Millainen on vuonna 2010 syntynyt datajohtaja?

Tulevaisuuden johtajalle datan analysointitaidot ovat itsestäänselvyys. Keskon data-analytiikasta ja asiakasdatasta vastaava johtaja Minna Vakkilainen haastaa suomalaisjohtajat kirkastamaan oman kokonaiskuvansa tulevaisuuden liiketoiminnasta.

Minna Vakkilainen nojaa kevyesti lasiseen tiskiin Keskon toimistolla.

Minua pyydettiin äskettäin nimeämään suomalainen datajohtaja, jota ihailen. Hyvää datalla johtajaa ei kuitenkaan ole vielä syntynyt. Tai jos on, emme ole vielä tavanneet.

Uskon kuitenkin, että monesta suomalaisesta tulee loistava datajohtaja. Ihailen valtavasti nuorten sukupolvien kykyä romuttaa vanhat ajattelumallit ja esittää yllättäviä kysymyksiä.

Millainen siis on vuonna 2010 syntynyt datalla johtaja? Hänen johtajankautenaan tuskin enää puhutaan datajohtamisesta. Datan analysointitaidot ovat tulevaisuuden johtajalle itsestäänselvyys.

Data-ajan johtajalla ei tarvitse olla vastauksia, mutta hänen on välttämätöntä esittää oikeita kysymyksiä.

Vaikka yrityksillä on vielä pitkä taival kuljettavanaan datan hyödyntämisessä ja sen pohjalta innovoimisessa, data-aika on jo muuttanut johtamisen radikaalisti.

Data-ajan johtajalla ei tarvitse olla vastauksia, mutta hänen on välttämätöntä esittää oikeita kysymyksiä. Kulmahuoneen ei enää pidä tietää kaikkea. Mutta toimitusjohtajalla täytyy olla visio.

Kyvykkyyksistä puhutaan nykyisin paljon. Mutta tunnistaako johtaja riittävän hyvin, mitkä ovat ne kyvykkyydet, jotka nykymaailmassa pitää olla olemassa?

Ylimmältä johdolta vaaditaan tänä päivänä aivan uudenlaista ja laaja-alaista ymmärrystä: Miten yrityksen ansaintalogiikka muuttuu isossa kuvassa? Mitä alustatalous ja ekosysteemiajattelu meidän kohdallamme tarkoittaa? Millaisia uudenlaisia palveluita asiakkaamme janoavat?

Menestyvässä yrityksessä tieto virtaa vapaasti yli liiketoimintafunktioiden sekä yhä enenevässä määrin myös organisaatiorajojen.

Kun data yltää organisaatiossa kaikkien työntekijöiden käsien ulottuville, hierarkiat madaltuvat. Näin tapahtuu, koska tietoisuus asioista yrityksen eri kerroksissa kasvaa.

Menestyksen kaava on lopulta yksinkertainen: kun kuluttajan elämä sujuvoituu ja helpottuu, yritys menestyy.

Joskus olen sanonut, että desimaalit johtamisessa pitäisi poistaa. Huono datalla johtaja täsmäyttää ja hänellä on kaksi desimaalia. Johtajan ei kuulu johtaa virhemarginaalia, vaikka virhemarginaali kuuluukin olla olemassa.

Haastan kaikki suomalaisjohtajat kirkastamaan oman kokonaiskuvansa tulevaisuuden liiketoiminnasta desimaalien parissa näpräämisen sijasta. Tulevaisuuden yrityksiä johdetaan asiakasdata keskiössä.

Menestyksen kaava on lopulta yksinkertainen: kun kuluttajan elämä sujuvoituu ja helpottuu, yritys menestyy.

Keskon data-analytiikasta ja asiakasdatasta vastaava johtaja Minna Vakkilainen edustaa maan kuuminta dataosaajien kärkeä ja on yksi kymmenestä Data Masters -ajatushautomoon kuuluvasta Suomen eturivin johtajasta. Ajatushautomo julkaisi ensimmäisen raporttinsa marraskuussa 2016. Toinen, uuden huippujohtajien ryhmän näkemyksistä koostuva Data Masters -raportti julkaistiin lokakuussa 2017. Oppaan ja ajatushautomon tuottaa Aller Media.

Tilaa sähköpostiisi kaikki Wau.fi:ssä julkaistut artikkelit sinua kiinnostavista aiheista.