Millaiset tuotteet menestyvät vuonna 2018?

2010-luvulla kuluttajat ovat olleet halukkaita maksamaan yksinkertaisuudesta ja helppoudesta. Nämä 5 tekijää vaikuttavat nyt brändien ja tuotteiden menestykseen.

Nainen nauraa pää ylösalaisin toisen henkilön syliin nostamana.

Mennään suoraan asiaan katsomalla, mitä raha puhuu. Laajan yritysdatan analyysi nostaa esiin menestystekijöitä ilman, että asiasta tarvitsee liiaksi mutuilla. Tuotteet, jotka ovat keskittyneet vain yhden tarkan tarpeen ratkaisemiseen ovat olleet taloudellisesti kaikkein menestyksekkäimpiä tällä vuosikymmenellä.

Yksinkertaisuus ja helppous ovat niitä asioita, joista kuluttajat ovat olleet halukkaita maksamaan 2010-luvulla. Suurin osa kaikkein parhaista tuotteista ratkaisee vain yhtä ongelmaa.

Vain yhden tarkan tarpeen ratkaisemiseen keskittyneet tuotteet ovat olleet taloudellisesti kaikkein menestyksekkäimpiä tällä vuosikymmenellä.

Suuremmat kilpailijat lyödään erikoistumalla

Parhaiden kasvuyritysten lähtökohtana on usein isomman palvelukokonaisuuden pilkkominen pieniksi osiksi, ja keskittyminen terävänä kiilana vain yhteen osaan kokonaisuudesta.

Yhteen pienempään kulmaan kiinnittyminen ja sen hiominen timantiksi avaa hyvät mahdollisuudet haastaa suuremmat yritykset tekemällä asiat osuvammin ja tehokkaammin.

Parrakas mies lukee lehteä parturin tuolissa, kun kauluspaitainen mieskampaaja henkseleissä leikkaa hiuksia.

Ajatukseen laadusta kiinnittyy vuonna 2018 entistä useammin ajatus erityisosaajasta, joka täyttää osaavasti asiakkaan spesifiä tarvetta. Muutoin laadusta ei haluta maksaa.

Sellaiset yritykset, jotka ovat valinneet strategiakseen geneerisen laadulla kilpailemisen, ovat menestyneet taloudellisesti vielä selvästi heikommin kuin hinnalla tai spesifin tarpeen täyttämisellä kilpailevat yritykset.

Yleisin pk-yritysten joukkohauta on alusta asti liian tylpällä palvelutarjoamalla markkinoille tuleminen.

Ajatukseen laadusta kiinnittyy vuonna 2018 entistä useammin ajatus erityisosaajasta, joka täyttää osaavasti asiakkaan spesifiä tarvetta.

Top of Mindit ja lojaliteetit ovat alamäessä

Digitaalinen kulttuuri on muokannut ostamisen perusluonnetta huomattavasti pelkkää verkkokaupankäyntiä laajemmin. Useimmissa tuotekategorioissa kuluttajien kyky nimetä eniten suosimansa ja pääsääntöisesti ostamansa merkki on suorastaan romahtanut.

Hintavertailu on digimarkkinoilla helppoa. Lojaliteetit laskevat, kun ostaminen liukuu preferenssiperusteisesta tykkäämisostamisesta hintavertailun suuntaan.

Kasvin lehtien läpi kuvattu nainen, joka istuu läppärin kanssa pohdiskelevana nojatuolissa.

Ostotilannetta kontrolloivien yritysten merkit vahvistavat markkinaosuuttaan päivittäistavaroista autovakuutuksiin. Tuotebrändit pyrkivät iskemään vastaan rakentamalla vaihtoehtoisia jakelukanavia.

Hyperkilpaillussa vertailuympäristössä menestyy halvimman lisäksi lähinnä vain erottuvin ja asiakastarpeisiin osuvin tuote.

Uudessa hyperkilpaillussa vertailuympäristössä menestyy siten halvimman lisäksi lähinnä vain erottuvin ja asiakastarpeisiin osuvin tuote. Menestyvin tuote voittaa kilpailijansa ilman vertailua.

Mitä menestyvän brändin rakentaminen vaatii?

Osa kehityksestä on täysin väistämätöntä. Herää kuitenkin kysymys, ovatko yritykset palveluita rakentaessaan systemaattisesti aliarvioineet, mitä erottuvan brändin rakentaminen tällä vuosikymmenellä vaatii.

