Aller Median tuottama asiantuntijasivusto digiliiketoiminnasta, markkinoinnista, mediasta, sisällöistä, teknologiasta ja työelämästä.

Markkinoinnin rakkaus ja pelko

Markkinointi herättää tunteita, mutta voiko tunneympäristöä johtaa?

Ihminen korkealla rantakalliolla kahden rannan välissä rihmoilla roikkuvan sydämenmuotoisen saaren edessä.

Inspiroiduin Ira Kujalan tunnepuheenvuorosta Aller Smart Marketing Breakfastilla. Ira johtaa työkseen työympäristön tunneilmastoa, ja jakoi ajatuksiaan pienelle joukolle markkinointipäättäjiä aamupalan äärellä.

Usein kun lähdemme tekemään markkinointiviestintää, tavoittelemme rakkauden johdannaisia: hyvää mieltä, hyvää oloa, kiinnostusta. Nykyisessä viestien tulvassa reaktion herättäminen ihmisessä vaatii kovempia keinoja kuin koskaan aiemmin. Tyypillinen markkinoinnin sudenkuoppa on tällöin huutaa kovempaa, olla punaisempi, olla isompi.

Minkä tunteen brändisi on tarkoitus herättää kuulijassa?

Entä jos viettäisimmekin enemmän aikaa tunteen parissa? Minkä tunteen brändisi on tarkoitus herättää kuulijassa? Miten brändi hämmästyttää? Miten brändi rakastaa? Entä miten brändi pelottaa?

Kuutamon edessä kameraan katsova pöllö, jolla toinen silmä punainen ja toinen vihreä.

Vastaanottajan tunnereaktio on vitaali viestin perille menemisen kannalta. Voimakas viesti on ensin herättänyt uteliaisuuden ensin hämmentämällä, sitten hämmästyttämällä ja lopulta oivalluttamalla.

Voimakkainta tunnereaktiota on lähes mahdotonta saada aikaiseksi leikittelemättä pelolla, vaikkei kohde sitä ymmärräkään tuntevansa.

Väitän, että määrittelemme brändien ja kampanjoiden tone-of-voiceja ja persoonia tylsien kuvausten kautta. Teemme brändeistä väkisin inhimillisiä – ihmisiä. Se on ehkä yksi käytetyimpiä sanoja nykytrendien briiffeissä: inhimillinen, helposti lähestyttävä, avoin.

Miksi ei saman tien kirjoitettaisi, että tylsä?

Miksi pyrkiä inhimillisyyteen, jos ihmismieli reagoi vahvimmin hämmästyttävään?

Kun luen lapsilleni tarinoita, pelottavimmat ja rakastetuimmat asiat eivät ole tästä maailmasta. Merihirviöt, keijukaiset ja puolijumalat herättävät aivan eri tavalla hämmennystä ja sitä kautta kiinnostusta kuin tavalliset kansalaiset.

Markkinointiviestinnän maailmassa meillä on vapaus tehdä brändistämme tai kampanjoistamme kaikkivoipia taistelijoita tai pelastavia enkeleitä. Miksi siis lähtökohtaisesti pyrkiä inhimillisyyteen, jos ihmismieli reagoi vahvimmin hämmästyttävään?

Kallionkielekkeellä seisova pieni ihminen, jota uhkaa suuren lohikäärmeen varjo taivaalta.

Juho Jokinen vastaa Aller markkinointipalveluista ja on markkinointitoimisto Dinglen perustaja. Aller markkinointipalveluihin kuuluu Dinglen lisäksi journalistinen sisältömarkkinointiyksikkö Aller Ideas sekä eettistä, rikastettua asiakastietoa liiketoiminnan tarpeisiin tarjoava Data Refinery.

Kuvat: Fotolia