Aller Median tuottama asiantuntijasivusto digiliiketoiminnasta, markkinoinnista, mediasta, sisällöistä, teknologiasta ja työelämästä.

Puhutaanko mokista?

Somen pursutessa tarinoita ammatillisista onnistumisista mietin oman työurani varrelle sattuneita virheitä. Eikö kukaan muu muka mokaa? Epäilen, että muutkin kaipaavat vertaistukea, kun kaikki ei menekään putkeen. Näin syntyi videosarja, jossa media- ja markkinointialan ammattilaiset kertovat tarinoita omista mokistaan, ja mitä niistä opittiin.

Mustan taustan keskellä ylhäältä kuvattuna mies, joka on nostanut kädet kasvoilleen vakavana.
Kuva: Fotolia

Linkediniä selaillessani tuntuu siltä, että kaikilla menee tosi hyvin. Syöte pursuaa tarinoita onnistumisista, uusista avauksista, positioista sekä nappiin menneistä rahoituskierroksista. Jokaisessa kuvassa hymyillään.

Facebook puolestaan täyttyy, etenkin näin alkuvuodesta, postauksista, joissa kerrotaan voitetuista palkinnoista. Katson kuvia lavalla juhlivista tiimeistä, hienoista palkintopysteistä ja -tauluista ja luen vuolaista kiitoksista asiakkaille.

Luen alan blogeja, joissa oivalletaan ja onnistutaan sellaisella tarmolla, että oksat pois. Sama energia jatkuu palavereissa, joissa alan kollegat kertovat kuulumisiaan akselilla ”nyt on ihan sairaan hyvä meno” ja ”varmaan paras vuosi tulossa”, katsomatta silmiin.

Meneekö kaikilla tosi hyvin?

Menen työpäivän jälkeen kotiin, otan kissan syliin ja mietin hämmentyneenä, että meneekö kaikilla tosi hyvin? Vai olenko vain juuri se kateellinen kyynaama, josta äiti varoitti olemasta? Uppoudun kaikkiin niihin työurani varrella sattuneisiin virheisiin ja katastrofeihin, ja mietin, eikö kukaan muu mokaa?

Huomaan kaipaavani vertaistukea. Haluaisin kuulla, miten muutkin ovat mokanneet. Mietin Failedin-palvelun perustamista. Päädyn kuitenkin vähemmän työlääseen ratkaisuun, ja päätän tehdä videosarjan, jossa alan tekijät kertovat, kuinka ovat mokanneet. Itse.

Soitan mainos- ja media-alan ihmisiä läpi, ja ilahdun, kuinka moni on valmis tulemaan kameran eteen kertomaan mokastaan. Ja kuinka ottivat siitä opikseen.

Tässä se nyt sitten on, videosarja ihmisistä, jotka ovat työurallaan mokanneet mutta oppineet siitä jotain. En ole enää yksin.

Aikakauslehtikauppa, joka maksoi miljoonia ja johti irtisanomisiin

Haastattelen ensimmäiseksi Aller Median toimitusjohtaja Pauli Aalto-Setälän. Onnistuin mokaamaan myös ensimmäisen videon kanssa, ja Paulin tarinan ohella opin taas lisää myös videotuotannosta saadessani apua naapurifirman kuvaajalta. Siitä lisää CEO Helsingin blogissa.

Videolla Aalto-Setälä kertoo, että hänen työuransa pahin moka on helppo muistaa. Kyseessä on mediaosto vuodelta 2014, jolloin Allerin strategia suuntasi jo kohti digitaalisia tuotteita ja markkinointipalveluita, mutta mediatalo uskoi silti edelleen osaavansa tehdä aikakauslehtiä parhaiten Suomessa. 

Kuvakaappaus CEO Helsingin videolta: Pauli Aalto-Setälä kertomassa mokastaan.

Kun tuli tilaisuus ostaa lisää aikakauslehtiä, Aalto-Setälä tarttui siihen. Se oli virhe.

Miljoonilla ostettuja Suomen Bonnierin aikakauslehtiä ei saatu tuottavaksi myöskään Allerilla, ja kaikki ostetut lehdet jouduttiin lakkautettamaan vuotta myöhemmin. 

Traumaattisesta virheestä poiki kuitenkin lopulta tuottavaa liiketoimintaa.

Irtisanomisiin johtaneesta, traumaattisesta virheestä poiki kuitenkin lopulta tuottavaa liiketoimintaa. Aller päätti pitää osan aikakauslehtikaupan myötä taloon tulleista journalismin ammattilaisista palkkalistoilla ja ideoida heidän kanssaan sisältöjä suoraan yrityksille. 

Bonnierilta tulleen ydinporukan ympärille sittemmin rekrytoitu tiimi tuottaa nyt sisältömarkkinointia Aller Ideas -yksikössä, jonka Aalto-Setälä kertoo olevan yksi parhaiten kasvavia alan yksiköitä koko maassa.

Tässä tarina Paulin kertomana:

Videosarjan tulevissa osissa on luvassa tarinoita mm. Vapa Median Ida Hakolan, ToinenPHD:n Jani Halmeen ja It's Alive Filmsin Jani Pösön mokista. Stay tuned.

Jan Zapasnik työskentelee luovana neuvonantajana strategisen markkinoinnin toimisto CEO Helsingissä. Hän on aiemmin urallaan ollut perustamassa mediatalo Bassoa, minivideotuotantoyhtiö Snacksizea sekä toiminut muun muassa RadioMedian hallituksessa. CEO Helsinki on osa Aller Media -konsernia ja Allerin markkinointipalveluita.