Aller Median tuottama asiantuntijasivusto digiliiketoiminnasta, markkinoinnista, mediasta, sisällöistä, teknologiasta ja työelämästä.

Toukokuussa voimaantulevaan GDPR:ään perustuen Facebook on luonut Tietoja-sivun alle linkin, jonka taakse yritys voi kätevästi upottaa omat tietosuojakäytäntönsä. Mitä muuta somekanavissa tapahtuu? Dinglen uusin Somenews kertoo.

Jos kesä olisi vakiintunut parisuhde, niin maaliskuu olisi sen ensitreffit. Auringonsäteet tuntuvat mahanpohjassa ja kaikki suunnitelmat ovat vielä ihanan auki ja mahdollisia. Käännetään katseet siis maaliskuuhun: tsekkaa, mistä kohta puhutaan.

Miksi vihapuhetta pidetään yhteiskunnallisena, mutta vertaistukea jokaisen omana asiana?

”Kuten Suomi24:n käyttäjäkyselyyn vastannut toteaa, palstoilta ”löytyy yllättävän paljon empaattisia ihmisiä”. Käyttäjien myönteisissä kokemuksissa toistuvat auttaminen ja avun saaminen. [...] Kun yhteiskuntatieteilijät suuntaavat katseen verkon negatiivisiin puoliin, vertaistuen merkitys ohitetaan”, huomauttaa Suomi24-yhteisöpalvelun dataa Citizen Mindscapes -hankkeessa tutkiva Minna Ruckenstein.

Kun lupasin laatia blogikirjoituksen Dingle Art Weekille päätin käyttää tilaisuutta hyväkseni ja tutkia, voisiko asiantuntijablogin luutunutta rakennetta rikkoa laittamalla sen esimerkiksi runomuotoon. Ja kääntäen: millaisen runon voisi kirjoittaa markkinointiviestinnästä ja sosiaalisesta mediasta?

Tarina siitä, miten yksinkertainen idea saavutti mielettömän suosion ja laajan näkyvyyden ilman mainostusta ja mediarahaa. Tässä kirjoituksessa on myös paljon kuvia söpöistä koirista.

Game of Thrones ei ole paitsi koukuttava tv-sarja vaan äärimmäisen hieno esimerkki maailmanlaajuisesta viihdepläjäysmustekalasta, jonka lonkerot pitelevät otteessaan niin perinteistä kuin sosiaalistakin mediaa. Joka maanantai uuden jakson esityksen jälkeen kaikki maailman mediat suurimpia myöten kokoavat yhteen analyysejä ja spekulaatioita, joita sosiaalisessa mediassa on syntynyt. Pelkästään vain näiden sisältöjen seuraaminen on todella koukuttavaa.

Epälooginen ja hankala käyttöliittymä, jota käyttäjät rakastavat. Siinä onkin meille markkinoijille mielenkiintoinen haaste. Snapchat on pinkaissut Twitterin ohi ja on nyt virallisesti maailman kolmanneksi suosituin sosiaalisen median alusta. Enää sitä ei voi ohittaa olankohautuksella ja ohimenevänä huuhaana. Kannattaa myös seurata silmä tarkkana, mihin suuntaan medialustana toimiva Discover-ominaisuus kehittyy.

Itseäni kiehtoo tällä hetkellä Instagramin kehittäminen omana julkaisunaan. Se on huono ohjaamaan liikennettä, joten miksi yrittäisimme väen vängällä rakentaa Instagram-feediämme nettiartikkelien kautta? Sen sijaan Instagramista voi rakentaa vahvan visuaalisen brändinvahvistajan, joka kertoo brändin tarinaa omalla tyylillään. Tätä on harva media uskaltanut Suomessa vielä kokeilla. Me kokeilimme. Jos kiinnostaa, etsi Instagramista @idealistafi.

Ongelma, johon törmää nykyään jatkuvasti. Mikä olisi paras hashtag esimerkiksi tälle brändin järjestämälle kilpailulle tai somekampanjalle? Ei ole muuten helppoa! Hashtagin pitäisi olla tarpeeksi harvinainen, että sitä voi käyttää aidosti suodattimena esimerkiksi osallistumiseen. Lisäksi monesti olisi hyvä, että se sisältäisi jonkin viitteen brändistä, koska muuten somessa ansaittu media ei sada brändin laariin. Sitten on vielä ihana suomenkieli, jonka sanat ovat tuhottoman pitkiä, jolloin hashtageista tulee helposti tuhottoman pitkiä. Eihän niitä jaksa silloin erkkikään kirjoittaa ja pitkissä hashtageissa väärinkirjoituksen todennäköisyys lisääntyy.