Report by Reuters Institute says local media remains a highly trusted source of news and publishers are making efforts to transition to a new digital business model. There are also challenges, such as recruitment and retention of young journalists, when local media is seen as “not cool.” Also: "Local and regional outlets compete for advertising with platform companies such as Google and Facebook, but also rely on these companies to reach online audiences."

Somen pursutessa tarinoita ammatillisista onnistumisista CEO Helsingin Jan Zapasnik mietti oman työuransa varrelle sattuneita virheitä. Eikö kukaan muu muka mokaa? Näin syntyi videosarja, jossa media- ja markkinointialan ammattilaiset kertovat tarinoita omista mokistaan, ja mitä niistä opittiin.  Lue juttu

Well said. 

“I would characterise the magazine industry today as refreshingly positive. After a decade of uncertainty and despair, we not only see the light at the end of the tunnel, but some media companies are already through it. A good number of companies have actually replaced print revenue with reader revenue and other income sources.”  – John Wilpers, author of the 9th annual worldwide innovations survey by Innovation Media Consulting (IMC) for FIPP

Chatbotit lisääntyvät verkkomedioissa, ja ne tuottavat parhaimmillaan lukijalle suurestikin lisäarvoa. BBC:llä on rakennettu eri jutuissa uudelleenkäytettäviä botteja, joiden avulla toimittajien on helppo tarjota lukijoille syventävää lisätietoa monimutkaisista aiheista: “[Chatbots are] not applicable to every story […]. But if you have a really complicated, long piece and you want people to grasp the basics very quickly, they’re very good.”

Yritysmaailman selviytyjä omaa luontaisen kyvyn nähdä liiketoiminnan kenttä tuoreesta näkökulmasta ilman tulista tahtoa murskata jokainen, joka tielle sattuu. Yritys, jolla on taito yhdistää omat resurssit ja viestintä yhteistyöhön muiden bisnesmallien kanssa, selviytyy.  Lue juttu

Oivaltava otsikko, uutta näkökulmaa avaava jämäkkä sisältö, käsittelytavan rohkeus ja persoonallinen ote. Tätä mantraa hoemme ainakin Wau:n toimituksessa. Sisältö edellä pitää mennä kohti klikattavuutta, houkuttelevuutta ja muita nykyajan tunnuslukuja.

Lisää hyviä vinkkejä tiedotteita varten. Ajoittain lehdistötiedotteiden otsikot ovat liian pitkiä, koska niihin lisätään ylistyssanoja tai muita otsikkotasolla turhia asioita. Suomessa informatiivisilla ja persoonallisella huumorintajulla lukijansa koukuttavia tiedotteita lähettää Levykauppa Äx. Vaikka jokin tietty musiikkityyli ei olisikaan oma suosikkini, tiedotteet lukee silti alusta loppuun.

Game of Thrones ei ole paitsi koukuttava tv-sarja vaan äärimmäisen hieno esimerkki maailmanlaajuisesta viihdepläjäysmustekalasta, jonka lonkerot pitelevät otteessaan niin perinteistä kuin sosiaalistakin mediaa. Joka maanantai uuden jakson esityksen jälkeen kaikki maailman mediat suurimpia myöten kokoavat yhteen analyysejä ja spekulaatioita, joita sosiaalisessa mediassa on syntynyt. Pelkästään vain näiden sisältöjen seuraaminen on todella koukuttavaa.

Lehdistötiedotteet tuntuvat usein niin sanotusti huonoilta tarinanlähteiltä, mutta se ei liity niinkään tiedotteen sisältöön. Hyvä tiedote on hyvä tiedote, mutta ajoittain sähköpostiin lähetettävät lehdistötiedotteet saa usein mediat itselleen aivan liian myöhään. Etenkin viihdemaailman asioissa tiedon saa useimmiten nopeammin artistin tai urheilijan some-kanavista.