Aller Median tuottama asiantuntijasivusto digiliiketoiminnasta, markkinoinnista, mediasta, sisällöistä, teknologiasta ja työelämästä.

Ensi kuussa sisällöntuottajan näkökulmasta ehkä mielenkiintoisimmat mahdollisuudet tarjoaa lihaton lokakuu. Usein paras tapa erottua on kuitenkin tehdä jotain, mitä muut eivät tee. Tunnetuimpien tapahtumien sijaan sisältöjä voi tehdä myös niille päiville, jotka jäävät vähemmälle huomiolle. Tarkista vinkit lokakuulle!

Syyskuu tarjoaa tilaa luovuudelle, sillä moni mielenkiintoinen keksintö on julkaistu juurikin syyskuussa. Sisällöntuottajankin kannattaa pakata retkikaakaot mukaan ja lähteä etsimään brändilleen inspiraatiota ruskan täyttämän luonnon keskeltä.

Sisällöntuottajalle elokuu on otollista aikaa, sillä kiireen myötä brändit voivat tarjota seuraajilleen lisäarvoa ja helpottaa töihin paluuta sekä arkea erilaisten vinkkien avulla. Tässä apua suunnitteluun!

Journalistit, viestijät ja muut sisällöntuottajat kuulolle! Jos viestintäkouluttaja Marketta Rentolan, Aalto-yliopiston käsikirjoituksen professori Iiro Küttnerin ja Oulun yliopiston tutkijatohtori Henrik Rydenfeltin keskustelu on vielä kuulematta, kannattaa se ottaa kesän podcast-listalle. 

Mikä on kiinnostavaa? "Tarina kiinnostaa, koska se rajaa maailmaa ja tekee sen ymmärrettäväksi."

Kevät on nyt virallisesti jäänyt taka-alalle, ja välillä viileistäkin keleistä huolimatta Suomen kansa viettää sinnikkäästi suuren osan ajastaan ulkona harrastusten parissa tai mökillä touhuten. Erityisesti kauniilla säällä tekemistä riittää vaikka joka päivälle, ja siksi kesäkuu onkin aktiivisten brändien kulta-aikaa.

Sisällöntuottajan näkökulmasta toukokuu ei jää pelkästään perhosten kutitteluun. Toukokuun taian voi viedä konkreettisiksi sisällöiksi monella tavalla, sillä vakiintuneiden juhlapäivien vapun ja äitienpäivän lisäksi tapahtuu paljon. Tiesitkö, että toukokuussa vietetään esimerkiksi Star Wars -päivää, palomiesten päivää ja salasanapäivää?

Brändille on tärkeää osallistua ajankohtaisiin keskusteluihin juuri omalle brändille sopivalla tavalla. Tässä puheenaiheita huhtikuulle ja esimerkki viime vuonna suurelle suomalaisbrändille tuotetusta somesisällöstä.

Jos kesä olisi vakiintunut parisuhde, niin maaliskuu olisi sen ensitreffit. Auringonsäteet tuntuvat mahanpohjassa ja kaikki suunnitelmat ovat vielä ihanan auki ja mahdollisia. Käännetään katseet siis maaliskuuhun: tsekkaa, mistä kohta puhutaan.

Helmikuu on sisällöntuottajan näkökulmasta ihanteellinen kuukausi, sillä se on tapahtumia täynnä. Silloin vietetään laskiaista ja penkkareita, talviurheillaan aktiivisesti, pohditaan ystävänpäivälahjoja sekä tanssitaan vanhojen tansseja. Helmikuu on myös siitä kutkuttavaa aikaa, että tammikuun lopulla selviää presidentinvaalien tulos tai jännitetään tuloksesta riippuen toisen vaalikierroksen tulosta.

Brändin ja bändin yhteistyössä kytee oiva mahdollisuus uusiin ansaintamalleihin niin artisteille kuin levy-yhtiöillekin. Myös yrityksille kyseessä on mahdollisuus vahvistaa brändisisältöjään ja tavoittaa kohderyhmiään artistien avulla. Tärkeää on toki löytää oikeanlainen mätsi, jolloin sisällöntuotanto ja yhteistyö on luontevaa.

Vuosi vaihtui ja uuden vuoden kalenterit ovat tehneet kauppaansa. Missään en ole kuitenkaan nähnyt vielä sitä, mitä kaikki sosiaalisen median parissa työtä tekevät tarvitsisivat kipeästi: kunnon kattavaa somekalenteria. Siispä tein sellaisen. Se on vapaasti käytettävissänne, olkaa hyvä.

Vaikka levymyynnit ovat tunnetusti hiipuneet musiikin digimurroksen aikana, pystyvät ennakkoluulottomat artistit hyötymään suuresti digitalisaation luomista mahdollisuuksista. Sosiaalinen media on jo tuonut artistit yhä lähemmäksi faniyhteisöjä, joten tässä esimerkkejä erilaisten sovellusten hyödyntämisestä luovassa sisällöntuotannossa sekä artistibrändin vahvistamisessa.