnista, mediasta, sisällöistä, teknologiasta ja työelämästä.

Toimistojen etäsuhteen loppu – uuden ideoinnin aika

Markkinointiviestinnän toimistot ovat palvelleet asiakkaitaan samalla tavalla yli sadan vuoden ajan. On tullut aika ravistella tekemisen pyhiä lehmiä.

Hattupäinen nainen ojentaa vaaleanpunaista kukkaa kameraa kohti.

Rakas asiakas. Markkinointitoimistojen ja asiakkaan yhteistyön vaiheet ovat pysyneet samoina aikojen alusta.

1800-luvun Chicagossa asunut saippuakauppias Fairbanks ajeli hevoskyydillä tapaamaan lahjakkaaksi tietämäänsä piirtäjää, jolle hän kuvaili haluavansa elähdyttävän lehtimainoksen.

Taiteilija piirteli tanssivia keijukaisia tuotteen ympärille ja velipoika kirjoitti runomuotoon hyvät tekstit. Joitakin päiviä myöhemmin saippuakauppias, pienten korjausten jälkeen, hyväksyi lopputuloksen. Mainos saatiin lehteen.

Nykyajassa vain hevoset on jätetty pois, muuten työn vaiheet ovat edelleenkin samat:

  1. Asiakkaalla on haaste
  2. Asiakas ja toimisto läpikäyvät yhdessä ongelman
  3. Toimisto ratkaisee ongelman ja esittelee ratkaisunsa asiakkaalle

Rakas asiakas. Yli satavuotias tekemisen malli ei ole täydellinen, sillä se tarjoaa monta ikävää tilaisuutta väärinkäsityksille ja häröilylle.

Ammattiliitto Pro:n tutkimuksen (2015) mukaan suomalaisen työn sähläysaste on jopa 30–50%. Suurin syy sekoiluun markkinointialalla on lähes aina toimiston ja asiakkaan välinen henkinen ja fyysinen etäisyys työtä tehtäessä.

Turkoosille taustalle murskaantuneita väriliidun palasia.

On helppo ymmärtää, miksi edelleen toimimme etäällä toisistamme. Alalla on muutama sääntö, kuin ne olisivat kiveen hakattuja lakeja. Tässä viittaan ajatukseen, että luovat mestarit tarvitsevat oman työrauhansa onnistuakseen hyvin.

Mitä siitäkin nyt tulisi, jos asiakas tapittaisi selän takana vahtimassa luovien ihmisten työskentelyä?

Niin rakas asiakas, mitä siitä voisikaan tulla?

Voisiko siitä syntyä lisää luovia ideoita? Luovuuden kaava on lopulta melko mutkaton. Aluksi on synnytettävä mahdollisimman paljon ideoita, joista valikoidaan parhaat jatkoon.

Jo tätäkin universaalia totuutta vasten olisi hyvä, jos ajatustyö ei olisi vain muutaman toimiston hämärissä näpräävän neropatin harteilla.

Uudenlaisia ideoita alkaa syntyä, kun monenlaiset ja jopa vastakkaiset ideat törmäilevät vapaasti keskenään.

Todella uudenlaisia ideoita alkaa syntyä silloin, kun monenlaiset ja jopa vastakkaiset ideat törmäilevät vapaasti keskenään. Kaikki ihmiset ovat luovia, tarvitaan vain oikeat työkalut ja metodit kiihdyttämään luovuutta.

Puiselle pöydälle kaatunut lasipurkillinen värikkäitä liituja.

Rakas asiakas. Me Dinglellä liputamme asiakkaan kanssa tehtävän yhteistyön, yhteisöllisen ongelmanratkaisun ja joukkoluovuuden puolesta. Haluamme innostaa yrityksiä tekemään asioita viisaammin, tehokkaammin ja hauskemmin.

Olemme lähteneet rohkeasti kokeilemaan uusia tapoja synnyttää ideoita paremmin, systemaattisemmin ja nopeammin. Tämä uuden ideoinnin systeemi on melkein sama kuin se 1800-luvun malli, mutta mullistaa kaiken:

  1. Asiakkaalla on haaste
  2. Asiakas ja toimisto läpikäyvät yhdessä ongelman
  3. Toimisto ja asiakas ratkaisevat ongelman yhdessä

Yhdessä olemme luovempia. Yhdessä päihitämme monet haasteet nopeammin ja tarkemmin.

Rikkinäinen arvauspuhelin voidaan haudata sinne minne se kuuluu. Arvuuttelun aiheuttaman turhan työn määrä vähenee merkittävästi ja paras idea pääsee maaliin paljon nopeammin ja terävemmin.

Kaksi aikuista pomppimassa jättikokoisella trampoliinilla.

Ideointi on rankkaa puuhaa, sillä se vaatii täydellistä keskittymistä ja lapsenomaista leikkimielisyyttä.

Lisäksi vaikuttavien ideoiden syntyminen tarkoittaa aina panostuksia ajankäyttöön. Päivässä tai kolmen tunnin luovassa sprintissä voi syntyä jotain, mutta kahdessa päivässä syntyy varmasti vaikuttavia ideoita.

Menestyäkseen yritys tarvitsee vaikuttavia ideoita. Se tarkoittaa panostuksia ajankäyttöön ja vaatii keskittymistä ja lapsenomaista leikkimielisyyttä.

Me haluamme nähdä asiakkaamme itse luovuuden ja innovaation äärellä synnyttämässä parempaa markkinointia. Ymmärrämme, että tämä ei sovi kaikille.

Voi olla niinkin, että jo asiakkaan piipahdus luovuuden trampoliinilla auttaa ideointia pysymään oikeassa suunnassa. Tähän kaikkeen meillä Dinglellä on intohimo, suunta ja systeemit.

Rakas asiakas. Menestyäkseen yritys tarvitsee vaikuttavia ideoita. On aika lopettaa arvaileva etäsuhde ja ideoida tulevaisuutta viisaammin, tehokkaammin ja hauskemmin.

Se tapahtuu yhdessä.

Kristallipalloa pitelevä käsi tiilipylväiden keskellä pihalla, kuvan päällä teksti "tavoite, ymmärrys ja ideat".

Brando Louhivaara työskentelee luovana johtajana markkinointitoimisto Dinglessä. Monissa luovuuden tulissa paahdetun Brandon intohimo on luovan kulttuurin kehitystyö. Hän näkee, että kaikki ihmiset ovat luonnostaan luovia ja että ideointi on tekniikkalaji. Dingle on osa Aller Median markkinointipalveluita.

Kuvat: Fotolia