Yhdellä harppauksella datamainostajaksi

Rikastettuihin kohderyhmiin perustuva datamainonta on vastaus mainostajan hätähuutoon kasvavassa informaatioähkyssä. Monelle markkinointiammattilaisellekin datamainostaminen on yhä uusi juttu. Aller Median Online Services -tiimin vetäjä Sini Kervinen kertoo, miten hypätä vaikka kylmiltään kertaharppauksella datamainostamisen maailmaan.

Datalla mainostaja pystyy välittömästi tavoittamaan ja viestimään juuri sille kohderyhmälle, joka on hänen tuotteellensa relevanttia. Dataan pohjautuva mainostaminen toimii notkeasti ja reagoi reaaliajassa kohderyhmämuutoksiin. Muutokset merkitsevät entistä toimivampaa mainosviestiä mainostajalle, koska kohderyhmää voi testata ja tarkentaa kampanjan aikana.

Kuluttajalle datamainonta tarkoittaa sen sijaan entistä relevantimpaa ja mieluisampaa mainontasisältöä. Kun mainonta kohdennetaan, se ottaa huomioon millaista tietoa kukin kuluttaja ihan oikeasti kaipaa, ja näin turhat tai jopa ärsyttävät mainosviestit vähenevät.

Dataan pohjautuva mainostaminen toimii notkeasti ja reagoi reaaliajassa kohderyhmämuutoksiin.

Löydä uusia kohderyhmiä ja paranna myyntitulostasi

Jos mainostaja haluaa kokeilla datamainontaa, hänen ei tarvitse enää tukeutua ainoastaan oletettuihin kohderyhmiin. Datamainonnan avulla voi löytää ne kuluttajat, jotka ovat jo lähempänä ostopäätöstä tai jopa kokonaan uusia kohderyhmiä tuotteelle.

”Huomasimme äskettäin erään mainostajakumppanimme kanssa, että breikkiä arkeen kaipaavat esimerkiksi remontin keskellä elävät perheet. Tämä kohderyhmä ei ollut juolahtanut ennen kohderyhmän todennustestiä kummankaan mieleen, vaikka se jälkeenpäin ajateltuna käy täysin järkeen”, kertoo Aller Median Online Services -tiimin vetäjä Sini Kervinen.

Datan ja reaaliaikaisen testauksen avulla uusien kohderyhmien löytäminen on entistä helpompaa. Käytännössä jokainen kohderyhmä lähettää jatkuvasti tietoa ja dataa siitä, miten mainosaineisto kohderyhmään uppoaa. Koska tämä tieto on reaaliaikaista, on mainostajallekin turvallisempaa tehdä myös pitkäkestoisia kampanjoita.

Jokainen kohderyhmä lähettää jatkuvasti tietoa ja dataa siitä, miten mainosaineisto kohderyhmään uppoaa.

Kun kohderyhmää voi testata, rahat eivät hupene oletettuihin tai toimimattomiin kohderyhmäoletuksiin, koska kohderyhmässä tapahtuviin kulutusmuutoksiin ja ryhmän muovautumiseen liittyviin muuttujiin voidaan reagoida jo kampanjan aikana. Ei vasta sen jälkeen. Notkean teknologian vuoksi myös lyhytkestoinen, taktinen mainoskampanja toimii tehokkaasti.

”Datamainostajana ei enää tarvitse arvailla, kun kohderyhmiä voidaan testata reaaliaikaisesti ja tarkentaa sen kulutustietoja jopa kampanjan aikana. Tämä merkitsee entistä osuvampia ja tuloksellisempia kampanjoita. Yleisesti ottaen kohdentaminen on mainostajalle erittäin kustannustehokas tapa tehdä mainontaa”, Kervinen tarkentaa.

Kohderyhmän valitseminen näyttelee pääosaa datamainonnan onnistumisessa. Kohderyhmän voi valita esimerkiksi yrityksen asiakastietokannan perusteella. Set up -vaiheessa tehty kohderyhmämääritys auttaa, jonka jälkeen kohderyhmää voi tarkentaa esimerkiksi iän, asuinpaikan tai sukupuolen avulla.

Kun kohderyhmää voi testata, rahat eivät hupene oletettuihin tai toimimattomiin kohderyhmäoletuksiin.

