Harvinaista sisäpiiritietoa tarjolla! Markkinointitoimisto Dinglen 14-vuotias TET-harjoittelija Ronja paljastaa, mitä somekanavia teinit nyt käyttävät ja mihin tarkoituksiin.

"Snäpin uuden päivityksen myötä monet ovat vähentäneet kanavan käyttöä tai jopa poistaneet tilinsä sieltä kokonaan, ja samalla siirtyneet juttelemaan Instagramin direct messagen puolelle."

LinkedInin sponsoroidut päivitykset saapuvat pian saataville myös videomuodossa, ja samoihin aikoihin sallitaan myös natiivivideoiden lisääminen yrityssivujen yhteyteen. Yritysprofiilissa näkyvälle paikalle sijoitettava video on hyödyllinen esimerkiksi työnantajabrändäyksen näkökulmasta. Uusimmassa Somenewsissa tietoa myös päivityksistä Facebookin livelähetyksiin ja Instagram-tarinoihin.

Sisällöntuottajan näkökulmasta toukokuu ei jää pelkästään perhosten kutitteluun. Toukokuun taian voi viedä konkreettisiksi sisällöiksi monella tavalla, sillä vakiintuneiden juhlapäivien vapun ja äitienpäivän lisäksi tapahtuu paljon. Tiesitkö, että toukokuussa vietetään esimerkiksi Star Wars -päivää, palomiesten päivää ja salasanapäivää?

Brändille on tärkeää osallistua ajankohtaisiin keskusteluihin juuri omalle brändille sopivalla tavalla. Tässä puheenaiheita huhtikuulle ja esimerkki viime vuonna suurelle suomalaisbrändille tuotetusta somesisällöstä.

Toukokuussa voimaantulevaan GDPR:ään perustuen Facebook on luonut Tietoja-sivun alle linkin, jonka taakse yritys voi kätevästi upottaa omat tietosuojakäytäntönsä. Mitä muuta somekanavissa tapahtuu? Dinglen uusin Somenews kertoo.

Helmikuu on sisällöntuottajan näkökulmasta ihanteellinen kuukausi, sillä se on tapahtumia täynnä. Silloin vietetään laskiaista ja penkkareita, talviurheillaan aktiivisesti, pohditaan ystävänpäivälahjoja sekä tanssitaan vanhojen tansseja. Helmikuu on myös siitä kutkuttavaa aikaa, että tammikuun lopulla selviää presidentinvaalien tulos tai jännitetään tuloksesta riippuen toisen vaalikierroksen tulosta.

Käyttäytymispsykologin maanläheinen avaus sille, miksi ja miten asiakkaat itse asiassa johtavat yritysten liiketoimintaa. Luottamus. (Yli 70 % muuten luottaa tuntemattoman mielipiteeseen verkossa ja vertaiseen luotetaan yhtä paljon kuin akateemiseen asiantuntijaan.)

”[Companies] are all top-down hierarchies with centralized and secretive decision-making processes. That’s not exactly a winning formula for operating a business in 2017 — you know why? Because we want institutions that allow us to keep them in check with data, and right now the best data we can get is from person-to-person reviews (soft data).”

Olisiko mahdollista, että työhön liittyviä päivityksiä tehtäisiin enemmän, jos siihen kannustettaisiin? Mahdollisesti. Olisiko työntekijöillä jotain annettavaa työnantajan nimissä somekanavissaan? Ehdottomasti.

Daniel Wellington, kavereiden kesken DW, ei investoi penniäkään perinteiseen markkinointiin, vaan kauppaa kellojaan sosiaalista mediaa hyödyntäen. Somemarkkinoinnin kultapoikabrändi on kasvanut muutamassa vuodessa yli 200 miljoonan dollarin bisnekseksi. Kauniit Instagram-kuvat eivät muuttuneet itsestään miljooniksi. Kokosin tämän menestystarinan viisi keskeisintä, miljoonatuottoihin johtanutta oppia.

Game of Thrones ei ole paitsi koukuttava tv-sarja vaan äärimmäisen hieno esimerkki maailmanlaajuisesta viihdepläjäysmustekalasta, jonka lonkerot pitelevät otteessaan niin perinteistä kuin sosiaalistakin mediaa. Joka maanantai uuden jakson esityksen jälkeen kaikki maailman mediat suurimpia myöten kokoavat yhteen analyysejä ja spekulaatioita, joita sosiaalisessa mediassa on syntynyt. Pelkästään vain näiden sisältöjen seuraaminen on todella koukuttavaa.

Snapchat on mielenkiintoinen mahdollisuus yrityksille, mutta ainoana vertikaalista katselukokemusta tukevana alustana se vaatii omanlaisensa lähestymistavan. Vaikka videon loppuunkatsominen on 9 kertaa korkeampi kuin horisontaalisten videoiden, on aktiivisten käyttäjien rajoittuminen nuoriin (63 % päivättäisistä käyttäjistä 13–34 vuotiaita) omiaan hillitsemään yritysten Snapchat-intoa. Seuraan jännityksellä miten Snapchat-markkinointi Suomessa kehittyy.

Epälooginen ja hankala käyttöliittymä, jota käyttäjät rakastavat. Siinä onkin meille markkinoijille mielenkiintoinen haaste. Snapchat on pinkaissut Twitterin ohi ja on nyt virallisesti maailman kolmanneksi suosituin sosiaalisen median alusta. Enää sitä ei voi ohittaa olankohautuksella ja ohimenevänä huuhaana. Kannattaa myös seurata silmä tarkkana, mihin suuntaan medialustana toimiva Discover-ominaisuus kehittyy.

Lehdistötiedotteet tuntuvat usein niin sanotusti huonoilta tarinanlähteiltä, mutta se ei liity niinkään tiedotteen sisältöön. Hyvä tiedote on hyvä tiedote, mutta ajoittain sähköpostiin lähetettävät lehdistötiedotteet saa usein mediat itselleen aivan liian myöhään. Etenkin viihdemaailman asioissa tiedon saa useimmiten nopeammin artistin tai urheilijan some-kanavista.

Sosiaalisen median psykologiasta on kirjoitettu paljon. Tässä artikkelissa esitellään seitsemän selkeän kohdan avulla psykologisia jippoja, joita markkinoinnin kannattaa hyödyntää sosiaalisessa mediassa. Selkeä teksti, josta voi oikeasti olla hyötyä some-markkinoinnin suunnittelussa.