Visuaalinen tarinankerronta - 4 mobiiliystävällistä tapaa

Visuaalinen tarinankerronta tiivistyy ja uudistuu näin mobiiliystävällisemmäksi. Aller Median sisältömarkkinointitiimin AD Rasmus Kyllönen listaa suosikkitrendejään. 

Aurinkolasit, suuret kuulokkeet ja älypuhelin värikkäässä valossa.

Tapamme paketoida sisältöä muovautuu samalla kun mobiilissa kulutettu journalismi lisääntyy. Nämä design-konferenssissa USA:ssa esitellyt uudet suuntaukset vaikuttavat tapaamme tehdä ja kuluttaa sisältöä nyt ja vastaisuudessa.

1. Snapchatilla on edelleen ässä hihassaan

Facebookin ronski plagiointi Snapchatin ominaisuuksista on johtanut siihen, että yhtiön omistamasta Instagramista ja sen melko uudesta Stories-ominaisuudesta on kasvanut käyttäjämäärältään isompi kuin Snapchatin oma ja alkuperäinen Stories. Instagramin vertikaalista Stories-julkaisumuotoa käyttää päivittäin yli 200 miljoonaa käyttäjää, kun taas Snapchatin käyttäjiä on 158 miljoonaa.

Tästä huolimatta Snapchatissä piilee edelleen voima, jonka varaan moni media uskoo. Esimerkiksi CNN:n lisäksi Snapiin tuntuu luottavan myös New York Times, jonka oma 10 hengen Snapchat-toimitus tuottaa Discover-kanavaansa aivan uudella tavalla maailmanluokan journalismia. Tämä vain uudelleenpaketoituna ja uusin visualisoinnein.

Kerronta Snapchatissa on nopeaa, helposti pureskeltavaksi tehtyä. Vahva audiovisuaalinen ote hämmästyttää vielä vuonna 2017.

NYT on kertonut panostavansa Snapchatiin, vaikkei se suoranaisesti tuokaan lisää maksavia tilaajia. Tärkeämpää on muodostua osaksi (nuorten) lukijoiden päivittäistä rutiinia, yhtiö on kertonut. Vaikka lyhyt Snapchat-tarina kertookin vain jutun kuin jutun kärjen, se toimii erinomaisesti maistiaisena varsinaiselle artikkelille.

Isojen kansainvälisten medioiden näyttäessä, mihin satsata, suomalaisten medioidenkin kannattaisi uskaltautua Snapchat Discoveryyn – nuoret tavoittaa siellä.

2. Uudenlaiset fontit rynnivät verkkoon – lukija kiittää!

Viime syksynä Adobe, Apple, Google ja Microsoft lanseerasivat mullistavan uutuuden verkkosivuja tekeville: muuntautuvan fontin. Muuntautuva fontti eli Variable Font on yksinkertaisesti selitettynä yksi fontti, joka pystyy muuntautumaan verkkosivun tarpeiden mukaan. Yhdellä fontilla onkin nyt suunnaton määrä vaihtoehtoisia leikkauksia. Ja mikä parasta: variable fonts on tiedostokooltaan huomattavasti pienempi, mikä tarkoittaa kuluttajalle nopeammin latautuvaa sivustoa.

Tapana oli ennen – ja osittain edelleenkin – ostaa paketti fonttiperhettä, jossa oli kymmenittäin erilaisia leikkauksia. Muuntautuva fontti taas muovautuu verkkosivun responsiivisuuden mukana ja on näin ollen optimaalisin ruudulla kuin ruudulla.

Isojen kansainvälisten medioiden tapaan suomalaisten medioidenkin kannattaisi uskaltautua Snapchat Discoveryyn, jos haluaa tavoittaa nuoret. 

Mahtiyhtiöiden ponnistuksesta huolimatta maailma saa odottaa vielä muuntautuvien fonttien lopullista läpimurtoa. Jo olemassa olevat fontit tulisi ensin muokata ja uudet fontit tehdä alun perinkin muuntautuviksi.

