Aller Median tuottama asiantuntijasivusto digiliiketoiminnasta, markkinoinnista, mediasta, sisällöistä, teknologiasta ja työelämästä.

Digiherätyskonsulttien aika päättyi. Digitaalinen disruptio eli uuden teknologian mahdollistama toimialojen murros tai jopa tuho etenee kiihtyvällä vauhdilla. Merkille pantavaa on se, että oivallus ei ole enää vain herätyskonsulttien powerpointeissa, vaan varsinaisessa bisnesvastuussa olevatkin ovat havahtuneet. Kuvassa esitetyillä toimialoilla digitaalisen disruption arvioidaan olevan rankinta seuraavan 12 kuukauden aikana. Media on edelleen selvänä ykkösenä. Nyt jopa 72% mediapomoista odottaa digitaalisen muutoksen osuvan juuri heihin, ja pankeista 61% ja vähittäiskaupastakin 57% johtajista odottaa jopa massiivista digitaalista haastetta. Muutosta pidetään siis näin varmana. Millaisia mahtavat olla suunnitelmat?

Aika pohtia kaikkea sitä voimaa, josta digitalisaatio on ponnistanut: Ei teknologiaa tai bisnesinnovaatioita, vaan sitä aitoa ihmisyyttä ilmiöiden takana. "When we talk about digitalization, we easily use technology and business as starting points. However, today more than ever, it is actually human nature that is the ultimate driving force."

Jos olympialaiset ovat teknologisen ja yhteiskunnallisen kehityksen vauhdittajia historiassa, voi kai sanoa, että nykyaikana samoin toimivat autot: Kun teknologinen muutos ulottuu autoihin, on muutos usein valtaamassa montaa muutakin arjen asiaa.

Työ ja kaikki tekeminen yhteiskunnassa muuttuu. IT-ala käsitteenä on jo nyt niin laaja ja yleinen ettei se oikein sano mitään konkreettista, ja ala tulee kasvamaan räjähdysmäisesti. Samoin pitää miettiä uusia kuvaavia luokitteluita IT:hen liittyviin työpaikkoihin – vanhat mallit eivät enää toimi. Tämä artikkeli pääsee lähelle digitalisaation tuomaa muutosta, mutta ei vie ajatuksia tarpeeksi rohkeasti eteenpäin.