Viisi vinkkiä: Miten onnistut edelläkävijänä?

Webin maailmassa hetki on ikuisuus, ja siellä pärjääminen vaatii jatkuvasti uusien, ennennäkemättömien asioiden tekemistä. Edelläkävijyys vaatii nöyryyttä tuntemattoman edessä.

Kahden vuoden takaiseen maailmaan luotu tuote vanhenee käsiin, ja uusia tarpeita syntyy koko ajan. Samalla kilpailijat polleilevat innovaatioillaan, kolistelevat tynnyreitään, ja kiireen tuntu on jatkuvaa. Pitää tehdä koko ajan jotain mitä ei ole aiemmin tehty. Pitää olla edelläkävijä.

Jos jotain ei ole vielä olemassa, miten voit ikinä tietää minkälainen sen pitäisi olla?

Edelläkävijä ei voi kopioida kilpailijoiden ideoita tai tyytyä parhaisiin käytäntöihin, vaan joutuu tarpomaan umpihangessa. On helppoa kopioida ja parannella olemassa olevaa, mutta jos sen sijaan haluaa olla lajinsa ensimmäinen, edessä on pelkkiä tuntemattomia. Jos jotain ei ole vielä olemassa, miten voit ikinä tietää minkälainen sen pitäisi olla?

Otetaan esimerkiksi jumpranoutti: me emme vielä tiedä mikä se on, mutta me aiomme tehdä sillä vuoden päästä hitosti rahaa ja saada kilpailijat kateellisiksi. Käydään läpi jumpranoutin syntyprosessi.

1. Lupaa mahdollisimman vähän

Voit ehkä kuvitella jumpranoutin, mutta sinulla ei ole mitään käytännön kokemusta sen toiminnasta tai hyödyllisyydestä. Et voi myöskään tietää mitä sen tekeminen vaatii, ja mihin se lopulta pystyy. Siksi ei kannata antaa sitovia lupauksia jumpranoutin luonteesta tai kyvyistä.

Voi olla, että lopulta osoittautuu järkevimmäksi tehdä jumpranoutista aivan erilainen kuin aluksi luulit, tai tekniset rajoitukset estävät kuvitelmiesi toteuttamisen annetussa ajassa. Yhden asian voit kuitenkin luvata: että yrität parhaasi mukaan palvella asiakastasi ja ratkaista hänen ongelmansa.

2. Älä kuuntele asiakastasi – ymmärrä häntä

Asiakkaasikaan ei ole koskaan nähnyt jumpranouttia eikä tiedä mikä se on. Hän on siis aivan yhtä pihalla jumpranoutin toiminnoista ja ulkonäöstä kuin sinäkin, eikä osaa kuvailla sitä.

Pyri ymmärtämään ongelman todellinen luonne.

On kuitenkin ainakin yksi asia, jonka asiakas ymmärtää sinua syvällisemmin: hänen ongelmansa. Asiakas ei kuitenkaan yleensä osaa kuvailla sinulle ongelmaansa, joten älä tyydy kuuntelemaan mitä sanottavaa hänellä on.

Sen sijaan pyri ymmärtämään ongelman todellinen luonne. Sitten ainakin tiedät, mihin jumpranouttia tarvitaan.

3. Älä luota itseesi

Voit ehkä luulla ymmärtäneesi yskän ja tuntevasi asiakkaan huolet läpikotaisin, mutta olet väärässä. Älä siis vetäydy koppiin oman erinomaisuutesi kanssa rakentamaan jumpranouttia, vaan pidä asiakas mukana suunnitteluprosessissa.

Asiakas osaa kertoa sinua paremmin, vaikuttaako suunniteltu jumpranoutti siltä, että se voisi ratkaista ongelman. (Ja jos se lopulta paljastuu vääränlaiseksi, et ole yksin vastuussa mokasta.)

4. Ensimmäinen epäonnistuu aina. Tee epäonnistumisestasi pieni.

Aivan kuin lettuja paistaessa, myös jumpranoutin ensimmäinen versio tulee olemaan epäsymmetrinen ja kurttuinen. Ehkä taikinan koostumus on sittenkin väärä tai pannu liian viileä, eikä kumpaakaan näistä voi tietää ennen kuin kokeilee.

Vaikka kuinka hinkkaisit suunnitelmiesi yksityiskohtia ja yrittäisit miettiä kaiken valmiiksi, vasta käytettyäsi jumpranouttia tosielämässä voit tietää, mikä oikeasti toimii ja mikä ei.

Kun ensimmäinen versio on asiakkaan käsissä, alat saada arvausten sijaan todellista kokemusta jumpranouteista. Tiedät nyt mikä se on ja mikä omassa jumpranoutissasi on vialla.

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty – riittävän hyvin suunniteltu tuli valmiiksi jo aikaa sitten.

Mitä nopeammin saat ensimmäisen version kokeiluun, sen parempi. Kuten yllä totesin, on helpompaa hioa olemassaolevaa, ja nyt kun jumpranoutti on olemassa, tehtäväsi helpottuu. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty – riittävän hyvin suunniteltu tuli valmiiksi jo aikaa sitten.

5. Anna tulosten kertoa sinulle, miten jumpranouttia kehitetään

Nyt asiakkaalla on käsissään jumpranoutti. Se ei vielä ehkä ratkaise kaikkia hänen ongelmiaan, ja tuloksia ehkä näkyy, ehkä ei. Ehkä jotain orastavaa lupausta onnistumisesta on havaittavissa.

Oli miten oli, tästä alkaa armoton puurtaminen jumpranoutin kehittämisen parissa. Älä kuitenkaan arvaile ja luota omaan hyvään uskoosi, vaan seuraa tuloksia jatkuvasti.

Varmista, että todelliset vaikutukset näkyvät mittaristossasi.

Varmista, että jumpranoutin todelliset vaikutukset näkyvät mittaristossasi, pidä asiakkaasi mukana kehitysprosessissa ja sorvaa hänen avullaan jumpranoutin seuraavista versioista timanttia!

Mitä tästä opimme?

Edelläkävijyys kuulostaa pollealta, mutta sen ytimessä on siis lopulta nöyryys, nippu epäonnistumisia ja aito kuunteleminen. Umpihangessa eteneminen on sen verran hidasta ja kömpelöä, että henkselien paukuttelulla teet itsestäsi pellen.

Etene siis varovasti ja pienin askelin, sillä jumpranoutti voi olla arvaamaton kapistus.

comments powered by Disqus