Yritys tarvitsee datafaceliftin

Keskustelu datasta uutena öljynä roihahti noin viisi vuotta sitten. Moni yritysjohtaja vakuuttui ajatuksesta datan autuaaksi tekevästä voimasta, ja yritykset lähtivät innolla haalimaan ja varastoimaan itselleen erilaista dataa.

Datalle on kuitenkin käynyt kuin teiniseksissä: paljon puhetta mutta tekoihin ei juuri rohjeta. Tänä päivänä datan kerääminen ei ole yrityksille vaikea tai ongelmallinen asia. Sen hyödyntäminen on sen sijaan edelleen vaativaa.

Pelkkä data yksinään on tyhmää ja hyödytöntä. Data pitää jalostaa. Sitä pitää käsitellä. Mikä tahansa data ei kelpaa. Ja kaiken lisäksi: data vanhenee nopeasti.

Uskon vakaasti, että älykäs datan hyödyntäminen on järeä kilpailuetu joka ikiselle suomalaisyrityksille. Datan hyödyntäminen vaikuttaa koko Oy Suomi Ab:n menestykseen.

Älykäs datan hyödyntäminen on järeä kilpailuetu joka ikiselle suomalaisyrityksille.

Halusimme koota yhteen eturivin johtajia, jotka ovat onnistuneet vaikeassa tehtävässä eli datan hyödyntämisessä liiketoiminnassa. Toivomme, että tämän Data Masters -ryhmän antamien neuvojen ja rohkaisujen avulla ymmärrys datasta Suomessa nousee uudelle tasolle ja yritykset ottavat seuraavan harppauksen datan hyödyntämisessä.

Itse olen hyödyntänyt ja analysoinut dataa pitkään markkinoinnissa ja myynnin johtamisessa. On ollut ihmeellistä seurata, millaisia vaikutuksia datalla on ollut niin markkinoijille kuin kuluttajillekin.

Data tekee markkinoijat viisaammiksi ja lisää ennen kaikkea heidän ihmistuntemustaan. Data-ajan markkinointi ei tuputa vaan palvelee. Se ei myöskään lähetä samaa viestiä kaikille vaan on läsnä ja tunnistaa kuluttajien yksilölliset tarpeet.

Data tekee markkinoijat viisaammiksi ja lisää ennen kaikkea heidän ihmistuntemustaan.

Ylitse muiden data-ajan markkinointi on vastuullista ja kuluttajaa kunnioittavaa.

Samanlaisia renessansseja voi datan avulla toteuttaa kaikkialla organisaatiossa. Data ei katso yksikköön eikä alaan. Tärkeintä on, että ylin johto tietää, mihin ja miksi dataa hyödynnetään.

Datan hyödyntämisen pitää aina tukea yrityksen strategiaa ja olla ylimmän liiketoimintajohdon tukema.

Data ei ole taikasana mutta sen avulla voi tehdä liiketoiminnassa ihmeitä. Siksi kannattaa lähteä liikkeelle tänään. Moni Data Masters -johtajistamme on esimerkiksi sitä mieltä, että data lisää demokratiaa kaikkialla siellä, missä siihen nojaudutaan.

Mielenkiintoista on myös nähdä, näkyykö data tulevaisuudessa yritysten taseessa, ja tuleeko datanlukutaidosta kouluaine, kuten ryhmämme toi esiin.

Antoisaa matkaa datan parissa!

Aller median myyntijohtaja Hannaleena Koskinen edustaa maan kuuminta dataosaajien kärkeä ja on yksi kahdeksasta Data Masters -ajatushautomoon kuuluvasta Suomen eturivin johtajasta. Koskinen toimii ajatushautomon puheenjohtajana.

Data Masters -ajatushautomo julkaisee marraskuussa 2016 oppaan siitä, miten data otetaan hyötykäyttöön liiketoiminnassa ja miten datalla oikeasti liiketoimintaa johdetaan. Oppaan ja ajatushautomon tuottaa Aller Media.