Aller Median tuottama asiantuntijasivusto digiliiketoiminnasta, markkinoinnista, mediasta, sisällöistä, teknologiasta ja työelämästä.

Jotta yritys voisi tarjota yhtenäisen asiakaskokemuksen sitä vaativille asiakkailleen, yhä suurempi määrä eri järjestelmiä tulee integroida keskenään, tai hoitaa kasvava määrä eri kohtaamisia samalta alustalta. Samalla sisällöt tulee pitää korkeatasoisina eli sellaisina, jotka auttavat ja inspiroivat asiakasta ottamaan kaiken irti yrityksen tarjoamasta lisäarvosta.

Tämä ei onnistu ilman, että viestissä huomioidaan kanava ja konteksti. Näiden huomioiminen ei puolestaan ole mahdollista, jos sisällöntuottajat ja tekniset toteuttajat pelaavat eri tiimeissä.

Luovaa tekoälyä käytetään jo mm. muotivaatteiden ja videopelien taustakuvien suunnittelussa. GAN (generative adversarial network) pystyy muokkaamaan kuvia uskottavasti esimerkiksi vaihtamalla kuvassa esiintyvän henkilön ilmeen. Sen pohjalta kehitetty DABUS (Device for the Autonomous Bootstrapping of Unified Sentience) taas osaa luoda kokonaan uusia kuvia sitä esteettisesti miellyttävistä elementeistä.

Vuoden 2018 aikana voidaan odottaa GANien tuottavan surrealistista taidetta, täydellisesti käsiteltyjä valokuvia ja hienoja vaatteita, mutta visuaalinen taide on vain ensikosketus luovan tekoälyn mahdollisuuksiin. DABUS-tekoälyn kehittäjä ennustaa, että tämä ”luova kone” voi tuottaa innovatiivisia konsepteja myös yritysstrategioiden, talouden ennustamisen ja tieteellisten teorioiden saroilla.

Kuten teknologioissa yleensä on tapana, myös esineiden internetillä on vielä edessä paljon vastaamattomia kysymyksiä. Tällä hetkellä puhuttavat teknologiset standardit ja verkossa olevien laitteiden tietoturvallisuus.

EU:n hiljattain hyväksymä tietosuoja-asetus vaikuttaa niin julkaisijoihin, markkinoijiin kuin teknologiayhtiöihin. Dataa voidaan jatkossakin käsitellä markkinoinnin välineenä, kunhan asetuksen vaatimat kohdat on kuuliaisesti toteutettu. Kannattaa ottaa selvää mistä tässä on omalla kohdalla kyse ja aloittaa muutostalkoot hyvissä ajoin, siirtymäaika on 2 vuotta.

Onko yksikään autokolari saanut näin paljon huomiota mediassa aiemmin? Ei. "This is just one accident, and we will likely see more." Wau ei halua nähdä kolareita lisää - ei kuskittomilta, eikä kuskillista autoilta - vaikka se todistaisi kehittyvästä maailmasta mitä.

Aika pohtia kaikkea sitä voimaa, josta digitalisaatio on ponnistanut: Ei teknologiaa tai bisnesinnovaatioita, vaan sitä aitoa ihmisyyttä ilmiöiden takana. "When we talk about digitalization, we easily use technology and business as starting points. However, today more than ever, it is actually human nature that is the ultimate driving force."

Vuonna 2016 uudet teknologiat vyöryvät elämäämme, mm. AI, älykkäät laitteet, virtuaalinen todellisuus ja robotiikka. Monia näistä tuotteista jo on markkinoilla ja uusia lanseerauksia odotetaan. Mielenkiintoista nähdä kuinka monet näistä jäävät hullutuksiksia ja kuinka monet näistä teknologioista todella muuttavat käyttäytymistämme.

Työ ja kaikki tekeminen yhteiskunnassa muuttuu. IT-ala käsitteenä on jo nyt niin laaja ja yleinen ettei se oikein sano mitään konkreettista, ja ala tulee kasvamaan räjähdysmäisesti. Samoin pitää miettiä uusia kuvaavia luokitteluita IT:hen liittyviin työpaikkoihin – vanhat mallit eivät enää toimi. Tämä artikkeli pääsee lähelle digitalisaation tuomaa muutosta, mutta ei vie ajatuksia tarpeeksi rohkeasti eteenpäin.

Menestys on usein kiinni nimenomaan teknologiavalinnoista ja ei-toiminnallisten vaatimusten priorisoinnista. Lisäksi tiimin pitää kyetä hallitsemaan ko. teknologiat hyvin. Kansainväliseen menestykseen internetbisneksessä ei voida mennä bisnestarpeet edellä.