Miksi uutiskirje on (taas) kuuminta uutta?

Jos Girls-sarjan luoja ja käsikirjoittaja Lena Dunham tekee ihan mitä tahansa, sitä voi kutsua virallisesti trendiksi.

Kun Dunham lanseerasi syksyllä oman uutiskirjeensä Lennyn, hän ilmoitti sen motoksi There is no such thing as too much information. “Me emme malta odottaa, että pääsemme inboxiisi ja kerromme ja kuulemme kaiken”, Dunham ja toinen kirjeen perustajista, tuottaja Jenni Konner, kirjoittivat Instagramissa.

”Lena Dunhamin Lenny Letter näyttää tietä uudelle uutiskirjeiden sukupolvelle”, julisti brittilehti Evening Standard, ehkä vähän mahtipontisesti.

Screenshot: Lenny newsletter.

Kilpailijansa Guardianin mukaan Lennyn suosio noudattaa kahta kustannusalan digitrendiä: sähköpostin käyttöä suurien yleisöjen tavoittamiseksi ja sitä, että julkisuuden henkilöt luovat tuotteita suoraan omalle fanikunnalleen. Lennyäkin oli inspiroinut näyttelijä Gwyneth Paltrow’n oma sivusto ja uutiskirje Goop.

Lennyn suosio noudattaa kahta kustannusalan digitrendiä: sähköpostin käyttöä suurien yleisöjen tavoittamiseksi ja sitä, että julkisuuden henkilöt luovat tuotteita suoraan omalle fanikunnalleen.

Uutiskirje nousi kuolleista

Uutiskirjettä ehdittiin pitää vuosia vanhanaikaisena ja puolikuolleena. Kanavien ja medioiden murroksessa tapahtuu kuitenkin jatkuvasti yllättäviä syntymiä, kuolemia ja ylösnousemuksia, ja yhtäkkiä uutiskirje nousikin jälleen kiinnostavaksi mediaksi.

Uutiskirjeintoon on monta syytä. Kuratoidut uutiskirjeet tuovat jotain järkeä sosiaalisen median sisältöyliannostukseen. Ne auttavat pysymään perässä tärkeissä aiheissa ja nostavat esiin vain asioita, jotka ovat lukemisen arvoisia. Ne tuovat ainaiseen infoähkyyn helpottavaa hallinnan tunnetta, printtilehdistä tuttua ja ihanaa numeron ilmestymisen tunnelmaa.

Parhaat uutiskirjeet ovat hyvin kohdennettuja, intiimejä, hauskoja ja lukijan aikaa säästäviä – niihinhän on jo valittu parhaat sisällöt niin, että aikaa ei kulu tolkuttomasti vain epämääräiseen ja lopulta pelkästään väsyttävään ja turhauttavaan somessa harhailuun.

Kuratoidut uutiskirjeet tuovat jotain järkeä sosiaalisen median sisältöyliannostukseen. Ne auttavat pysymään perässä tärkeissä aiheissa

Allerin Aalto-Setälä aloittaa oman uutiskirjeen

Myös Aller Median toimitusjohtaja Pauli Aalto-Setälä aloitti tänään oman uutiskirjeen. Kirjeessään Pauli jakaa lukijoille joka kuukausi innostavia ja jakamisen arvoisia asioita mediasta, bisneksestä ja digitalisaatiosta.

Meistä Allerilla uutiskirje kuulosti yksinkertaisesti hyvältä tavalta palvella niitä ihmisiä, jotka ovat jo aiemmin huomanneet, että Paulin ajatuksia ja huomioita kannattaa seurata.

”Uutiskirje on käytännössä kuin järjestäytynyt tapa lähettää ystävälle linkki ja sanoa, että tsekkaapa tämä”, sanoi Financial Timesin toimittaja, itsekin uutiskirjettä lähettävä Robin Wigglesworth Evening Standardille.

Pauli Aalto-Setälällä on Twitterissä 49 500 seuraajaa. Se on melkein puolet enemmän kuin esimerkiksi Markkinointi & Mainonta -lehdellä. Digibrändinä Pauli jättää monet perinteiset mediat kirkkaasti varjoonsa. Moderni mediatalo voi meidän mielestämme ajatella, että sen toimitusjohtajakin on media.

Tilaa Pauli Aalto-Setälän uutiskirje

"Aller Median Aalto-Setälä aloittaa oman uutiskirjeensä"

comments powered by Disqus