Aller Median tuottama asiantuntijasivusto digiliiketoiminnasta, markkinoinnista, mediasta, sisällöistä, teknologiasta ja työelämästä.

Moderointia voidaan toimittaa niin tekstille, kuville kuin videollekin, ja se on tulevaisuudessa sana, joka kuvaa kaikenlaisen vapaan ilmaisun valvontaa. Käsitteenä moderointti on vielä nuori, mutta vakiintuu lähivuosina viralliseksi ammatiksi, koulutukseksi ja käytännöksi.  Lue juttu

Someraivo on nykyajan kuumin peruna. Miten se selätetään ja saadaan siivottua pois netistä? Vastaus on on yksinkertaisempi kuin arvaisikaan, ratkaisu someraivoon kun löytyy ihan oman näppäimistön takaa. Yhteiskunnallisessa kysymyksessä on avainasemassa sen jäsenet, eli sosiaalisen median käyttäjät.

Käsitys tiedosta vääristyy, kun verkkoon muodostuu vahvoja vääräntiedonlevittäjien verkostoja. Missä kulkevat moderoinnin rajat? Milloin on kyse sananvapaudesta, julkisen keskustelun ja siihen kuuluvan kritiikin sallimisesta, ja milloin taas viestit on poistettava?   Lue juttu

Brändien moderointi eroaa yleisen nettiforumin moderoinnista. Yleisellä forumilla keskustelu voi olla ihan mistä vaan aiheesta, eikä selviä osapuolia välttämättä ole. Brändiyhteisöissä keskustelevat brändi ja kuluttajat, ja aiheet usein (ei aina) liittyvät jollain tavalla brändiin tai sen toimialaan. Yrityksillä on myös mahdollisuus palvella kuluttajia keskustelemalla ja keskusteluttamalla yhteisöä, jolloin moderointiin sekoittuu aimo annos asiakaspalvelua ja aktiivisuutta, jopa ripaus myyntiä.

Keskusteluilmapiirin kiristyessä Suomessa ja maailmalla puheenaiheeksi on noussut nettikeskusteluiden moderointi. Miltä tuntuu toimia sananvapauden puntarina ja kiihtyvän kommentoinnin erotuomarina? Moderaattori kertoo, mitä ajatuksia bittivirran padolla herää.  Lue juttu

Nettikeskustelut vellovat kaikissa niissä palveluissa, joissa keskustelu on vielä mahdollista, ja ilmapiiri on toistaiseksi ollut hyvin negatiivinen. Eri palveluista on suljettu kommentointimahdollisuuksia, ja moderoinnin arvo on noussut uusiin lukemiin. Miten ihmeessä me ajauduimme tähän? Onko sitä kaivattua asiallista keskustelua enää ollenkaan?  Lue juttu

Yhteisö on verkkopalvelulle korvaamaton voimavara. Aktiivikäyttäjien sekä vapaaehtoisten moderaattoreiden osaamisen ja innostuksen määrä on valtava, mikä näkyy niin hyvissä hetkissä kuin haastavissa ongelmatilanteissa – kuten Redditin tapaus kesältä osoittaa. Verkkopalvelun ylläpitäjille onkin tärkeintä tuntea yhteisönsä!

Usein ajatellaan, että Community Management on some-aikakauden mukanaan tuoma uusi ala, vaikka todellisuudessa yhteisöjen hallintaa on harjoitettu jo viime vuosituhannelta asti. Suurelle yleisölle Community Management voi silti olla vielä hieman vieras käsite, ja termin voi ymmärtää monella tavalla. Mihin Community Managementia oikeastaan tarvitaan, ja voiko yhteisöjä todella hallita?  Lue juttu