3. Uutiskirjeet porskuttavat edelleen – vaan eivät designillaan

Jo vuosia pinnalla ollut julkaisukanava uutiskirje pitää edelleen pintansa. Esimerkiksi New York Timesilla on 57 uutiskirjettä, päivittäisestä Morning Briefing -kirjeestä uuteen, muotia käsittelevään Open Thread -viikkokatsaukseen.

Uutiskirje on tavallaan kaiken makean visuaalisen tarinankerronnan vastakohta – ja pitää niin myös olla, väittää Quartz-sivuston Priya Ganapati. Uutiskirjeen tulisi kunnioittaa lukijan Saapuneet-kansiota. Uutiskirjeitä luetaan mobiilissa, jonka myötä ankara hierarkia on tarpeen. Uutiskirjeen designin tulisi siis helpottaa lukemista eikä varsinaisesti edes yrittää tehdä vaikutusta.

Uutiskirjeet ovat edelleen pinnalla. Niiden designin tulisi helpottaa lukemista eikä varsinaisesti edes yrittää tehdä vaikutusta.

Ja koska uutiskirjettä ehkä luetaan offline-tilassa, kuvienkaan ei tulisi olla sisällön ytimessä. Ja onhan uutiskirje oiva tapa kuluttaa hyvää sisältöä pienissä paloissa, ammattilaisten editoimana sisältönä.

4. Verkkodesign luovemmaksi – unohdetaanko jo 12 palstan gridi?

Verkon seuraava vaihe on kehittyä omaa rataansa samalla tavalla kuten elokuvan mediana aikoinaan. Aluksi se oli pysähtynyttä liikkuvaa kuvaa, mutta löytäessään oman äänensä elokuvasta tuli aivan oma ilmaisumuotonsa.

Mozillan design-puolen Jen Simmons toivoisi netin jo löytävän uusia, vähemmän tiettyyn samaan kaavaan rakennettuja sivuja. Kaikki tiedämme 12 palstan gridin.

”Teemme samoja verkkosivuja yhä uudestaan”, Simmons sanoo inspiroivassa esityksessään.

Tähän toiveeseen vastaa melko uusi CSS Grid Layout. Sen tavoitteena on muuttaa tapaamme suunnitella ja erityisesti rakentaa verkkosivuja.

”Meillä on jatkossakin rajoituksia siihen, miten rakentaa verkkosivuja. CSS Grid Layout on kuitenkin puskenut näitä rajoituksia kauemmas”, Simmons iloitsee.

Anfangit tekstissä, näppärästi rajautuvat kuvat, erimuotoisten kuvien ympärille levittäytyvä teksti, päällekkäiset kuvat… kaikki tämä on jo mahdollista. Ei kun kokeilemaan!

Uusista villityksistä huolimatta pienet mobiilinäytöt rajoittavat kuitenkin jonkin verran nettisivujen kehitystä. Luettavuus kun on aina tärkeintä.

Muita nokkeluuksia, jotka olisin halunnut keksiä itse:

Yhdysvaltalainen Teen Vogue on uuden päätoimittajansa myötä täysin uudistanut profiiliaan. Lehdessä tehdään nyt trumpilaisen Amerikan kriittistä, tiedostavaa journalismia nuorille. Uudelleenlanseeraus keväällä muutti myös printtilehden kokoa: se vastaa nyt mittasuhteiltaan suurennettua Iphone-näyttöä. Näin tehdään printtiä kapeisiin ja korkeisiin näyttöihin iPhone-sukupolvelle.

Älypuhelin ja sen ruudulta irrotettu Teen Voguen kansikuva.

New York Times on myös kokeilunhaluinen muissa mobile first -tarinankerronnoissa. Muun muassa tämä Rion olympialaisten tähti Simone Bilesista kertova juttu on tehty hyvin mobiiliystävälliseksi. Kuten myös GIF-twiitti, joka voitti maaliskuussa Best of Show -palkinnon kansainvälisessä Malofiej-infografiikka-kilpailussa.

Kirjoittaja osallistui Society of News Design -konferenssiin Yhdysvalloissa huhtikuussa.