Virtuaalitodellisuuden villi ja arvaamaton tulevaisuus

Tämän päivän moderni organisaatio toimii kuin media: kommunikoi reaaliaikaisesti eri kanavissa, keskustelee sidosryhmien kanssa näppärästi ja tuo esille arvojaan nopeasti ymmärrettävässä muodossa. Jos jo nykyinen viestinnällinen uudistus sosiaalisine medioineen ja alati kehittyvine teknologisine ratkaisuineen on ollut haastavaa, miten hitossa yritykset onnistuvat virtuaalitodellisuuteen sukeltamisessa jo aivan lähitulevaisuudessa?

Teknologinen kehitys luo koko ajan ympärillemme erilaisia kuvitteellisia todellisuuden tiloja. Virtuaalisen todellisuuden uskotaan mullistavan koko kokemuksemme todellisuudesta ja sen ympärille rakennetuista monitasoisista virtuaalisen todellisuuden tiloista.

Virtuaalisen todellisuuden avulla voimme aidosti välittää tunteen, että olemme jossain toisessa paikassa fyysisesti – emme vain tässä ja nyt. Voimme kokea asioita, joita emme oikeassa elämässä kokisi, ja hypätä sosiaaliseen tilaan, joka on olemassa vain ja ainoastaan virtuaalisesti.

Reaalitodellisuuden ohella voimme elää monissa eri paikoissa ja täyttää arkemme monenlaisilla eri fyysistä olemustamme koettelevilla kokemuksilla, joihin reaalielämässä ei olisi koskaan mahdollisuutta. Virtuaaliteknologian merkitys myös viestintäympäristöllemme on varmasti tulevaisuudessa huikeaa.

Mitä ihmettä tämä kehitys tarkoittaa käyttäjille ja yrityksille?

Virtuaalitodellisuus on jo täällä!

Ensimmäiset festarikeikat on jo lähetetty virtuaalisesti. Virtuaalitodellisuutta voivat olla myös elokuvateattereissa esitetyt klassisen musiikin konsertit ja oopperat, jos niihin liitetään erityisiä 3D-laseja ja muita vastaavia päälle puettavia teknologisia vimpaimia, jotka vievät katsojan ja kuuntelijan elokuvateatterin pimeästä tilasta toiseen todellisuuteen.

Voimme elää monissa eri paikoissa ja täyttää arkemme monenlaisilla eri fyysistä olemustamme koettelevilla kokemuksilla, joihin reaalielämässä ei olisi koskaan mahdollisuutta.

Useampien suuren maailman tähtien, kuten Michael Jacksonin, Tupac Shakurin ja Freddie Mercuryn karisman on voinut yhä kokea konserttilavoilla – vaikka tähtösten kuolemasta on kulunut jo vuosia. Hologrammikonsertit ja vastaavat toteutukset ovat yhdenlaisia virtuaalitodellisuuden ilmentymiä. Ehkä pian näemme Beatlesin maailmankiertueen?

Ensimmäiset festarikeikat on jo lähetetty virtuaalisesti.

Toinen suuri kehitys on virtuaalitodellisuuden pikkuveli, eli muunneltu todellisuus (augmented reality). Se mahdollistaa todellisen maailman sekä virtuaalimaailman yhdistämisen ja sen on ennustettu tuovan jopa 80 prosenttia tulevaisuuden virtuaalisen liiketoiminnan arvosta. Esimerkkejä tämän päivän toteutuksista on Snapchatin live-filtterit sekä Ikean applikaatio, jolla voit katsoa miten uusi sohva sopisi huoneeseen.

Seuraavat aluevaltaukset virtuaalitodellisuudessa ovat urheilu, matkailu, terveys sekä eri teollisuuden alat. Suunnittelijoiden näkökulmasta mahdollisuudet ovat rajattomat. Mieti, millaista olisi, jos voisit kävellä Helsingin Jätkäsaaren kaksoistorneissa tai ihailla pääkaupungin Guggenheimin museossa näyttelyitä jo ennen, kuin rakennusmestari olisi ehtinyt viedä piirroksia suunnittelupöytää pidemmälle.

Seuraavat aluevaltaukset virtuaalitodellisuudessa ovat urheilu, matkailu, terveys sekä eri teollisuuden alat. Suunnittelijoiden näkökulmasta mahdollisuudet ovat rajattomat.

