Aller Median tuottama asiantuntijasivusto digiliiketoiminnasta, markkinoinnista, mediasta, sisällöistä, teknologiasta ja työelämästä.

Pelottaako arvojohtajuus? Markkinoijana saatat miettiä, vieraannuttaako arvolinjauksesi osan asiakaskunnastasi tai leimataanko brändisi tekopyhäksi. Tai entä jos ketään ei kiinnosta? Seuraavat 3 keinoa auttavat karistamaan näitä uhkakuvia mielestäsi.

Menestyvän markkinoinnin resepti:

1/3 asiakasymmärrystä ja ennakoivaa tulevaisuudenkuvaa

1/3 palveluiden rakentamista asiakastarpeita vastaaviksi

1/3 viestintää ja myyntiä. 

Kun asiakasymmärrys ja tulevaisuudenkuva on hyvin mietitty, on osuvien palveluiden rakentaminen ja hyvän kommunikaation tekeminen paljon helpompaa. Loppupeleissä palveluidesi tehtävä on parantaa asiakkaidesi elämän laatua. 

Journalistit, viestijät ja muut sisällöntuottajat kuulolle! Jos viestintäkouluttaja Marketta Rentolan, Aalto-yliopiston käsikirjoituksen professori Iiro Küttnerin ja Oulun yliopiston tutkijatohtori Henrik Rydenfeltin keskustelu on vielä kuulematta, kannattaa se ottaa kesän podcast-listalle. 

Mikä on kiinnostavaa? "Tarina kiinnostaa, koska se rajaa maailmaa ja tekee sen ymmärrettäväksi."

ProCom haastatteli podcastissaan vuoden digijohtajaksi 2017 valittua Reiman toimitusjohtajaa Elina Björklundia, joka vie henkilökohtaisesti läpi digitalisaatiota yrityksessään niin CDO:na kuin viestintäjohtajanakin. Kannattaa kuunnella kun Björklund kertoo, miksi pitää viestintää arvonluonnin ytimenä ja missiota joskus tärkeämpänä kuin välitöntä tulosta.

Työnantajabrändi on yrityksen liiketoiminnan elintärkeä ainesosa, silti siihen kiinnitetään monissa yrityksissä luvattoman vähän huomiota. Kilpailu parhaista työntekijöistä käy kuumana, ja jokaisen yrityksen pitäisi huolehtia, että imago työnantajana ja kuva organisaatiokulttuurista näkyy oikealla tavalla ulospäin.

Jokainen iso pelaajasiirto on nykyään potentiaalinen vaikuttava markkinointikampanja. Muutkin firmat kuin urheiluseurat voisivat ehkä hyödyntää “työntekijäsiirtoja” vahvemmin. Mitä jos otettaisiin uudesta osaajasta kaikki irti, ja tehtäisiin uudesta työntekijästä etupainotteisesti videohaastatteluja ym. kiintoisia esittelyitä?

Uppoudutaan hetkeksi käsitteeseen “validoitu oppiminen”. Kerron, kuinka voimme mitata markkinoinnin, viestinnän ja sisällöntuotannon kehittymistä paremmin kontrolloitujen testien avulla.

Lisää hyviä vinkkejä tiedotteita varten. Ajoittain lehdistötiedotteiden otsikot ovat liian pitkiä, koska niihin lisätään ylistyssanoja tai muita otsikkotasolla turhia asioita. Suomessa informatiivisilla ja persoonallisella huumorintajulla lukijansa koukuttavia tiedotteita lähettää Levykauppa Äx. Vaikka jokin tietty musiikkityyli ei olisikaan oma suosikkini, tiedotteet lukee silti alusta loppuun.

Lehdistötiedotteet tuntuvat usein niin sanotusti huonoilta tarinanlähteiltä, mutta se ei liity niinkään tiedotteen sisältöön. Hyvä tiedote on hyvä tiedote, mutta ajoittain sähköpostiin lähetettävät lehdistötiedotteet saa usein mediat itselleen aivan liian myöhään. Etenkin viihdemaailman asioissa tiedon saa useimmiten nopeammin artistin tai urheilijan some-kanavista.

Kolme digitaalisen viestinnän innovaatiota, jotka ovat lyhentäneet ihmisten välisiä henkisiä ja fyysisiä välimatkoja. Artikkelissa esiteltävät digitaaliset keksinnöt ovat itsestäänselviä, jopa arkipäiväisiä esimerkkejä suomalaisille. Lukija voi täydentää listaa mielessään muillakin innovaatioilla, jotka ovat lähentäneet maita ja kansoja. Ja näitähän riittää.

Asiakaspolulla kuluttaja kohtaa muutakin materiaalia kuin viimeisimmän kärkikampanjan monikanavainen huipputoteutus. Kenen pitäisi vastata siitä, että kaikki asiakkaan kohtaamat materiaalit, esimerkiksi käyttöohjeet tai -ehdot olisi tuotettu tukemaan brändin tarinaa, selkeästi ja hyvin kirjoitettuna?

Millaiset ovat yrityksesi huhujen hallintataidot? Miten notkeasti saat kriisiviestinnän toimimaan? Mitä viriilimmin jakokulttuuri elää somessa, ja mitä useampi kuluttaja jakamisesta kiinnostuu osana reklamointiprosessia, sitä vahvempia viestintätaitoja ja ennalta varautumista tarvitaan.