Kuinka tomerasti lojaalisuutta on rakennettu ja keskitytty palvelemaan omia parhaita asiakkaita mahdollisimman hyvin?

Ydintuote on se tekijä, johon markkinointiväki 2010-luvulla on panostanut aivan liian vähän.

Tuote on kaikista markkinoinnin osatekijöistä vahvimmin koko yrityksen kasvot ja yrityksen osaamisen kiteymä. Paradoksaalisesti ydintuote on se tekijä, johon markkinointiväki 2010-luvulla on panostanut aivan liian vähän.

Nainen nauttii hajuvesipullosta tulevasta tuoksusta silmät kiinni ulkona.

Valtaosa yrityksistä tunnustaa, että heidän tuote- ja palvelutarjoamansa on pari vuotta jäljessä siitä, missä he toivoisivat sen olevan. Ydintuotteiden katteiden kutistumisen myötä yritysten fokus on siirtynyt uudenlaisten ydintuotteiden kehittämisestä tuotteiden lisäpalvelujen tarjoamiseen.

Tällaisen jatkuvien lisäpalveluiden rakentamisen strategiakseen valinneiden yritysten taloudellinen onnistuminen on ontunut. Yksinkertaiset ja tehokkaat tuotteet ovat menestyneet paljon paremmin kuin 360 asteen täyden palvelun yritykset.

Työnteko täysin uusien menestystuotteiden löytämiseksi yrityksissä on tutkitusti vähentynyt selvästi 2010-luvulla.

Trendejä ja vastatrendejä

Menestyvä tuotteistaja hyödyntää trendejä ja vastatrendejä. Omasta terveydestä huolehtiminen on ollut yksi 2010-luvun menestyksekkäitä valtavirtoja.

Adidaksen ja Niken kaltaiset yritykset kehittyvät markkinoinnin trendien aallonharjalla koko ajan ratsastaen 1900-luvun tuotebrändeistä, 2000-luvun kohtaamispisteiden palvelumuotoilun kautta 2020-luvun alustayrityksiksi, jotka hallitsevat suuria tietomassoja kunnon ja terveyden parantamisesta.

Yli puolet elintarvikealan uusista nopeasti kasvavista menestystuotteista edustaa tarjoaman kevyempää ja terveellisempää laitaa.

Nuori hipsterinainen syömässä hampurilaista nauravana festivaaleilla.

Tämä ei ole estänyt vastatrendin omaisesti Nutellan myynnin roimaa kasvua kulttituotteeksi, ja sen omistajan Michele Ferreron nousua Euroopan kymmenen rikkaimman henkilön joukkoon.

Iso trendi synnyttää itsestään samalle alueelle noin kolmanneksen vahvuisen vastatrendin.

Usein iso trendi synnyttää itsestään samalle alueelle noin kolmanneksen vahvuisen vastatrendin, joka voi tulla ulos aivan toisessakin kohtaa yllättävässä muodossa.

Suomessa koiranomistajien määrä on räjähtänyt viime vuosien aikana kahdellasadalla tuhannella kotitaloudella ylöspäin. Kyseessä ei ole leipäkoneen tapainen kevyin perustein tehty heräteostos.

2010-luvun koirabuumin ja 2000-luvun puutarhanhoitobuumin taustalla ovat sosiaalisen median ja työelämän monimutkaistumisen synnyttämät tarpeet yksinkertaisiin ystävyyden ja aikaansaamisen kokemuksiin.

Vaikka virta vie palvelutuotteita kohti, on lukuisia puhtaasti fyysisen tuotteen kategorioita, jotka kasvavat megatrendien ruokkimina.

Kannattaa muistaa, että vaikka virta vie palvelutuotteita kohti, on lukuisia puhtaasti fyysisen tuotteen kategorioita, jotka kasvavat kaksinumeroisilla prosenteilla vuodessa megatrendien ruokkimina.

Yläpuolelta kuvattu, valkoisissa lakanoissa silmälappu silmillä kädet levällään nukkuva mies.

Juuri nyt tällaisia ovat esimerkiksi muotoilevat urheilutekstiilit ja alkoholittomat oluet (terveys), silmälaput ja korvatulpat (urbanisaatio) ja puhelinlisävarusteet (digitalisaatio).

Apple on osoittanut fyysisten tuotteiden puolella mahdottoman mahdolliseksi yhdistämällä mataliin tuotantokustannuksiin valtavan hintapreemion brändin ja asiakaskokemuksen avulla, ja noussut maailmanhistorian eniten voittoa tekeväksi yritykseksi.