Virtuaalisen todellisuuden ilmaisutavan on ennustettu kasvavan 150 miljardin dollarin bisnekseksi vuoteen 2020 mennessä. Tämä teknologinen kehitys muuttaa toimialoja peliteollisuudesta asuntomyyntiin. Google on jo kehittänyt oman kotikutoisen version, joka mahdollistaa virtuaalitodellisuuden kokemisen omalta kotisohvalta. Käyttääksesi Googlen kotiversiota tarvitset vain älypuhelimen ja siihen ladatun applikaation. Google on myös julkaissut 360 livevideot, jotka mahdollistavat suoran lähetyksen tekemistä 360-formaatissa.

Lähde: google.com/get/cardboard/

HBO:n huhtikuussa julkaisema 360 video Game of Thronesin introsta on kerännyt yli 12 miljoonaa katselukertaa. Kyseessä on lähes sama video, jonka moni fani on nähnyt jo kymmeniä kertoja. Kerrassaan nerokas tapa muistuttaa tulevasta kaudesta ilman, että varsinaista uutta materiaalia näytetään.

Virtuaalitodellisuus voi monelle tuntua vielä scifi-elokuvalta, mutta ensimmäiset askeleet virtuaaliseen maailmaan on otettu yrityspuolellakin. Suomalaisista organisaatioista esimerkiksi Tjäreborg sekä DNA ovat tehneet 360-asteen videoita Facebookiin (videot toimivat parhaiten puhelimella). Videot tuntuvat äärimmäisen realistisilta, mutta tämä on vasta alkua.

Virtuaalitodellisuus voi monelle tuntua vielä scifi-elokuvalta, mutta ensimmäiset askeleet virtuaaliseen maailmaan on otettu yrityspuolellakin.

Linnanmäen tämän kesän uutuus on Linnunrata-laite, jossa vuoristoradan lisäksi kävijät saavat päähänsä Samsungin VR-lasit. Viimeksi olin näin innoissani huvipuiston uutuuslaitteesta, kun Top Spin (nykyiseltä nimeltään Kieputin) lanseerattiin vuonna 1994.

Mitä seuraavaksi?

Virtuaalitodellisuusbisneksen voittajia ovat ne yritykset, jotka pystyvät tuottamaan järkevän hintaisen laitteen, jolla virtuaalitodellisuutta voi aidosti kokea. Tässä kilpailussa ovat mukana niin isot jättiläiset, kuten Facebook ja Google, kuin lukuisat startupit, kuten kotimainen Vizor.

Virtuaalisen todellisuuden mahdollistavien lasien ohella pitää ratkaista kybersairaus (cyber sickness), eli merisairauteen verrattava tila, jonka uudenlainen todellisuustilan aiheuttama fyysinen pahoinvointi on nostanut esille.

Toisaalta voittajia ovat myös ne yritykset, jotka pystyvät tarttumaan virtuaaliseen todellisuuteen siten, että se tuo tulosta ja lisäarvoa vakuuttavalla tavalla omaan liiketoimintaan, tuotteisiin ja palveluihin - tai muuttaa ehkä koko bisneksen teon näkökulman omalla liiketoiminta-alueellaan.

Voittajia ovat myös ne yritykset, jotka pystyvät tarttumaan virtuaaliseen todellisuuteen siten, että se tuo tulosta ja lisäarvoa vakuuttavalla tavalla omaan liiketoimintaan.

Mitä tapahtuu seuraavaksi, sitä emme tiedä. Kehitys joka tapauksessa juoksee pikajuoksua sellaiseen suuntaan, että virtuaalinen todellisuus on, jos ei jo nyt, niin ainakin hyvin pian osa jokaisen ihmisen arkipäivää. Samanlainen tilanne oli, kun kosketusnäytölliset puhelimet tulivat: niiden todellista potentiaalia ei suoraan osattu nähdä, koska mitään vastaavaa ei ollut ikinä koettu.

Virtuaalisen todellisuuden innovaatioita voi toki kopioida, kun parhaita toimintamalleja on kokeiltu. Nyt kysymykseksi kuitenkin nousee, mikä yritys tai teollisuuden ala tai liiketoiminnallinen kulma osaa luoda merkittävimmän avauksen, jota muut haluavat kopioivat. Kopioimisvaiheessa ensimmäiset kehittyneimmät ja koukuttavimman idean keksineet virtuaalitodellisuuteen tarttuneet toimijat juoksevat jo valovuosia kehityksen edellä. Kumpi siis yritys haluaa olla: myöhäinen kopioija vai koko alan mullistava edelläkävijä?

Virtuaalinen lisäarvo – mitä se on?

