Aller Median tuottama asiantuntijasivusto digiliiketoiminnasta, markkinoinnista, mediasta, sisällöistä, teknologiasta ja työelämästä.

Menestyvän markkinoinnin resepti:

1/3 asiakasymmärrystä ja ennakoivaa tulevaisuudenkuvaa

1/3 palveluiden rakentamista asiakastarpeita vastaaviksi

1/3 viestintää ja myyntiä. 

Kun asiakasymmärrys ja tulevaisuudenkuva on hyvin mietitty, on osuvien palveluiden rakentaminen ja hyvän kommunikaation tekeminen paljon helpompaa. Loppupeleissä palveluidesi tehtävä on parantaa asiakkaidesi elämän laatua. 

Puhuttelevaa viestiä, kiinnostavaa tuotetta tai parempaa palvelua on vaikea rakentaa, jos yrityksessä ei ymmärretä asiakkaan arjen tarpeita, haasteita ja ilonaiheita. 

Päivittäistavaramainostajan asiakasymmärryksen luomisen tiellä on useita kiviä, kuten kampanjoiden kohderyhmittäinen mittaaminen, "mutu"-kohderyhmät ja asiakkaan motiivin tunnistaminen.

Selkeärajaisen asiakassegmentoinnin avulla koko organisaatio saa yhdenmukaisen kuvan sen tärkeimmistä kohderyhmistä.

Asiakkuusmarkkinointiliiton toimitusjohtajan Jari Perkon mukaan EU:n tietosuoja-asetus GDPR tulee suurelta osin tarpeeseen, mutta siinä on myös ongelmakohtansa. ”Lainsäädäntö tuntuu nyt lähtevän joissakin kohdin siitä, että yritykset olisivat jollain pelottavalla tavalla yksilön henkilökohtaisen datan perässä. Näin ei kuitenkaan ole.  Lue juttu

Kesko seuraa nykyisin päivittäin, miten kauppiaat hyödyntävät heille tarjottuja datalähteitä. Viimeisen vuoden aikana jokainen K-kauppa on luonut datalähteiden pohjalta oman kauppakohtaisen profiilinsa ja strategiansa. ”Kauppiailta saatu palaute on todella rohkaisevaa”, Keskon data-analytiikasta ja asiakasdatasta vastaava johtaja Minna Vakkilainen iloitsee.  Lue juttu

Datamassasta pitää pystyä louhimaan ja muodostamaan asiakasymmärrys. Millaisille ihmisille me haluamme puhua? Miten nämä ihmiset käyttäytyvät ja mikä heitä aidosti kiinnostaa? Data + sisältö + jakelu = parempi asiakaskokemus. Katso video!