Aller Median tuottama asiantuntijasivusto digiliiketoiminnasta, markkinoinnista, mediasta, sisällöistä, teknologiasta ja työelämästä.

Onko asiakkaallasi ruokapulmia? Ratkaise ne sisällöillä

Minkä ruoanlaittohaasteen haluaisit asiakkaasi elämässä ratkaista? Oivaltavalla reseptiikalla helpotat asiakkaasi arkea ja teet tuotteestasi kestosuosikin.

Juuresmuffineita pöydällä.

Uutta nyt! Testaa tätä! Montako ruokatuotteen mainosta näet päivässä? Kasvavassa infotulvassa yksittäisten huipputuotteiden lanseeraukset ja niiden uutuusarvo unohtuvat nopeasti. Uutuustulva voi myös turruttaa.

Arki on edelleen suurin markkina elintarvikkeiden valmistajalle. Kun puhutaan ruoasta, jokainen arkirumbaa pyörittävä kuluttaja ottaa kiitollisena vastaan uuden idean, joka tuo oivaltavaa ja helposti toteutettavaa vaihtelua viikon ruokalistaan.

Kuluttajan ostopäätökseen vaikuttavat monet asiat, jotka voivat olla hyvin arkisia, perustarpeista lähteviä ongelmia. 

Jos haluat, että pitkän ja kalliin kehityksen läpikäynyt tuotteesi jää kuluttajan arkirepertuaariin, kokeile sen markkinoinnissa laajempaa perspektiiviä ja luota kuluttajan tarpeita ratkovaan sisältöön.

Luota kuluttajan tarpeita ratkovaan sisältöön.

Kun tuotteesi on elintarvike, mieti siis aluksi vastaus kysymykseen: Minkä ruoanlaittohaasteen haluat tuotteellasi asiakkaasi elämässä ratkaista?

Jos haluat myydä sokeria, on luontevaa tarjota kakku. Mutta entä jos myisitkin sokerin karamellisoidun possun kyljessä tai koukuttaisit asiakkaan pikkelöimään? Tarjoaisitkin jotain muuta, mikä ei ole asiakkaalle jo itsestään selvää.

Näin autat kuluttaja-asiakasta reseptiikan avulla

Varmista, että monipuolisella, ajassa olevalla ja houkuttelevalla reseptitarjonnalla tuotteesi jäävät pysyvästi asiakkaan arkeen. Näin tuotteesi päätyy varmimmin viikoittaisella kauppareissulla tai nettiostoksilla asiakkaasi ostoskoriin.

Tarjoa asiakkaallesi ideat ja ainekset nopeaan ja ravitsevaan ateriaan, joka helpottaa arjen ruokavalintoja.

Jos tuotteesi on vieraampi suurelle asiakasryhmälle, perustele ja näytä kuluttajalle, mitä sillä voi saada aikaiseksi. Jos haluat myydä riisinuudelia, myy sesongin raaka-aineita hyödyntävä wokki tai nuudelisalaatti.

Perustele ja näytä kuluttajalle, mitä tuotteellasi voi saada aikaiseksi.

Varmista samalla, että reseptit ovat yrityksesi arvojen mukaisia. Jos haluat korostaa vastuullisuutta, valitse tuotteesi ympärille resepteihin sesongin parhaita raaka-aineita ja tuotteita, jotka on tuotettu lähellä tai vaikka pakattu ekologisesti.

Voit myös laatia reseptin jo lähtökohtaisesti niin, että siinä käytettävät raaka-aineet hyödynnetään purkin pohjia myöten, eikä itse reseptistä synny hävikkiä.

Nainen katsoo tabletilta ohjeita vihanneksia pilkkoessaan keittiössä.

Yksi asiakas, monia tarpeita

Kun tunnistat asiakkaasi ruoanlaiton haasteet ja tunnistat samankaltaisten asiakkaiden käyttämät tärkeimmät mediakanavat, tuotteen markkinointi osuu kohdennettuna maaliin. Samalla on kuitenkin hyvä muistaa, että yhdelläkin ihmisellä on erilaisia tarpeita.

Kokkaus on arkea, ja kokkaus on välillä juhlaa. Ruokavieraita haluaa säväyttää. Samaan aikaan kotona voi asustella kasvupyrähdyksen keskellä oleva aktiivinen urheileva teini, jolle ruokaa saa valmistaa sammioittain.

Välillä ruoanlaittoon on aikaa maksimissaan puoli tuntia tai vain vartti, mutta asiakas haluaa vaihtelua jauhelihakierteeseen tai tuttuun perusreseptiin ainakin uutta, helposti omaksuttavaa twistiä. 

Olisivatko toimivat, hiotut ja eri tarpeisiin räätälöidyt ruokareseptit ja ruokahalun herättävät ruokakuvat sinulle ratkaisu, jolla saat asiakkaat valitsemaan tuotteesi jokaisella kauppareissulla ostoskoriinsa?

Jos vastasit kyllä, reseptiikka on olennainen osa sisältömarkkinoinnin ratkaisujasi.

Anna-Kaisa Asuja työskentelee ruoka-teemoista vastaavana toimituspäällikkönä journalistiseen sisältömarkkinointiin ja yritysten omaan mediaan erikoistuneessa Aller Ideas -yksikössä, joka on osa Aller markkinointipalveluita.  

Kuvat: Aller Ideas /K-Ruoka ja Fotolia