Virtuaalista todellisuutta pidetään uudenlaisena sosiaalisuuden muotona: se muuttaa kokemuksemme ja mahdollistaa uudenlaisen sosiaalisuuden virtuaalisessa tilassa. Voit jo nyt kokeilla virtuaalitilassa asioita, jotka eivät reaalimaailmassa olisi mahdollisia kuten lähteä kävelemään kuun pinnalle tai lentää sadasosasekunnissa keskelle Tyyntävaltamerta olevalle autiosaarelle.

Ehkä turrummekin kehityksen myötä reaalitodellisuuteen.

Yritysten on tosissaan pähkäiltävä, millaista uutta arvoa virtuaalinen todellisuus pystyy heidän toimialallaan antamaan. Muuttaako lähestymistapa bisnekseen kokonaan? Tuleeko kilpailija nerokkaalla virutaalitodellisuuteen perustavalla tuotteella tai palvelulla takavasemmalta ohi? Vai muuttaako virtuaalitodellisuuden kehitys eri bisnesten asiakkaiden tarpeet kokonaan?

Ehkä turrummekin kehityksen myötä reaalitodellisuuteen. Ehkä virtuaalinen kokemus antaa tajunnan räjäyttävän tunteen ja uutta volyymia perusarkeemme. Ehkä haemme virtuaalitodellisuudesta juuri niitä asioita, jotka eivät reaalimaailmassa olisi saavutettavissa.

Ehkä sosiaalisen median läpinäkyvä viestinnällinen ympäristö onkin vasta alkusoittoa. Tulevaisuudessa saatamme hoitaa kaiken merkityksellisen sosiaalisuuden virtuaalisessa todellisuudessa. Ehkä virtuaalinen todellisuus osaa vahvistaa hyviä puoliamme ja piilottaa heikkouksiamme.

Ehkä sosiaalisen median läpinäkyvä viestinnällinen ympäristö onkin vasta alkusoittoa. Tulevaisuudessa saatamme hoitaa kaiken merkityksellisen sosiaalisuuden virtuaalisessa todellisuudessa.

Kun yhdistämme virtuaalitodellisuuteen jatkuvasti paremmin hyödynnetyt datat käytöksestämme ja reaalielämän faktoistamme, päälle puettavaan teknologian Google-laseista iholle heijastettaviin pelikonsoleihin, ovat hyödyntämismahdollisuudet rajattomat.

Ennusmerkkien mukaan virtuaalitodellisuus ja deittailu yhdistyvät ensimmäisten joukossa. Pian voimme, ei vain tavata uusia ihmisiä, vaan käydä läpi kokonaiset virtuaalideitit Tinderissä ja lukea toistemme sopivuutta erilaisin reaaliajassa elävin datoin. Arvioidaan, että vuoteen 2040 mennessä 70 prosenttia pareista tapaa verkossa. Aidon rakastumisen ja ihmissuhteen rakentamisen uskotaankin tapahtuvan jatkossa virtuaalitodellisuudessa. Deittiteollisuudella olisi tässä nyt miljoonien tai miljardien eurojen arvoinen paikka kehittää palveluitaan.

Vuoteen 2040 mennessä 70 prosenttia pareista tapaa verkossa. Aidon rakastumisen ja ihmissuhteen rakentamisen uskotaankin tapahtuvan jatkossa virtuaalitodellisuudessa.

Tai ehkä turrumme virtuaalikokemuksen järisyttävään voimaan – ja uusia bisnesnäkökulmia löytyy rauhaisista perusrutiineistamme reaalimaailmassa. Siinä, kun nykyään turistinähtävyydeksi on tullut yhteen hönkään 100 vuotta palanut hehkulamppu Jenkkilän perukoilla, voi tulevaisuudessa kasvattaa arvoaan vapaus virtuaalitodellisuudesta. Pysähdys arkeen ilman teknologiaa eli historiaan voi kasvaa hittijutuksi, kun kaikki muu arkemme on kyllästetty teknologialla ja rinnakkaistodellisuuksilla.

Se, jolla on viisasten kivi kaikista virtuaalitodellisuuteen liittyviin voittajateknologioista ja ideoista sekä paras ennustus ihmisolemuksen suhtautumisesta uuteen fyysiseen tilaan, kruunaa itsensä virtuaalitodellisuuden kuninkaaksi. Kuka tietää, mitä virtuaalitodellisuus vielä tuokaan tullessaan.

Vai tietääkö kukaan?

comments powered by Disqus