Aller Median tuottama asiantuntijasivusto digiliiketoiminnasta, markkinoinnista, mediasta, sisällöistä, teknologiasta ja työelämästä.

Inhimilliset yritykset menestyvät data-aikana!

Datan lisääntyminen ei saa tarkoittaa sitä, että kuluttaja alkaa kokea itsensä kaupallisuuden välineeksi. Siksi vuorovaikutuksellisuuden merkitys esimerkiksi markkinoinnissa on menestyksen edellytys, sanoo Data Refineryn Sini Kervinen.

Sini Kervinen nojaa valkoiseen seinään ja katsoo hymyillen kameraan. Taustalla ikkuna.

Datan määrä maailmassa kasvaa eksponentiaalisesti eikä loppua räjähdysmäiselle kasvulle ole näköpiirissä. Mitä tästä seuraa? Miten reagoimme tulevaisuudessa tilanteeseen?

Rakastan dataa. Silti kaipaan välillä datan ulottumattomiin.

 Data tekee maailmasta rikkaamman ja relevantimman paikan, mutta välillä hengähdystauko on paikallaan. Työskentelen itse intohimoisesti datan parissa. Rakastan dataa. Silti itsekin kaipaan välillä datan ulottumattomiin.

Ihmiset viettävät jo nyt paljon aikaa erilaisilla laitteilla ja vastaanottavat erilaista informaatiota. Me kaikki teemme jatkuvasti tietoista tai tiedostamatonta valintaa siitä, mistä otamme tietoa vastaan, mihin lähteisiin luotamme ja minkä kanavien kautta ilmaisemme esimerkiksi mielipiteitämme.

Ihminen ajautuu helposti tilanteeseen, jossa tietotulva on suuri, ja sitä myötä myös päätöksen teossa huomioon otettavien näkökulmien määrä valtava. Joskus asiat on hyvä saada hetkeksi kokonaan pois mielestä. Tämän jälkeen on helpompi tehdä hyviä päätöksiä datan pohjalta.

Sini Kervinen yläpuolelta kuvattuna, istumassa ison ikkunan alla loossissa, jossa iso näyttö ja läppäritietokone.

 Data synnyttää tulevina vuosina paljon uutta ja mielenkiintoista liiketoimintaa kaikilla toimialoilla. Ihmiset saavat – kiitos datan – parempaa ja henkilökohtaisempaa palvelua. Yritykset ovat vasta alkumetreillä datan hyödyntämisessä. Tuskin maltan odottaa, millaisia uusia palveluita yritykset meille lähivuosina kehittävät.

Näiden uusien datapohjaisten liiketoimintojen lisäksi syntyy myös startupeja, jotka tarjoavat anonymisoituja hyvinvointipalveluita, joissa ihmiset viettävät aikaa irrallaan datasta ja mittauskulttuurista.

Data synnyttää paljon uudenlaisia liiketoimintoja ja palveluita hyvin erilaisista näkökulmista.

Uskon, että erilaiset ilman kännykkää -retriitit ovat tulevaisuuden hyvinvointitrendi. Rikkaan datamaailman keskellä elävät ihmiset kaipaavat välillä irtiottoa datamelskeestä, hiljaisuutta ja tilanteita, joissa he eivät ole kenenkään tavoitettavissa.

Data synnyttää siis paljon uudenlaisia liiketoimintoja ja palveluita hyvin erilaisista näkökulmista.

Datan lisääntyminen ei saa tarkoittaa sitä, että kuluttaja alkaa kokea itsensä kaupallisuuden välineeksi. Siksi vuorovaikutuksellisuuden merkitys esimerkiksi markkinoinnissa on menestyksen edellytys. Ihmisillä täytyy olla myös tulevaisuudessa yksityisyyttä. Ne yritykset, jotka kunnioittavat ihmisyyttä, menestyvät data-aikana parhaiten.

Data Refineryssa kansainvälisen liiketoiminnan kehittämisestä vastaava Sini Kervinen edustaa maan kuuminta dataosaajien kärkeä ja on yksi kymmenestä Data Masters -ajatushautomoon kuuluvasta Suomen eturivin johtajasta. Huippujohtajista koostuvan ryhmän näkemykset ovat nyt luettavissa Data Masters -raportista. Ajatushautomon tuottaa Aller Media.

Raportin tilauskuvake

Kuvat: Aller Media