Valitsitko oikean vieheen asiakkaan haaviin nappaamiseksi?

Veeveevee piste jotain piste fi. Koska viimeksi jotain kohdalla on ollut muuta kuin Google? Tapa käyttää internetiä on muuttunut dramaattisesti hyvin lyhyessä ajassa. Kalastellessamme world wide webin syvissä vesissä majakkoinamme loistavat sosiaalinen media ja hakukoneet.

Vielä hetki sitten kirjoitimme selaimen kenttään suoria osoitteita: hs.fi, yle.fi, seiska.fi, suomi24.fi. Ne veivät meidät palvelun etusivulle. Ihanalle etusivulle, joka kertoi mitä maailmalla tapahtuu, mikä on tärkeää ja minne kannattaa navigoida. Samalla mainostajat tappelivat etusivun paraatipaikasta. Etusivu oli takuulla jokaisen palvelun suosituin sivu. Siirsimme ajattelumme lehden etusivusta nettiin.

Mutta maailma muuttui yhtä varmasti kuin kaupat ja palvelut pakenivat liikenneväylien varteen ABC:n naapuriin. Tori tyhjeni ja etusivu hiljeni. Menetimme takuuvarman paikkamme myydä ja markkinoida.

Nyt elämme artikkelisivujen aikakautta. Artikkelinostot sosiaaliseen mediaan ovat vieheitämme, joiden avulla kelaamme ihmiset luoksemme ja hyödymme siitä hakukoneissa. Jokainen vonkale pitää tuoda turvallisesti paattiin ja varmistaa, ettei se pääse karkuun vaan päätyy pannulle asti. Siksi meitä pitää kiinnostaa nyt se, miltä yksittäinen sivu näyttää ja miten se toimii.

Artikkelinostot sosiaaliseen mediaan ovat vieheitämme, joiden avulla kelaamme ihmiset luoksemme ja hyödymme siitä hakukoneissa.

Miten sen pitäisi toimia? Kuluttajan klikattua sisältöön aikaa on ensin silmänräpäys. Se on sisällöntuottajalle ja sivun rakenteelle melkoinen haaste. Kun kävijä sitten on nielaissut vieheen, pitäisi onnistua ohjaamaan hänet syvemmälle sivustoon: antaa mahdollisuus löytää lisää tietoa etsimästään aiheesta tai muiden mielenkiintoisten tarjoamiemme sisältöjen pariin. Lisäksi meidän pitää näkyä asiakkaalle, koska somesta ja hakukoneista tullessa brändi sumenee, vaikka se saakin samalla Googlessa parempaa näkyvyyttä. Näytetään isosti kenen mailla asiakas on ja opetetaan hänelle, että brändimme tarjoaa hyvää sisältöä. (Silloin hän saattaa seuraavan kerran tulla jopa suoraan etusivulle!) Paketoidaan kumppaneidemme sisällöt osuvasti ja tarkasti, koska artikkelisivulla tiedämme tasan tarkkaan, mistä potentiaalinen asiakas on kiinnostunut.

Näytetään isosti kenen mailla asiakas on ja opetetaan hänelle, että brändimme tarjoaa hyvää sisältöä.

Olemme onnistuneet, kun asiakas klikkaa sivuilla yhä useamman sivun auki ja viettää sivuillamme entistä enemmän aikaa. Silloin tiedämme, että sisältömme kiinnostaa ja onnistuimme välittämään hänelle tiedon siitä.

Aller Medialla olemme ottaneet käyttöön poikkeuksellisen tehokkaan työkalun, Leikin, joka tunnistaa sivun sisällön ja osaa hakea laaristamme vastaavaa sisältöä. Lisäksi se tunnistaa kävijän, vaikka kahvia rakastavan hevosurheilijan, jolla on kolme tervettä alle teini-ikäistä lasta, kaksi vuotta vanha Toyota ja salaisena paheenaan suklaa, ja osaa kohdentaa mainontaa ja sisältöä hänen tarpeisiinsa.

Etusivun sisäänheittäjän roolin siirtyminen tuotesivuille pätee myös verkkokaupassa, koska hintavertailukoneet ja hakukoneet tuovat asiakkaan suoraan tuotesivulle. On tärkeää jo asiakkaan palvelun kannalta, että verkkokaupassa asiakkaalle tarjotaan näppärästi muita vastaavia tuotteita ja tarvittavia lisätarvikkeita. Kyllä sapettaa, kun pussilakanasettiin ei kuulunutkaan tyynyliinoja tai uudenkarhea televisio jää virittämättä, kun oikea kaapeli pitää hakea erikseen myymälästä.

On tärkeää jo asiakkaan palvelun kannalta, että verkkokaupassa asiakkaalle tarjotaan näppärästi muita vastaavia tuotteita ja tarvittavia lisätarvikkeita.

Mainostaja, markkinoija, kehittäjä, sisällöntuottaja. Kuuluitpa mihin tahansa ryhmään, anna artikkelisivulle sen ansaitsema huomio.

Artikkeli on kirjoitettu yhteistyössä Aller Median Digital Content Business Specialist Lide Murron kanssa. 

comments powered by Disqus