Aller Median tuottama asiantuntijasivusto digiliiketoiminnasta, markkinoinnista, mediasta, sisällöistä, teknologiasta ja työelämästä.

Osaamisen, innovaatioiden ja ideoiden liikkeelle saamiseen vaaditaan tänä päivänä palvelevan johtajan ominaisuuksia: ihmissuhdetaitoja, empaattisuutta, aitoutta ja vuorovaikutukseen antautumista. Globaaleilla markkinoilla pitäisi myös pystyä turhan vaatimattomuuden sijaan olemaan rohkeasti ylpeä omasta tekemisestä.

Katso, mitä muuta suomalaisesta johtajuudesta puhutaan Työelämä 2020 -hankkeen pohjalta:

Pauli Aalto-Setälä antaa ohjeen yrityksille, jotka haluavat selvitä disruptioiden tuomista haasteista voittajana: Mahdollista systeemi, joka innovoi ilman rajoja. Tulisiko yritysten mallintaa toimintansa ja koko organisaationsa yhä enemmän verkostomaisena alustana, pohtii moderneja työyhteisöjä työkseen kehittävä JP Wirta.   Lue juttu

Yrityksille vaikeinta on tunnistaa merkityksellinen data ja muuttaa analysoitu data toiminnaksi. ”Olen yllättynyt siitä, miten puutteellista datan hyödyntäminen prosessien, myynnin ja markkinoinnin kehittämisessä edelleenkin yrityksissä on”, Granon kaupallinen johtaja Jukka-Pekka Vuori sanoo. Suomalainen johtamiskulttuuri perustuu silti hänen mukaansa tiedolla johtamiseen.  Lue juttu

Johtajuus on kehittyvä oppimisprosessi: kasvumatka, jossa usein mennään äärirajoille. Mutta kun annat kaikkesi, saat sen kaiken takaisin ja olet velvoitteesi veroinen. Tässä 5 ohjenuoraa sinunkin kasvumatkallesi.

Kehujen kuuleminen kollegaltaan tai esimieheltään on voimaannuttavaa ja onnellistuttavaa – sanokoon skeptikot mitä tahansa. Edellä mainitusta huolimatta monesta yrityksestä uupuu täysin jatkuva kehumiskulttuuri. Miksi ihmeessä?  Lue juttu

Verkko antoi meille äänen. Vasta nyt tapahtuu radikaali osuus, kuten Esko Kilpi tiivistää: "The Web gave all of us a voice. What is happening at the moment is potentially much more radical. It is not about broadcasting opinions but about creating a deliberative form of democracy and a cooperative form of network leadership."

Huono ajanhallinta ja siitä seuraavat adhocit ovat työnteon ja sujuvan liike-elämän kurjin kuoppa. Teet karhunpalveluksen kollegoillesi ja yrityksellesi, kun jätä deadlinet huomiomatta tai siirrät niitä jatkuvasti. Kun asiat eivät valmistu ajallaan, muut joutuvat odottamaan ja stressaamaan entistä enemmän. Mikä estää omien aikataulutustaitojen kehittämisen aloittamisen jo tänään?

Mitä parhaiden pomojen tulisi osata? Mitä huippujohtajalta vaaditaan ja miten välttää epäonnistuminen? Tässä kymmenen vuoden perusteellinen tutkimus, jota varten tehtiin 2700 haastattelua ja 90 epäonnistumisen analyysiä. Juttu kertoo sen pysähdyttävät tulokset.

Markkinointijohtajan rooli on jo pitkään ollut murroksessa. Datan tehokas hyödyntäminen ja teknologian huima kehitys mahdollistavat ennennäkemöttämät mahdollisuudet mitata markkinoinnin toimenpiteitä ja niiden vaikutusta liiketoiminnassa. Kompleksisessa, digitaalisessa markkinointiympäristössä oikeiden teknologioiden, sisältöjen ja jakelukanavien merkitys korostuu.

Työntekijöiden johtaminen kuin Hamelnin pillipiipari konsanaan on vanhan ajan viisautta. Nykyajan innovaatioämpärissä kasvaa vapaita vaikuttajia, jotka kaipaavat tuettua luomista työnsä rinnalle. Mitä jos perinteisen vetokelkan kärjestä poistetaankin se johtaja ja annetaan työntekijöille valtaa vetää yritystä? Mitä jos luovuuteen panostetaan, vaikka se ei tuekaan sen hetkistä työtehtävää?

Turhan usein olen huomannut, että sosiaalisen median osuus yrityksen verkkosivun liikenteen tuojana on vain muutama prosentti. Potentiaalia on paljon enemmän. Avainasiassa isompaan osuuteen on sisältöjen monipuolisempi jakelu sekä rohkeampi mainosbudjetin käyttö.

Nähdessämme jotain hyvää, huonoa tai tunteita herättävää kysymme “Kukahan siinä on takana?” Asioiden, ilmiöiden, brändien ja tapahtumien ”takana” olevia ihmisiä esitellään aikakauslehtien palstoilla ja makasiiniohjelmissa. Entä jos astuisit eteen? Väitän, että brändien, uusien ratkaisujen ja tuotteiden johtaminen on edestä helpompaa.