Online-datan avulla tunnistaa kuluttajan ostoaikeen

Valveutunut online-mainonnan kumppani kykenee rikastamaan toivottua kohderyhmää yhdistämällä asiakastietokannan offline-datan markkinointipalvelukumppanin tarjoamaan online-dataan. Näin saadaan tietoa tarkemmin siitä, kenelle ylipäätään edes kannattaa viestiä. Reaaliaikaisen online-datan avulla datamainosprosessiin lisätään ihmisymmärrystä ja tunnistetaan kuluttaja, joka on ostoaikeessa tuotteen tai palvelun suhteen.

Reaaliaikaisen online-datan avulla datamainosprosessiin lisätään ihmisymmärrystä ja tunnistetaan kuluttaja, joka on ostoaikeessa tuotteen tai palvelun suhteen.

Kervisen mukaan aina kannattaa tehdä myös jonkun tasoinen ab-testaus kampanjalleen.

”Tämä tarkoittaa sitä, että ei arvailla, vaan tehdään testi, jolla todellinen kohderyhmä todennetaan. Jos vaikka ravintola haluaa mainostaa lounaslistoja, pelkkä paikallisen kohderyhmän valitseminen ei välttämättä auta. Testauksen avulla voimme löytää tekijöitä, jotka erityisesti määrittävät nimenomaiset lounaspaikan hakijat.”

”Vaihtoehtoisesti voi käyttää älybannereita, jolloin mainostajan verkkokaupan tuotteet tägitetään ja banneri näyttää automaattisesti oikeaa tuotetta ja ohjautuu kohderyhmän kaikkein potentiaalisimmalle kohderyhmälle, jotka ovat ostoikkunassa”, Kervinen jatkaa.

Testaus ja reaaliaikaisuus vähentää hukkakontakteja

Myös mainonnan ajankohdalla on väliä. Esimerkiksi mainonnan kohdentamisajan valitseminen juuri ennen lounasaikaa vähentää nk. hukkakontakteja.

”Käytännössä voimme testaamalla ja erilaisin rikastein löytää, minkälaiset ihmiset tarvitsevat yleensä lounaspalveluja. Testausajaksi riittää tällaiselle kontekstille yksi viikko. Viikon jälkeen kohderyhmää voidaan rikastaa. Kohderyhmää testaamalla ja muokkaamalla reaaliajassa löydetään todelliset konversiot ja tehokkain kohderyhmämainonta.”

"Testausajaksi riittää tällaiselle kontekstille yksi viikko. Viikon jälkeen kohderyhmää voidaan rikastaa."

Usein mainostajien suurin haaste on aika ja tehokkuus. Tulosta pitäisi tehdä ja tehokkaita kampanjoita luoda jatkuvasti, mutta harvalla riittää kaiken toteuttamiseen omat työtunnit. Kervinen tietää, että tällaiselle asiakkaalle paras vaihtoehto on avaimet käteen -periaatteella toimiva markkinointipalvelu.

”Jos itsellä ei moiseen riitä aikaa, myös palveluntarjoaja voi työstää mainonnan tehostamistestit. Me teemme jatkuvasti testejä useille toimialoille, joten tietyn alan palveluita tai tuotteita kaipaavien kuluttajien etsiminen on osa prosessia. Datan ja ihmisymmärryksen kombolla on helppo tarjota asiakkaalle uusia kohderyhmiä ja entistä parempia mainonnan tuloksia”, Kervinen täsmentää.

Tulosta pitäisi tehdä ja tehokkaita kampanjoita luoda jatkuvasti, mutta harvalla riittää kaiken toteuttamiseen omat työtunnit.

4 steppiä tehokkaan datamainonnan varmistamiseksi

1. Valitse kumppani ja mainosviesti. Määrittele kohderyhmäsi, mieti millä viestillä ja tavoitteella heidät haluat tavoittaa.

2. Starttaa kampanja tai sisältömarkkinointijatkumo yhdessä luotettavan online-mainonnan kumppanin kanssa.

3. Tarkista ja arvioi tasaisin syklein online-kumppanisi kanssa, mikä toimii mikä ei.

4. Tarkenna ja rikasta kohderyhmiä sen perusteella, mikä on budjetti, tarve ja tavoite. Tai anna markkinointipalvelukumppanisi hoitaa testaus – ja nauti markkinoinnin tehokkaista tuloksista!