Tulevaisuuden elokuvateattereissa seistään ja aistitaan

Suoratoistopalvelut jatkavat voittokulkuaan, mutta miltä tilanne näyttää 10 vuoden kuluttua? Miten valtavan suosion saanut Netflix kehittyy, kasvaa ja vaikuttaa seuraavaan kuluttajatrendiin? Mitä tapahtuu Netlixin ja elokuvalevityksen kehityksessä seuraavaksi?

Suoratoistopalveluilla menee hyvin, yli puolet suomalaisista haluavat maksaa televisiosarjojen ja elokuvien katsomisesta. Television katsominen sen sijaan vähentyy maailmanlaajuisesti.

Elokuvateollisuuden kehitys vastaamaan kuluttajan tarpeita on väistämätöntä.

Trendi voimistunee lähiaikoina, kun milleniaalien katselukäytännöt alkavat ohjata yhä voimakkaammin trendiä. Esimerkiksi Yhdysvalloissa milleniaalit, eli 1980-luvun jälkeen syntyneet ovat koko maan suurin ikäluokka.

Milleniaalien kulutustottumuksilla ja teknologiavalinnoilla on entistä enemmän merkitystä television katseluun liittyvän kulttuurin muotoutumisessa lähitulevaisuudessa.

Elokuvateollisuuden kehitys vastaamaan kuluttajan tarpeita on väistämätöntä. Kuluttajan näkökulman huomioimisen tekee välttämättömäksi demografiset muutokset, kuten suurten ikäluokkien eläköityminen ja pian maailman suurimman ikäluokan milleniaalien tarpeet, digitalisaatio, teknologian huima kehitys ja kilpailutilanne.

Netflix jyrää

Suoratoistopalvelu Netflixin sisältöjä katsotaan yli 190 maassa päivittäin yhteensä 125 miljoonaa tuntia. Netflixin liiketoiminnalle on ominaista hyödyntää ennakkoluulottomasti dataa luodakseen katsojalle parhaan asiakaskokemuksen.

Asiakaskokemus onkin yksi Netflixin menestyksen kulmakiviä. Palvelun edullisuus, helppokäyttöisyys, laiteriippumattomuus ja katsojan mieltymysten mukainen ennakoivan datan hyödyntäminen on paitsi tehnyt yhtiöstä markkinajohtajan, myös luonut omat markkinansa.

Kuka olisi voinut kuvitella 10 vuotta sitten, että television, elokuvavuokraamoiden ja elokuvateattereiden haastajaksi tulee yhtiö, joka veloittaa 10 euroa kuukaudessa sadoista elokuvista ja tv-sarjoista? Kuka olisi ajatellut katsovansa samaisella edullisella hinnalla leffoja ihan koska tahansa katsojalle parhaiten sopii?

Netflix on panostanut merkittävästi teknologiaan ja Netflix Originals -tuotantoihinsa.

Käyttäjien luomien videosisältöjen, urheilutapahtumien ja muiden livestreaming-ominaisuuksien sijaan Netflix on panostanut merkittävästi teknologiaan ja Netflix Originals -tuotantoihinsa. Eikä ihme.

Netlifixin oman tuotannon tv-sarjat nousevat yhä useammin IMDB:n parhaiden tv-sarjojen kärkeen. Myös useat Netflix-sarjat, kuten House of Cards ja Orange is the new black, kahmivat Emmy-palkintoja vuosi toisensa jälkeen.

Leffateattereista Netfixin kilpailijoita?

Netflix on muuttanut tavan, miten katsomme elokuvia. Kuukauden Netflix-jäsenyyden hinnalla kuluttaja pääsee katsomaan yhden elokuvan elokuvateatterissa. Samalla hinnalla saa siis vain yhden elokuvan, ennalta määritettynä ajankohtana. Pahimmillaan haluamaansa kappaletta pitää odottaa kotileffateatteriin viikkoja.

Samaan aikaan katsoja voi valita Netflixistä satoja elokuvia ja tv-sarjoja. Lisäksi hän voi keskeyttää elokuvan katsomisen koska tahansa omien tarpeiden mukaan. Elokuvateattereissa tämä on mahdotonta. Ainakin vielä. Perinteisessä mielessä Netlix on siis varsin suuri kilpailija elokuvateattereille.

Mutta entä jos elokuvateatterit loisivat omat vastaavalla tavalla elokuvan katselun mullistavat innovaationsa? Kilpailuasetelma saattaisi muuttua radikaalisti – ja nopeasti.

Entä jos elokuvateatterit loisivat omat elokuvan katselun mulllistavat innovaationsa?

10 vuotta sitten olemme kokeneet viimeisimmän merkittävän elokuvateollisuuden innovaation eli 3D-teknologian. Tämä teknologia toi ensimmäisen kerran katsojalle mahdollisuuden katsoa elokuvia kolmiulotteisesti. 

Virtuaalitodellisuuden myötä katsojat voivat päästä mukaan elokuvaan. Tämän myötä leffateattereilla voikin olla tarjota vastusta suoratoistopalveluille.

Katsoja osaksi leffaa?

Ripeä teknologian kehitys, erityisesti virtuaalitodellisuus ja IoT mahdollistavat tulevaisuudessa uudenlaisen elokuvakokemuksen.

Virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen elokuvateollisuudessa ei ole ainoastaan tulevaisuuden visiota, vaan sitä tapahtuu tässä ja nyt. Esimerkiksi menestyselokuvat Hunger Games ja Star Wars ovat tehneet elokuvatrailereita virtuaalitodellisuutta hyödyntäen.

Uskon, että tulevaisuudessa katsoja pääsee mukaan elokuvaan. Istumisen ja 3D-lasien sijaan katsojat pääsevät mukaan aistimaan ja kokemaan kohtaukset virtuaalimaailmassa.

Laajennettu todellisuus (augmented reality, AR), eli virtuaalimaailman ja reaalimaailman yhdistäminen, lienee elokuvateollisuuden seuraava iso juttu. Näin tapahtui vasta hetki sitten peliteollisuudessa, kun supersuositun Pokemon Go:n myötä massat innostuvat AR-teknologiasta.

Elokuvateollisuudessa kehitys edetä esimerkiksi keinotekoisesti luotujen video- ja kuvaelementtien tai -sovellusten tuomisella osaksi elokuvakokemusta. Laajennettuja todellisuuksia käytetään jo, mutta laajasti elokuvateattereihin tuotteistettua se ei ole.

Virtuaalimaailman ja reaalimaailman yhdistäminen lienee elokuvateollisuuden seuraava iso juttu.

Tulevaisuudessa suoratoistopalvelut ja elokuvateatterit tuskin kilpailevat keskenään, vaan kuluttaja valitsee palvelun sen hetkisen kiinnostuksen mukaisesti: 3-osaisen elokuvasarjan katsominen on kätevämpää kotisohvalta käsin, ystävien kanssa osallistuminen elokuvasalin tapahtumaan puolestaan voittaa kotisohvalla istumisen.

Klassikkoelokuvan katsominen on sen sijaan yhä parasta vanhassa, hämyisessä elokuvateatterissa, kuten Helsingin Orionissa, jonka ylläpitäminen itsessään jo suuri kunnianosoitus elokuvakulttuuria kohtaan.

Uskon, että elokuvateattereista tulee elämyksiä luovia viihdekeskuksia, joissa eri teknologian mahdollisuudet ovat rajattomia. Silloin popcornilla ja irtokarkeilla ei ole väliä, vaan sillä mitä asiakas kokee, tuntee, aistii ja ajattelee.

Myös katsomisesta tulee toissijaista, kun katsoja pääsee osallistumaan.