Aller Median tuottama asiantuntijasivusto digiliiketoiminnasta, markkinoinnista, mediasta, sisällöistä, teknologiasta ja työelämästä.

Snapchat on mielenkiintoinen mahdollisuus yrityksille, mutta ainoana vertikaalista katselukokemusta tukevana alustana se vaatii omanlaisensa lähestymistavan. Vaikka videon loppuunkatsominen on 9 kertaa korkeampi kuin horisontaalisten videoiden, on aktiivisten käyttäjien rajoittuminen nuoriin (63 % päivättäisistä käyttäjistä 13–34 vuotiaita) omiaan hillitsemään yritysten Snapchat-intoa. Seuraan jännityksellä miten Snapchat-markkinointi Suomessa kehittyy.

Epälooginen ja hankala käyttöliittymä, jota käyttäjät rakastavat. Siinä onkin meille markkinoijille mielenkiintoinen haaste. Snapchat on pinkaissut Twitterin ohi ja on nyt virallisesti maailman kolmanneksi suosituin sosiaalisen median alusta. Enää sitä ei voi ohittaa olankohautuksella ja ohimenevänä huuhaana. Kannattaa myös seurata silmä tarkkana, mihin suuntaan medialustana toimiva Discover-ominaisuus kehittyy.

Snapchat tulee ja ryminällä. Katoavia tai 24 tuntia eläviä pikakuva- tai videoviestejä välittävä palvelu on saanut moitteita hankalasta käyttöliittymästä, mutta samalla uusia, kiehtovia ominaisuuksia tuodaan palveluun ripeällä tahdilla. Snapchat ostaa mielenkiintoisia start upeja, jotka täydentävät sen ominaisuuksia. Viimeisin paljastunut shoppailukierros toi meille mahdollisuuden oksentaa sateenkaaria tai näyttää hirviöiltä. Ominaisuus, jota en tiennyt tarvitsevani, mutta pakkohan sitä on kokeilla. Aika näyttää, heitämmekö vähitellen hyvästit Instagramin ja Pinterestin mukanaan tuomalle kauniin somen valtakaudelle.

It's easy to believe that there are more views now: in an application with only few functions, one swipe less is very important. I personally like the stories from Buzzfeed, CNN and National Geographic. Vertical videos might be the future for smartphones: people don't want to turn their phones. In the content, I enjoy how publishers tell stories through pictures, videos and texts: all inside few swipes. It's hard to explain, you should just watch it.

Olen jonkin aikaa parjaillut suomalaisten yritysjohtajien digitaalisen viestinnän tasoa. Heitä kun ei vain näy niissä kanavissa, missä yleisö ja asiakkaat ovat. Tutkiskelin kuitenkin omaa käyttäytymistäni, ja minulle tuli vähän huono omatunto räksyttämisestäni. Tunnistin sen saman olotilan, mikä heilläkin varmasti on sosiaalisen median kanavia kohtaan. Olen nimittäin nyt noin parin viikon verran enemmän tai vähemmän tosissani käyttänyt paljon hypetettyä Snapchattiä.