Tekoäly mullistaa markkinoinnin – mutta miten se tapahtuu käytännössä?

Markkinoinnin ammattilaiset yhdistävät jo nyt työssään modernit työkalut ja luovuuden. Tutkijoiden ohella markkinoijat rakastavat hypoteesien testaamista – ja oppivat siksi työssään jatkuvasti. ”Kun luonnollisen kielen ymmärrys vielä kehittyy ja tekoäly alkaa ymmärtää videoiden sisältöä, markkinoinnilla on edessään kiintoisat näkymät”, sanoo Silo.AI:n perustaja Ville Hulkko.

Tekoälyn kasvot nousevat värikkään pilvi- ja tähtimassan keskeltä avaruustaustalta
Kuvat: Fotolia

Tämän päivän uutisointi sen kertoo: Tekoäly pelastaa ja tekoäly tappaa. Se ajaa meidät töihin ja lukee lapsillemme iltasadut. Aina välillä se parantaa syövän.

Markkinoinnin ammattilaiset puhuvat kilvan siitä, miten tekoäly muuttaa markkinoinnin. Moni asia on jo muuttunut radikaalisti.

Tekoälyn konkretisoiminen on kuitenkin vaikeampaa kuin kuvittelemme: Mitä tekoäly oikeasti tarkoittaa, kun siitä on kuorittu hype pois? Miten tekoäly valjastetaan käytännössä liiketoiminnan tarpeisiin?

”Markkinointialustat hyödyntävät jo nyt tekoälyä, mutta tekoälyn konkreettinen hahmottaminen on vielä vaikeaa. Markkinoijaa tilanne hämmentää", suomalaisen tekoälylaboratorio Silo.AI:n perustaja ja kaupallinen johtaja Ville Hulkko sanoo.

"Koneoppivat järjestelmät rouskuttavat syvällä lukuisten mainosmyyntialustojen sisällä parannuksia, jotka lisäävät mainosten tehokkuutta. Kun toisilla toimialoilla tekoälystä puhutaan samaan aikaan itseään ajavien autojen mahdollistajana, hyötyjä markkinoinnissa on joskus vaikea hahmottaa”, Hulkko jatkaa.

Kun tekoälyä lähdetään valjastamaan osaksi liiketoimintaa, liikkeelle pitää lähteä tavoitteista.

Tekoäly tarkoittaa yleisesti koneoppimisen eri muotoja. Rakennetut tietokoneohjelmat pystyvät ilman ihmisen ohjelmointia oppimaan omista löydöksistään ja aisteistaan. Kun tekoälyä lähdetään valjastamaan osaksi liiketoimintaa, liikkeelle pitää lähteä tavoitteista.

”Tekoälyn hienous on, että se pystyy löytämään uniikkeja tapoja vastata mihin tahansa kysymykseen. Jos kysyt järjestelmältä, miten mainosvarastoni kannattaisi jakaa tuottavuuden maksimoimiseksi, tekoäly löytää vastauksen saatavilla olevasta datasta”, Hulkko kertoo.

Kun puhutaan tekoälystä, puhutaan lähes poikkeuksetta myös ihmisen roolista liiketoiminnassa. Tekoäly ei syrjäytä ihmistä markkinoinnissa. Ihmisen rooli kuitenkin muuttuu tulevaisuudessa.

”Markkinoijan hiljainen tieto, esimerkiksi A/B-testauksen kautta opittu optimaalinen julkaisuajankohta tai mainoksen bannerikuvan sisällölliset valinnat, ovat nyt ihmisten pään sisällä sijaitsevaa ammattiosaamista. Tämä tieto on kohtuullisen helppo siirtää oppivalle järjestelmälle. Näin ihmisen rooli vapautuu innovoimaan uusia tapoja erottautua.”

Kahdet tekoälyn ihmismäiset kasvot katsovat eri suuntiin värikkäiden data-, sähkövirta- ja valopisteketjujen keskeltä.

Markkinoija rakastaa hypoteesejä

Markkinoinnissa moderneimmat työkalut yhdistyvät luovuuteen. Markkinointi on siksi tekoälyn näkökulmasta kiinnostava ala. Teknologia ja luova ajattelu kulkevat markkinoinnissa aina käsi kädessä. Tutkijoiden ohella myös markkinoijat rakastavat hypoteeseja.

Joka päivä markkinoijat testaavat ja validoivat erilaisia hypoteeseja. Käytännössä tämä tarkoittaa Hulkon mukaan sitä, että markkinoijat kehittyvät jatkuvasti työssään. Mutta kehittyykö markkinoinnin alusta?

Miten rakennamme työkalun, joka oppii ihmisen ja järjestelmän välisestä interaktiosta ja parantaa suoritustaan?

”Miten saisimme erilaisen datan kvantifioitua: Miten rakennamme työkalun, joka oppii ihmisen ja järjestelmän välisestä interaktiosta ja parantaa suoritustaan? Miten tuomme markkinoijien kyvykkyyden osaksi jokapäiväistä liiketoimintaa oppivasti?” Hulkko kiteyttää markkinoinnin tavoitteita.

Tekoälyn taustalla on oppivuuden luuppi

Yksi tapa ottaa tekoäly osaksi liiketoimintaa on tehostaa asiakaspalvelua esimerkiksi rakentamalla chatbotteja.

Kommunikaatio asiakkaan ja asiakaspalvelun välillä eri kanavissa muutetaan digitaaliseen muotoon ja syötetään tekoälylle. Algoritmit oppivat tunnistamaan datasta esimerkiksi yleisimmin esitettyjä kysymyksiä, joihin yritys rakentaa vastaukset. Koneoppiva järjestelmä lukee tämän jälkeen uusia kysymyksiä ja oppii miettimään myös niihin sopivia vastauksia.