Know it all -tuotteiden aikakausi etenee

Simppelein vastaus kysymykseen, millaiset tuotteet menestyvät juuri nyt, olisikin tietysti nimetä 4 jättiläistä.

Maailman pörssiarvoltaan suurimpien yritysten kärkeen on noussut 4 alustatalousyritystä: Amazon, Apple, Google ja Facebook, joiden kovimmiksi haastajiksi monet povaavat kiinalaisia valtion pönkittämiä alustatalousyrityksiä.

Markkinoinnille dataratkaisuja tarjoavat yritykset muuttavat kilpailua – sekä avaavat että vaikeuttavat kilpailua yhtäaikaisesti.

Tiedon analysoinnin nopea automatisoituminen tarjoaa mahdollisuudet datavirtojen hyödyntämiseen pian lähes kaikille yrityksille.

Erottuville ja osuville tuotteille on entistä nopeammat välineet levittää viesti kohdennetusti halutuille yleisöille. Amazonin kaltaiset kehittyvät tieto- ja tavaralogistiikkapalvelut tuovat nopean jakelun entistä useampien ulottuville.

Nykyisessä kehitysvaiheessa lähes jokainen menestyvä yritys on myös teknologiayritys.

Kalansilmäobjektiivilla otettu kuva teknologia-startupin toimistosta, jossa ihmisiä koneiden ääressä työskentelemässä.

Alustayritykseksi pyrkiminen ei ole ratkaisu kuin harvoille. Isoilla markkinoilla menestymiseen tarvitaan kuitenkin jatkossa entistä erottuvampi ja osuvampi ydintuote, ja ilman sitä voi kilpailla vain hinnalla.

Alustataloudessa miljardööriksi tuleminen on ehkä helpompaa kuin koskaan, mutta vastaavasti miljonääriksi tuleminen vaikeampaa kuin koskaan.

Isoilla markkinoilla menestymiseen tarvitaan jatkossa entistä erottuvampi ja osuvampi ydintuote.

Menestyvin markkinointi on toisinajattelua

Menestyvä markkinointi on toisinajattelua, rakennetaanpa sitten ostohimoa tai kustannustehokkuutta.

Hintakilpailukyvyn lähteenä on usein poikkeava hinnoittelulogiikka. Lukuisista mahdollisista hinnoittelulogiikoista useimmilla toimialoilla käytetään pääsääntöisesti vain kahta tai kolmea.

Aidosti uusia ratkaisuja haettaessa, aluksi järjettömälle tuntuva hinnoittelun toisinajattelu voi avata ajatuksia oman palvelun rakentamisesta tehokkaammalle ja osuvammalle pohjalle.

Hintadisruptio voi lopulta johtaa kategorian kasvavan ostomäärän ja pienempien tuotantokulujen myötä jopa korkeampiin kategoriakohtaisiin myynteihin. "Kaikki maailman musiikki kuukausimaksulla" -palvelut ovat johtaneet suurempaan kulutukseen kuin mihin äänitemyynti ikinä pystyi yltämään.

Nainen lojuu konjakin värisellä nahkasohvalla ja kuuntelee musiikkia koneelta kahvikuppi kädessä.

Hintojen toisinajattelun lisäksi erottumisen inspiraatioita voivat olla esimerkiksi

  • toisen toimialan logiikan tuominen ensimmäisenä omalle alueelle
  • ostohetken kokemuksen täydellinen uudelleenajattelu
  • toisinajatteleva design
  • palveluiden uudella tavalla pilkkominen tai kokoaminen
  • raju haastaminen, yllättäminen tai järkyttäminen
  • alkuun hyvin oudolta tuntuvan täyttämättömän tarpeen tunnistaminen

Kaikkein menestyvimmät yritykset ovat ne, jotka toimivat kaikkein erilaisimmalla tavalla muihin nähden. Hyvä niin, koska vain uudistavat yritykset vievät maailmaa eteenpäin.

Kari Tervonen toimii Business Analysis Directorina Allerin Markkinointipalveluissa Dinglessä. Strategitutkijana Kari on osallistunut kymmeniin yritysten position ja kilpailustrategian uudistamisen työmaihin vuosien varrella.

Tilaa sähköpostiisi kaikki Wau.fi:ssä julkaistut artikkelit sinua kiinnostavista aiheista.