Aller Median tuottama asiantuntijasivusto digiliiketoiminnasta, markkinoinnista, mediasta, sisällöistä, teknologiasta ja työelämästä.

Menestyvän markkinoinnin resepti:

1/3 asiakasymmärrystä ja ennakoivaa tulevaisuudenkuvaa

1/3 palveluiden rakentamista asiakastarpeita vastaaviksi

1/3 viestintää ja myyntiä. 

Kun asiakasymmärrys ja tulevaisuudenkuva on hyvin mietitty, on osuvien palveluiden rakentaminen ja hyvän kommunikaation tekeminen paljon helpompaa. Loppupeleissä palveluidesi tehtävä on parantaa asiakkaidesi elämän laatua. 

Digiajan markkinoijan rooli on kasvanut ja samalla myynnin rooli muuttunut hunter-tyyppisestä agressiivisesta klousaamisesta farmer-tyyppiseen läsnäoloon, missä asiakasta ohjataan kohti päätöstä tämän itse määrittämässä aikataulussa. Lue 3 erinomaista syytä harkita markkinoinnin automaatio-teknologiaa.

Yhteisten tavoitteiden asettaminen sekä yhteispelin kehittäminen myynnin ja markkinoinnin välillä ei ole vain suotavaa, vaan hyvin luontevaa ja jopa liiketoimintakriittistä. Mitä perus SLA (Service Level Agreement) voisi sisältää ja mistä menestystekijöistä se rakentuu?

Jätitkin sen tietävät. Omnichannel voi olla (taas) kasvun draiveri. Amerikkalaisen Walmartin asiakkaista vain verkkokaupassa ostavat asiakkaat kilauttavat Walmartin kassaan 200 dollaria vuodessa ja ainoastaan tavaratalossa asioivat asiakkaat 1400 dollaria vuodessa, kun kaikkia ketjun ostoputkia/kanavia käyttävillä asiakkailla sulaa vuodessa jopa 2500 dollarin potti Walmartiin. Omnichannel omn omn omn...

Turhan usein olen huomannut, että sosiaalisen median osuus yrityksen verkkosivun liikenteen tuojana on vain muutama prosentti. Potentiaalia on paljon enemmän. Avainasiassa isompaan osuuteen on sisältöjen monipuolisempi jakelu sekä rohkeampi mainosbudjetin käyttö.

Kaikista loistokkaimmat yritykset ovat niitä, joihin kuluttajille on syntynyt tunneside, joka on enemmän kuin tuotteen tai palvelun laatu. Kuluttajat suhtautuvat näihin yrityksiin intohimoisesti ja vievät yrityksen viestiä eteenpäin muille. Kuluttajat ja muut sidosryhmät markkinoivat yritystä sen puolesta.

Pelkkä mainonta ei yksin riitä tuottamaan hyviä konversioita. Myös verkkosivuston tulee olla kunnossa, jotta vierailijat muuttuvat asiakkaiksi ja myyntiprosessin saadaan vietyä maaliin.

Työ monialaistuu ja poikkiorganisoituu digitalisaation edetessä. Komppaan ajatusta siitä, kuinka sosiaalisen median ja digitaalisten toimintojen myötä organisaatioilla ei ole enää varaa kahteen strategiaan. Myynti on jokaisen tehtävä, kuten myös markkinointi.