Verkkokauppojen kilpailu kovenee – miksi palvelevat sisällöt tekevät sinusta voittajan?

Asioimme digitaalisissa palveluissa ja ostamme verkosta yhä enemmän. Siksi kuluttajabrändien on oltava läsnä ja palveltava verkkokaupoissaan entistä paremmin. Digisisällöistä on syntymässä uusi asiakaspalvelun muoto. Lue, miten erottaudut kilpailijoista journalistisen sisältömarkkinoinnin avulla.

Verkko-ostamisen suosio kasvaa jatkuvasti. Hankimme verkosta sujuvasti matkoja, lippuja ja majoituspalveluita sekä kierrätettyjä tavaroita. Ruoan ja käyttötavaroiden verkkokaupasta löytyy sen sijaan vielä valtava kasvupotentiaali.

Myös verkko-ostamisen muodot muuttuvat lähivuosina. Jo nyt vietämme päivittäin tunteja kännykkä kädessä, mutta mobiilissa kulutettu aika ei ole näkynyt verkko-ostamisen lisääntymisessä. Kuluttajaryhmistä millenniaalit tulevat räjäyttämään mobiiliostamisen suosion. He ovat valmiita kokeilemaan uusia kuluttamisen muotoja ja muodostavat pian puolet maailman kulutuskykyisestä työvoimasta.

Millenniaalit tulevat räjäyttämään mobiiliostamisen suosion.

Jokaisen kaupallisella ja markkinoinnin alalla työskentelevän on syytä varautua mobiiliostamisen kasvuun, samoin kuin vähittäiskaupan verkkokauppojen kilpailun kovenemiseen. Jos haluat pysyä mukana kisassa, sinun kannattaa satsata verkkokauppasi asiakaskokemukseen, palveluun ja sisältöihin nyt.

Hyvä palvelu saa tuotteet ostoskoriin myös verkossa

Verkkokaupat saavat yli puolet liikenteestä hakukoneiden orgaanisen haun kautta. Siksi verkkokaupassa on oltava sisältöä – hyvin ja pitkäjänteisesti hakukoneoptimoituna.

Oletetaan, että verkkokauppasi pohjat ovat kunnossa: avainsanatutkimus on tehty ja sivuston navigaatio, hierarkia sekä kategoriat suunniteltu hakukoneita ajatellen. Otsikot, urlit, tuoteryhmäkuvaukset ja kuvien alt-tekstit ovat paikoillaan ja huolellisesti hakukoneoptimoituja. Ristiinlinkitykset toimivat, ja kuluttaja löytää etsimänsä nopeasti.

Hieno juttu. Mutta se ei riitä, sillä todennäköisesti myös kilpailijasi on pistänyt nämä samat asiat kuntoon. Pelkillä tuotteilla ja tuotetiedoilla ei voi enää erottautua.

Brändi, joka pystyy helpottamaan ostopäätöksen kanssa painivan asiakkaansa arkea, jää mieleen.

Millä peli sitten ratkaistaan? Palvelevilla sisällöillä ja sisältömarkkinoinnilla, joka tehdään journalismin keinoin. Brändi, joka pystyy helpottamaan ostopäätöksen kanssa painivan asiakkaansa arkea, jää mieleen.

Sisällöt ovat vastaisuudessa yksi tärkeimmistä asiakaspalvelun uusista muodoista. Verkossa viihtyvälle asiakkaalle pitää tarjota tuotteiden lisäksi paljon muutakin, kuten trendejä, uutisia, hoito- ja käyttöohjeita sekä vertaiskokemuksia.

Parhaimmillaan verkkokaupasta voi syntyä hyvien sisältöjen avulla media. Jo nyt parhaat kilpailevat suosiosta uutis- ja aikakausmedioiden kanssa.

Sisältömarkkinoijan vinkit:
Näin teet palvelevia sisältöjä verkkokauppaan

1) Tee kaupallisia sisältöjä journalismin keinoin. Toimittaja on paras lisä sisällöntuotannon tiimiin, sillä hän osaa paketoida aiheet kuluttajaa koukuttavasti.

2) Mieti jokaiselle sisällölle selkeä tavoite ja call to action. Vain näin konversio voi toteutua.

3) Tunne asiakkaasi ostopolku. Inspiroi, helpota ostopäätöstä ja sitouta sisältöjen avulla.

4) Tuota sisältöä asiakkaan vuosikellon mukaan. Ajankohtaisuuden lisäksi sesonkisisällöt kestävät aikaa.

5) Puhuttele ja kirjoita asiakkaallesi tutulla kielellä.

6) Luota suunnittelu- ja kehitystyössä dataan ja analytiikkaan.

7) Osallista asiakkaasi ja suositut bloggaajat. Näin synnytät uniikkia ja hakukoneissa hyvin nousevaa sisältöä.

Niina Korhonen on kehityspäällikkö Aller Ideasissa, joka on Aller Median journalistinen sisältömarkkinointiyksikkö. Yksikkö ideoi ja tuottaa asiakasbrändeilleen oivaltavia sisältöjä ja laadukkaita tuotteita, joita kuluttajat himoitsevat. Aller Ideas hyödyntää digi- ja printtisisältökonseptien sekä sisältöstrategioiden suunnittelussa ja kehittämisessä Aller Median rikastettua dataa ja dataosaamista.