Joka ikisellä kierroksella järjestelmä oppii vähän paremmaksi. Ja joka ikisen ihmisen tehokkuus kasvaa.

”Kun näitä botteja tarjotaan jokaisen asiakaspalvelijan käyttöön, toiminta on yhtäkkiä tehostunut 10–20 prosenttia. Lisäksi, kun asiakaspalvelija lukee tekoälyn ehdottamia vastauksia ja arvioi niitä, syntyy niin sanottu oppivuuden luuppi. Joka ikisellä kierroksella järjestelmä oppii vähän paremmaksi. Ja joka ikisen ihmisen tehokkuus kasvaa”, Hulkko kuvailee.

Silmät kiinni ylöspäin nousevat tekoälyn kasvot, joiden vieressä pyörii pienten planeettojen ketju. Tekoälyn otsan läpi kulkee värikkäitä virtoja.

Toinen merkittävä ilmiö on tekoälyn mahdollistama metadata 2.0. – videoiden, kuvien, äänen tai tekstien sisältöä kuvaileva data.

Teknologiajätti Ciscon mukaan vuonna 2021 82 prosenttia internetliikenteestä on videonsiirtoa. Informaatiotulvan alla ihmisen kapasiteetti ei riitä enää valitsemaan, tulkitsemaan ja hyödyntämään kaikkea sisältöä.

Kuvatunnistuksen, kielenymmärryksen sekä äänenkäsittelyn kautta kone voidaan opettaa tulkitsemaan kaikkea vain ihmisen aisteille tarkoitettua sisältöä. Tämä mahdollistaa Hulkon mukaan täysin uuden sukupolven markkinoinnillisia innovaatioita.

”Kuka on ensimmäinen, joka ottaa big datan käsiinsä ja yhdistää sen markkinointikeinoihin? Mitkä ovat ne keinot, joiden avulla pystyisimme ymmärtämään tätä kaikkea sisältömassaa paremmin? Rakentamaan tämän pohjalta oppivuuden luupin ja yhdistämään sen siihen tietoon, joka meillä jo on esimerkiksi kuluttajista?”, Hulkko kysyy.

Markkinoija oppii jo nyt dataa analysoimalla paljon kuluttajien käyttäytymisestä ja toiveista.

”Kun tähän tuodaan kolikon toinen puoli eli esimerkiksi sisällön ymmärrys videosta, päästään mielenkiintoisiin juttuihin kiinni markkinoinnissa.”

Kuvatunnistuksen, kielenymmärryksen sekä äänenkäsittelyn kautta kone voidaan opettaa tulkitsemaan kaikkea vain ihmisen aisteille tarkoitettua sisältöä.

Suomessa on valtavasti AI-potentiaalia

Kolmas merkittävä trendi on luonnollisen kielen ymmärtäminen. Käytännössä sanoista tehdään matematiikkaa: tutkitaan, millaisia ovat valtamediassa esiintyvät lauseet ja puretaan lauseet sanoiksi. Tämän jälkeen pohditaan, millaiset sanat esiintyvät yhdessä ja millaisissa asiayhteyksissä. Kaiken tämän pohjalta tekoäly rakentaa matemaattisia vektoreita.

”Voimme esimerkiksi todeta, että immigration- ja Trump -vektorit osoittavat samaan suuntaan. Tämä kaikki ennakoi hyvin uudenlaisia tapoja tehdä bisnestä”, Hulkko sanoo.

Avaruudessa kiertäviä datapikselivirtoja, joiden keskiössä värikkäitä savupilviä, ja niiden keskeltä katsovat silmiin tekoälyn kasvot

Yritysten on Hulkon mukaan tärkeä muistaa, että sillä, mistä palvelumme ostamme, on suuri merkitys.

”Markkinoijat raapivat päätään, kun ensimmäiset puhekäyttöliittymät alkavat syntyä. Niiden hyödyntäminen vaatii luonnollisen kielen ymmärtämistä", Hulkko sanoo. 

"Jos ostamme luonnollisen kielen ymmärtämisen algoritmin palveluna esimerkiksi Googlelta Piilaaksosta mustana laatikkona, joka ikinen pieni palvelu, minkä me rakennamme, siirtyy rapakon taakse mustiin laatikoihin ja menetämme kontrollimme niistä”, hän muistuttaa.

Jos ostamme dataa palveluna merten takaa, meistä tulee pikkuhiljaa Piilaakso-riippuvainen kansakunta.

Suomessa on hänen mukaansa käsittämätön määrä osaamisen potentiaalia rakentaa luonnollisen ymmärtämisen ja tekoälyn kehittämistä.

”Mutta jos ostamme dataa palveluna merten takaa, niin meistä tulee pikkuhiljaa Piilaakso-riippuvainen kansakunta. Meillä markkinoijina, palveluiden rakentajina, uusina digitaalisina ristiretkeilijöinä on vastuu siitä, minkälaisia valintoja teemme.”

Ville Hulkko on suomalaisen tekoälylaboratorio Silo.AI:n perustaja ja kaupallinen johtaja. Hän kertoi tekoälystä palveluna Aller Median markkinointipalveluiden isännöimässä Digitalist-tapahtumassa maaliskuun 2018 lopussa.

Tilaa sähköpostiisi kaikki Wau.fi:ssä julkaistut artikkelit sinua kiinnostavista aiheista.