Data Refineryn ensimmäinen vuosi

Mediatalon dataosastosta teknologia-startupiksi ponnistanut suomalainen Data Refinery on kasvanut merkittäväksi datatekijäksi työntäyteisen alun jälkeen. Mitä kuuluu eteenpäin kiitävälle Data Refinerylle ensimmäisen vuoden jälkeen?

1-vuotiaan Data Refineryn johtokolmikko.
Data Refineryn 1-vuotissyntymäpäivää juhlistettiin emokonserni Aller Mediassa elokuussa. Kuvassa toimitusjohtaja Sami Lahtinen (vas.), myynnistä ja asiakkuuksista vastaava VP Maarit Pirinen ja teknologiasta vastaava VP Anders Lindh.

Mitä kaikkea ensimmäiseen vuoteenne on mahtunut?

Startupimme syntyi elokuussa 2017, kun Aller päätti yhtiöittää dataosastonsa. Ensimmäinen vuosi on ollut hyvin vaiherikas ja työntäyteinen.

Lähdimme rakentamaan Data Refinerya Allerin dataosaston pohjalta hyvin eväin ja vahvojen osaajien kera. Siitä oli hyvä aloittaa. Vuoden aikana on saavutettu useita virstanpylväitä sekä tehty myös korjausliikkeitä.

Kuluneen vuoden aikana olemme muun muassa saaneet Google-apurahan data-alustan kehittämiseen, lanseeranneet pohjoismaiset kohderyhmät ja ottaneet ensimmäiset askeleet kohti kansainvälistymistä. Vuoden vaihteen jälkeen joukkoomme tuli vankkaa teknistä osaamista, kun ostimme Cheerlead Marketingin.

Missä datamarkkina menee Suomessa tällä hetkellä?

Markkina on mennyt eteenpäin, ja datatietoisuus on jo melko tuttua markkinoijille. Toisaalta esimerkiksi digitaalinen datamarkkina on Suomessa vielä aika lapsenkengissä. Rohkeutta ja yhteistyötä alan toimijoiden välillä kaivattaisiin enemmän.

Perinteinen kilpailuasetelma medioiden ja perinteisten datatoimijoiden kesken on mennyttä maailmaa. Rohkea datatoimija solmii uusii kumppanuuksia ja rakentaa uutta tarjoamaa yli perinteisten rajojen.

Mitä yritykset haluavat datasta?

Yritykset keskittyvät nyt siihen, miten datasta saadaan mahdollisimman paljon irti. Nykyään halutaan tarkempaa ja selittävämpää dataa, joka kohdennetaan tarkemmin halutulle kohderyhmälle oikeassa kanavassa. Asiakas hakee enemmän kampanjoita, eri versioita ja tarjouksia samaan aikaan eri kohderyhmille.

Yritykset haluavat tarkempaa ja selittävämpää dataa.

Data Refineryn Olli Saarinen Digitalist-tapahtumassa.
Data Refinery Aller Median Digitalist-tapahtumassa keväällä 2018.

Datatekeminen mielletään edelleen kuitenkin melko hankalaksi, ja on totta, että datan käsittely ja jalostaminen käytännön tarkoituksiin on työlästä.

Autamme yrityksiä siinä eli käsittelemme dataa ja autamme kasvattamaan datalla myyntiä. Tuomme peliin konkretiaa: viemme datan siihen muotoon, että se tavoittaa oikean kohderyhmän.

Keitä ovat tyypilliset asiakkaanne ja mitä he saavat Data Refinerylta?

Asiakkaamme ovat yrityksiä, jotka haluavat syventää ymmärrystään asiakkaistaan tai löytää uusia asiakasryhmiä. Tuotamme analytiikan avulla heille sopivia asiakaskohderyhmiä joko heidän omasta asiakasdatastaan tai yhdistämällä sitä meidän dataamme.

Me operoimme sekä Aller Median omien medioiden datalla, joihin kuuluu muun muassa Suomen suurin yhteisöpalvelu Suomi24 sekä lehtiemme tilaajakannat, että kumppaneidemme datalla.

Olemme ensimmäisen vuoden aikana toimittaneet 2,4 miljoonaa kuluttajakontaktia.

Data Refineryn asiakkaina on muun muassa useita vakuutusyhtiöitä, teleoperaattoreita, sähköyhtiöitä ja mediataloja. Meitä lähestyvät tyypillisesti markkinoijat ja myyntitiimit.

Olemme ensimmäisen vuoden aikana toimittaneet 2,4 miljoonaa kuluttajakontaktia ja tuottaneet yrityksille satoja tuhansia uusia asiakkaita.

Meille paras palaute on palaava asiakas. Jos dataa ostetaan lisää, se tarkoittaa, että se toimii.

Mitä Data Refinerylla on mielessä seuraavaksi?

Data Refinery jatkaa vahvasti kasvu-uralla. Panostamme uusiin datakumppanuuksiin ja sekä perinteisiin että digidatalähteisiin, investoimme dataa tukevaan teknologiaan ja pidämme asiakkuudet koko toimintamme keskiössä.

Data Refineryn työntekijät kesällä 2018.
Data Refineryn työntekijät kesällä 2018.

Data Refineryn kuulumisista kertoi toimitusjohtaja Sami Lahtinen, myynnistä ja asiakkuuksista vastaava VP Maarit Pirinen ja teknologiasta vastaava VP Anders Lindh. Heidän lisäkseen yrityksessä työskentelee reilut 10 analytiikan, IT:n, myynnin ja projektinhallinnan asiantuntijaa. Data Refinery Oy on Aller Media Oy:n tytäryhtiö, joka tarjoaa yrityksille yhdistelmän rikastettuja kohderyhmiä liiketoiminnan tarpeisiin. Data Refinery toimii Suomen lisäksi muissa Pohjoismaissa ja on osa Aller markkinointipalveluita