Aller Median tuottama asiantuntijasivusto digiliiketoiminnasta, markkinoinnista, mediasta, sisällöistä, teknologiasta ja työelämästä.

Ensi kuussa sisällöntuottajan näkökulmasta ehkä mielenkiintoisimmat mahdollisuudet tarjoaa lihaton lokakuu. Usein paras tapa erottua on kuitenkin tehdä jotain, mitä muut eivät tee. Tunnetuimpien tapahtumien sijaan sisältöjä voi tehdä myös niille päiville, jotka jäävät vähemmälle huomiolle. Tarkista vinkit lokakuulle!

Jotta yritys voisi tarjota yhtenäisen asiakaskokemuksen sitä vaativille asiakkailleen, yhä suurempi määrä eri järjestelmiä tulee integroida keskenään, tai hoitaa kasvava määrä eri kohtaamisia samalta alustalta. Samalla sisällöt tulee pitää korkeatasoisina eli sellaisina, jotka auttavat ja inspiroivat asiakasta ottamaan kaiken irti yrityksen tarjoamasta lisäarvosta.

Tämä ei onnistu ilman, että viestissä huomioidaan kanava ja konteksti. Näiden huomioiminen ei puolestaan ole mahdollista, jos sisällöntuottajat ja tekniset toteuttajat pelaavat eri tiimeissä.

Syyskuu tarjoaa tilaa luovuudelle, sillä moni mielenkiintoinen keksintö on julkaistu juurikin syyskuussa. Sisällöntuottajankin kannattaa pakata retkikaakaot mukaan ja lähteä etsimään brändilleen inspiraatiota ruskan täyttämän luonnon keskeltä.

Sisällöntuottajalle elokuu on otollista aikaa, sillä kiireen myötä brändit voivat tarjota seuraajilleen lisäarvoa ja helpottaa töihin paluuta sekä arkea erilaisten vinkkien avulla. Tässä apua suunnitteluun!

Journalistit, viestijät ja muut sisällöntuottajat kuulolle! Jos viestintäkouluttaja Marketta Rentolan, Aalto-yliopiston käsikirjoituksen professori Iiro Küttnerin ja Oulun yliopiston tutkijatohtori Henrik Rydenfeltin keskustelu on vielä kuulematta, kannattaa se ottaa kesän podcast-listalle. 

Mikä on kiinnostavaa? "Tarina kiinnostaa, koska se rajaa maailmaa ja tekee sen ymmärrettäväksi."

Kevät on nyt virallisesti jäänyt taka-alalle, ja välillä viileistäkin keleistä huolimatta Suomen kansa viettää sinnikkäästi suuren osan ajastaan ulkona harrastusten parissa tai mökillä touhuten. Erityisesti kauniilla säällä tekemistä riittää vaikka joka päivälle, ja siksi kesäkuu onkin aktiivisten brändien kulta-aikaa.

Sisällöntuottajan näkökulmasta toukokuu ei jää pelkästään perhosten kutitteluun. Toukokuun taian voi viedä konkreettisiksi sisällöiksi monella tavalla, sillä vakiintuneiden juhlapäivien vapun ja äitienpäivän lisäksi tapahtuu paljon. Tiesitkö, että toukokuussa vietetään esimerkiksi Star Wars -päivää, palomiesten päivää ja salasanapäivää?

Kuinka moninkertaistaa saatu huomio ja reaktiot tapahtumasometuksessa? Näin Dingle sai aiempaan verrattuna 30 kertaa paremmat tulokset Digitalist-tapahtumasta twiitatessaan.

Kun moni yritys- ja henkilöbrändi käyttää samaa hashtagia tapahtuman aikana, vain nokkelin sisältö erottuu feedissä. Dingle teki sen datan avulla, luomalla osan sisällöistä jo etukäteen osallistujadatan pohjalta. 

Case #dinglereact avattuna Dinglen blogissa. 

Brändille on tärkeää osallistua ajankohtaisiin keskusteluihin juuri omalle brändille sopivalla tavalla. Tässä puheenaiheita huhtikuulle ja esimerkki viime vuonna suurelle suomalaisbrändille tuotetusta somesisällöstä.

Menestyvää markkinointia ei voi enää perustaa hyvältä tuntuvaan strategiaan. Älä kuitenkaan hylkää sisältöstrategiaa – sen saa viilattua toimivaksi (ja kivetkin kiinnostumaan), kun muistaa tärkeimmän vaiheen suunnittelussa.

Helmikuu on sisällöntuottajan näkökulmasta ihanteellinen kuukausi, sillä se on tapahtumia täynnä. Silloin vietetään laskiaista ja penkkareita, talviurheillaan aktiivisesti, pohditaan ystävänpäivälahjoja sekä tanssitaan vanhojen tansseja. Helmikuu on myös siitä kutkuttavaa aikaa, että tammikuun lopulla selviää presidentinvaalien tulos tai jännitetään tuloksesta riippuen toisen vaalikierroksen tulosta.