Aller Median tuottama asiantuntijasivusto digiliiketoiminnasta, markkinoinnista, mediasta, sisällöistä, teknologiasta ja työelämästä.

Minne robotti-imurin data tallentuu?

EU:n tietosuojadirektiivin myötä kuluttajan valta päättää siitä, miten ja mitkä tahot häneen itseensä liittyvää dataa hyödyntävät, voimistuu entisestään. Kuluttajien asenteilla on yritysten tulevaisuuden kannalta todellakin merkitystä.

Turkka Koivu Elisan aulassa.
Kuva: Pasi Murto

Mihin suuntaan kuluttajien asenteet yritysten datan käyttöä kohtaan tulevaisuudessa kehittyvät? Tämä on kysymys, jonka jokainen tiedostava yritys itselleen esittää datakylläisessä maailmassa.

Toisin kuin ehkä kuvittelemme, yritykset ottavat datan hyödyntämisessä vasta ensi askeliaan. Paljon on vielä näkemättä.

Tulevaisuudessa dataa ei rikasteta vain markkinoinnin tai liiketoiminnan tehostamisen tarpeisiin, vaan sen pohjalta avautuu kaikkien alojen yrityksille myös kiinnostavia, uusia liiketoimintamahdollisuuksia.

EU:n tietosuojadirektiivin myötä kuluttajan valta päättää siitä, miten ja mitkä tahot häneen itseensä liittyvää dataa hyödyntävät, voimistuu entisestään. Kuluttajien asenteilla on siis yritysten tulevaisuuden kannalta todellakin merkitystä.

Uskon, että asenteet jakautuvat kahtia. On porukkaa, joka on äärimmäisen tarkka siitä, miten heihin liittyvää dataa hyödynnetään. Ihmisten tietoisuus myös siitä, mitä hyötyä datan hyödyntämisestä on heille itselleen, lisääntyy.

Toinen porukka tiedostaa, että palvelut toimivat paremmin datansa luovuttaneelle ihmiselle. Datan hyödyntäminen assosioituu positiivisena asiana niin kauan kuin palvelu toimii ja kuuntelee asiakasta herkästi.

Palvelut toimivat paremmin datansa luovuttaneelle ihmiselle.

Kuluttajat miettivät kuitenkin tulevaisuudessa vakavasti, minne kaikki heihin liittyvä data tallentuu. Tätä kysymystä ihmisten on myös syytä pohtia, kun älykkäät jääkaapit ja robotti-imurit ovat pian luonteva osa arkeamme ja yksilöistä kerääntyvän datan määrä kiihtyy entisestään.

EU:n tietosuoja-asetus GDPR selkiyttää pelisääntöjä ja nostaa datan hyödyntämiseen liittyvät asiat tapetille. Sen myötä ihmiset alkavat keskustella data-asioista enemmän.

Datakeskeinen maailma muuttuu paremmaksi ja palvelevammaksi paikaksi.

Elisan kuluttajaliiketoiminnan data- ja analytiikkajohtaja Turkka Koivu edustaa maan kuuminta dataosaajien kärkeä ja on yksi kymmenestä Data Masters -ajatushautomoon kuuluvasta Suomen eturivin johtajasta. Huippujohtajista koostuvan ryhmän näkemykset ovat nyt luettavissa Data Masters -raportista. Ajatushautomon tuottaa Aller Media.

Tilaa raportti -banneri.