To sell ads or to charge subscribers?

"[Selling an ad-free experience] also risks cutting off ad revenue from what’s usually the most engaged segment of a publisher’s audience, and a segment that can be monetized through ads more effectively than the typical anonymous visitor."

Pauli Aalto-Setälä antaa ohjeen yrityksille, jotka haluavat selvitä disruptioiden tuomista haasteista voittajana: Mahdollista systeemi, joka innovoi ilman rajoja. Tulisiko yritysten mallintaa toimintansa ja koko organisaationsa yhä enemmän verkostomaisena alustana, pohtii moderneja työyhteisöjä työkseen kehittävä JP Wirta.   Lue juttu

Somen pursutessa tarinoita ammatillisista onnistumisista CEO Helsingin Jan Zapasnik mietti oman työuransa varrelle sattuneita virheitä. Eikö kukaan muu muka mokaa? Näin syntyi videosarja, jossa media- ja markkinointialan ammattilaiset kertovat tarinoita omista mokistaan, ja mitä niistä opittiin.  Lue juttu

Well said. 

“I would characterise the magazine industry today as refreshingly positive. After a decade of uncertainty and despair, we not only see the light at the end of the tunnel, but some media companies are already through it. A good number of companies have actually replaced print revenue with reader revenue and other income sources.”  – John Wilpers, author of the 9th annual worldwide innovations survey by Innovation Media Consulting (IMC) for FIPP

Yrityksille vaikeinta on tunnistaa merkityksellinen data ja muuttaa analysoitu data toiminnaksi. ”Olen yllättynyt siitä, miten puutteellista datan hyödyntäminen prosessien, myynnin ja markkinoinnin kehittämisessä edelleenkin yrityksissä on”, Granon kaupallinen johtaja Jukka-Pekka Vuori sanoo. Suomalainen johtamiskulttuuri perustuu silti hänen mukaansa tiedolla johtamiseen.  Lue juttu

EU:n tietosuojadirektiivin myötä kuluttajan valta päättää siitä, miten ja mitkä tahot häneen itseensä liittyvää dataa hyödyntävät, voimistuu entisestään. Kuluttajien asenteilla on yritysten tulevaisuuden kannalta todellakin merkitystä, huomauttaa Elisan kuluttajaliiketoiminnan data- ja analytiikkajohtaja Turkka Koivu.  Lue juttu

Asiakkuusmarkkinointiliiton toimitusjohtajan Jari Perkon mukaan EU:n tietosuoja-asetus GDPR tulee suurelta osin tarpeeseen, mutta siinä on myös ongelmakohtansa. ”Lainsäädäntö tuntuu nyt lähtevän joissakin kohdin siitä, että yritykset olisivat jollain pelottavalla tavalla yksilön henkilökohtaisen datan perässä. Näin ei kuitenkaan ole.  Lue juttu

Menestyvää markkinointia ei voi enää perustaa hyvältä tuntuvaan strategiaan. Älä kuitenkaan hylkää sisältöstrategiaa – sen saa viilattua toimivaksi (ja kivetkin kiinnostumaan), kun muistaa tärkeimmän vaiheen suunnittelussa.