Aller Median tuottama asiantuntijasivusto digiliiketoiminnasta, markkinoinnista, mediasta, sisällöistä, teknologiasta ja työelämästä.

Jos aiot vielä ennen lomia lukea yhden blogipostauksen, valitse tämä! Instagramista ja Facebookista löytyy brändeille mielenkiintoisia uusia ominaisuuksia, joihin kannattaa perehtyä loppuvuoden somesuunnitelmia pohtiessa.

Toukokuussa voimaantulevaan GDPR:ään perustuen Facebook on luonut Tietoja-sivun alle linkin, jonka taakse yritys voi kätevästi upottaa omat tietosuojakäytäntönsä. Mitä muuta somekanavissa tapahtuu? Dinglen uusin Somenews kertoo.

The internet rejoiced as one of the most anticipated social media news events unfolded – tweets can now have 280 characters! A lot has been going on in other social media channels as well. For example, Facebook has merged Power Editor and Ads Manager into one holistic ads tool, and Instagram has rolled out a new polling feature for Instagram stories.

Tarina siitä, miten yksinkertainen idea saavutti mielettömän suosion ja laajan näkyvyyden ilman mainostusta ja mediarahaa. Tässä kirjoituksessa on myös paljon kuvia söpöistä koirista.

Lapset ja nuoret ovat siirtyneet julkisesta sosiaalisesta mediasta osittain omiin mikroyhteisöihinsä, kaveriporukoiden, harrastusjengien ja luokkakaverien chatteihin ja WhatsApp-ryhmiin. Tässä ilmiötä valottava juttu nuorten naisten sisäpiiristä.

Rakastan tuotekehitystä, koska mitään ei ainoastaan oleteta, vaan testataan ja kehitetään, testataan ja kehitetään. Se hirveän ruma sana sille on iteroiminen. Kaikkia meitä koskettava esimerkki tällaisesta prosessista on Facebook-feediimme ilmaantuneet tunneilmaisut. Kun Zuckerbergin Mark viimein antoi luvan startata kehittäminen, meni vuosi, että juuri nuo kuusi pallukkaa ilmestyivät klikattavaksemme.

Live-videon mahdollisuus tuli Facebookiin. Huomionarvoista on, että live-videot toimivat Facebookin mukaan 3 x paremmin, kuin tavallinen video (joka sekin on jo lyömätön päivitystyyppi) ja niitä tullaan nostamaan feedissä muuta sisältöä korkeammalle.

Vaihtoehtoalustat vetoavat moneen mantraan: 'purpose-mastery-autonomy' tai vaikka 'elephant-driver-path'. Tältä näkökulmalta Facebook voi yhtäkkiä tuntua kivikautiselta. Tsu Me:n kaltaiset alustat (esim. Bubblews ja BonzoMe) tuntuvat haistelevan uutta näkökulmaa, jolla voi olla megatrendien vetovoimaa ja annos enemmän pelillisyyttä. Tuntuuko sama tuoksu sinunkin nenässäsi, vai jatketaanko suorilta vanhoilla? HUOM! Linkin takana on blogi ja sen pontimena lähteitä - ehkei siis koko totuus, mutta paljon ajattelemisen aihetta.

Muistatko vielä ajan, kun kaveria nähdessä pystyi viittaamaan edellispäivänä yhteisen tuttavan tekemään Facebook-päivitykseen? Poissa ovat ne ajat, sillä rakkaan naamakirjamme algoritmin tiet ovat tuntemattomat ja välillä näen kavereideni päivitykset, toisinaan en. Joskus näet feedissäni kavereideni kavereiden päivitykset. Jos sinäkin haikailet vanhojen hyvien aikojen perään, päivitäpä ajatuksesi Facebook-ryhmistä. Niistä löytyi montaa oivallista ominaisuutta, joita et ehkä edes muistanut oleviksi.

Mediatalot eivät osaa tehdä bisnestä, sillä ovat unohtaneet perusasian: sisällöt ovat arvokkaita. Näin väittää amerikkalainen toimittaja ja kirjailija Michael Wolff. Samaan aikaan kun Netflix maksaa miljardeja televisio- ja elokuvateollisuudelle, joka tuottaa sen sisältöjä, digitaaliset jakelukanavat eivät maksa mediataloille korvauksia lainkaan. Miten ihmeessä tähän päädyttiin? Sisällöntuottajat ovat Wolffin mukaan jakautumassa kahteen kastiin: niihin, joille maksetaan laadukkaista sisällöistä ja niihin, joiden sisältöjen oletetaan olevan ilmaisia – ja jotka ovat itse kuoppansa kaivaneet.