Aller Median tuottama asiantuntijasivusto digiliiketoiminnasta, markkinoinnista, mediasta, sisällöistä, teknologiasta ja työelämästä.

Puhuttelevaa viestiä, kiinnostavaa tuotetta tai parempaa palvelua on vaikea rakentaa, jos yrityksessä ei ymmärretä asiakkaan arjen tarpeita, haasteita ja ilonaiheita. 

Päivittäistavaramainostajan asiakasymmärryksen luomisen tiellä on useita kiviä, kuten kampanjoiden kohderyhmittäinen mittaaminen, "mutu"-kohderyhmät ja asiakkaan motiivin tunnistaminen.

Selkeärajaisen asiakassegmentoinnin avulla koko organisaatio saa yhdenmukaisen kuvan sen tärkeimmistä kohderyhmistä.

Markkinoinnin automaation mahdolliset hyödyt on vain joka toisessa firmassa arvioitu niin suuriksi, että ne oikeuttavat sen vaatiman suurehkon määrän työtunteja ja rahaa. Markkinointipäättäjistä 80 % kuitenkin uskoo, että automaatio parantaa markkinoinnin tehokkuutta. 

Mikä sitten on tehnyt markkinoinnin automaatiosta vaikeaa? Kaikki. Ostaminen, käyttöönotto ja käyttö. Mutta mikä siinä oikein mättää?

Ensi kuussa sisällöntuottajan näkökulmasta ehkä mielenkiintoisimmat mahdollisuudet tarjoaa lihaton lokakuu. Usein paras tapa erottua on kuitenkin tehdä jotain, mitä muut eivät tee. Tunnetuimpien tapahtumien sijaan sisältöjä voi tehdä myös niille päiville, jotka jäävät vähemmälle huomiolle. Tarkista vinkit lokakuulle!

Facebookissa on nyt helppoa tehdä videoita vaikka still-kuvista, ja postausten A/B-testaamiseen annetaan välineitä. Mitä muuta tapahtuu somekanavissa näin syksyn alkaessa?

Jotta yritys voisi tarjota yhtenäisen asiakaskokemuksen sitä vaativille asiakkailleen, yhä suurempi määrä eri järjestelmiä tulee integroida keskenään, tai hoitaa kasvava määrä eri kohtaamisia samalta alustalta. Samalla sisällöt tulee pitää korkeatasoisina eli sellaisina, jotka auttavat ja inspiroivat asiakasta ottamaan kaiken irti yrityksen tarjoamasta lisäarvosta.

Tämä ei onnistu ilman, että viestissä huomioidaan kanava ja konteksti. Näiden huomioiminen ei puolestaan ole mahdollista, jos sisällöntuottajat ja tekniset toteuttajat pelaavat eri tiimeissä.

Tarinoiden tehtävä on auttaa ja yksinkertaistaa, ei luoda lisää kerroksia tai johdattaa huomiota pois yrityksen tuotteiden heikkouksista. Unohda siis höpinätarinat ja keskity oleelliseen. Asiakkaat haluavat yrityksen, joka tarjoaa heille ehjän suunnitelman ratkaista ongelmansa loppuun saakka.

Jos aiot vielä ennen lomia lukea yhden blogipostauksen, valitse tämä! Instagramista ja Facebookista löytyy brändeille mielenkiintoisia uusia ominaisuuksia, joihin kannattaa perehtyä loppuvuoden somesuunnitelmia pohtiessa.

Journalistit, viestijät ja muut sisällöntuottajat kuulolle! Jos viestintäkouluttaja Marketta Rentolan, Aalto-yliopiston käsikirjoituksen professori Iiro Küttnerin ja Oulun yliopiston tutkijatohtori Henrik Rydenfeltin keskustelu on vielä kuulematta, kannattaa se ottaa kesän podcast-listalle. 

Mikä on kiinnostavaa? "Tarina kiinnostaa, koska se rajaa maailmaa ja tekee sen ymmärrettäväksi."

LinkedInin sponsoroidut päivitykset saapuvat pian saataville myös videomuodossa, ja samoihin aikoihin sallitaan myös natiivivideoiden lisääminen yrityssivujen yhteyteen. Yritysprofiilissa näkyvälle paikalle sijoitettava video on hyödyllinen esimerkiksi työnantajabrändäyksen näkökulmasta. Uusimmassa Somenewsissa tietoa myös päivityksistä Facebookin livelähetyksiin ja Instagram-tarinoihin.

Sisällöntuottajan näkökulmasta toukokuu ei jää pelkästään perhosten kutitteluun. Toukokuun taian voi viedä konkreettisiksi sisällöiksi monella tavalla, sillä vakiintuneiden juhlapäivien vapun ja äitienpäivän lisäksi tapahtuu paljon. Tiesitkö, että toukokuussa vietetään esimerkiksi Star Wars -päivää, palomiesten päivää ja salasanapäivää?