Aller Median tuottama asiantuntijasivusto digiliiketoiminnasta, markkinoinnista, mediasta, sisällöistä, teknologiasta ja työelämästä.

Puhuttelevaa viestiä, kiinnostavaa tuotetta tai parempaa palvelua on vaikea rakentaa, jos yrityksessä ei ymmärretä asiakkaan arjen tarpeita, haasteita ja ilonaiheita. 

Päivittäistavaramainostajan asiakasymmärryksen luomisen tiellä on useita kiviä, kuten kampanjoiden kohderyhmittäinen mittaaminen, "mutu"-kohderyhmät ja asiakkaan motiivin tunnistaminen.

Selkeärajaisen asiakassegmentoinnin avulla koko organisaatio saa yhdenmukaisen kuvan sen tärkeimmistä kohderyhmistä.

Yrityksille vaikeinta on tunnistaa merkityksellinen data ja muuttaa analysoitu data toiminnaksi. ”Olen yllättynyt siitä, miten puutteellista datan hyödyntäminen prosessien, myynnin ja markkinoinnin kehittämisessä edelleenkin yrityksissä on”, Granon kaupallinen johtaja Jukka-Pekka Vuori sanoo. Suomalainen johtamiskulttuuri perustuu silti hänen mukaansa tiedolla johtamiseen.  Lue juttu

EU:n tietosuojadirektiivin myötä kuluttajan valta päättää siitä, miten ja mitkä tahot häneen itseensä liittyvää dataa hyödyntävät, voimistuu entisestään. Kuluttajien asenteilla on yritysten tulevaisuuden kannalta todellakin merkitystä, huomauttaa Elisan kuluttajaliiketoiminnan data- ja analytiikkajohtaja Turkka Koivu.  Lue juttu

Asiakkuusmarkkinointiliiton toimitusjohtajan Jari Perkon mukaan EU:n tietosuoja-asetus GDPR tulee suurelta osin tarpeeseen, mutta siinä on myös ongelmakohtansa. ”Lainsäädäntö tuntuu nyt lähtevän joissakin kohdin siitä, että yritykset olisivat jollain pelottavalla tavalla yksilön henkilökohtaisen datan perässä. Näin ei kuitenkaan ole.  Lue juttu

Valtorin tuotekehityspäällikkö Tiina Willman pitää kiinnostavana sitä, että kansalaiset haluavat luovuttaa tietonsa mieluummin Googlelle kuin valtionhallinnolle. Mitä julkiset organisaatiot voisivat oppia kaupallisilta toimijoilta, kun etenkään nuoret eivät näytä tunnistavan valtionhallinnon tarjoamia hyötyjä?  Lue juttu