Tuleeko Snapchatin analytiikka- ja trafiikkipuutteista riesa?

Snapchatin käytön ennustetaan kasvavan räjähdysmäisesti ensi vuonna Suomessa. Kanava toimii ainutlaatuisella tavalla ja sitouttaa käyttäjänsä muita somekanavia vahvemmin. Snapchat asettaa kuitenkin haasteita työkalun käyttöönotossa markkinointialan ammattilaisille. Trafiikinohjauksen ja analytiikan puutteet on huomioitava käyttöönottoa suunniteltaessa.

Parhaiten Snapchat tuntuu istuvan kuluttajabrändeille, eritoten niille jotka puhuttelevat nuoria aikuisia. Myös vahvasti visuaalisuuteen ja estetiikkaan nojaavat brändit, kuten muoti- ja designpalvelut tai -tuotteet sekä esimerkiksi kosmetiikka ja liikunta-alan yritykset, voivat olla Snapchatissa kuin kotonaan.

Parhaiten Snapchat tuntuu istuvan kuluttajabrändeille, eritoten niille jotka puhuttelevat nuoria aikuisia

Huolimatta siitä, että Suomessa Snapchat on yritysten käytössä vielä lähes kokeiluasteella, mukana on jo jonkin verran “harmaampiakin” toimijoita, kuten verottaja. Lisäksi Snapchatin käytöstä voi untuvikkokanavana hakea vielä lisäarvoa ja vahvistusta digitalisoituvan tuotteen tai palvelun brändiviestintään.

Snäppäiijät ovat edelläkävijöitä

Snapchat tuo uniikin lisän kanavamixiin, vaikka viestinnän kanavana yleisö ja tavoittavuus onkin vielä rajallista. Snapchattia käyttämällä yritys voi viestiä myös edelläkävijyydestä. Lisäksi, mikäli kanavan suosio kasvaa räjähdysmäisesti, on early adopter -toimijoilla etulyöntiasema.

Ensimmäinen Snäpin aloittanut ja samalla ansiokkaasti medianäkyvyyttä toiminnastaan repinyt suomalaisjohtaja lienee Kotipizzan toimitusjohtajaTommi Tervanen, joka viime viikolla julisti olevansa vielä ainoa snäppäävä suomalaisjohtaja. Markkinointi&Mainonta -lehti nosti Tervasen julistuksen otsikoksi asti MARK:in Koukuttava brändikokemus -seminaarista.

Snapchatin avulla voi saada myynninedistämiseen pikavoittoja, koska kanava sitouttaa seuraajansa voimakkaasti. Trafiikinohjaamisen haasteet ja analytiikan puute haastaa markkinointiammattilaiset pohtimaan ottaako työkalua käyttöön vai ei. Kun sovelluksia syntyy jatkuvalla syötteellä niiden hylkääminen ei kuitenkaan ole ratkaisu, joten kannattaa huomioida etujen lisäksi myös sovelluksen haasteet jo käyttöönottovaiheessa.

Snapchat tuo uniikin lisän kanavamixiin, vaikka viestinnän kanavana yleisö ja tavoittavuus onkin vielä rajallista.

Puuttuva analytiikka ja heikko käyttäjäystävällisyys

Snapchatissa ei ole saatavilla analytiikkaa. Katsojien lukumäärän näkee jokaisen snäpin kohdalta, mutta esimerkiksi seuraajat joudutaan laskemaan manuaalisesti.

Katsojamäärät antavat indikaatiota siitä, onko seuraajia minkä verran ja toimiiko sisältö vai ei. Raportteja ei kuitenkaan ole saatavilla ja kannattavuutta on vaikea havainnollistaa. Katsojien ohjaaminen brändin muihin kanaviin linkillä ei myöskään ole mahdollista, eli suoraa konversiota trafiikilla ei toisten somekanavien tavoin pysty ohjaamaan.

Raportteja ei ole saatavilla ja kannattavuutta on vaikea havainnollistaa. Katsojien ohjaaminen brändin muihin kanaviin linkillä ei myöskään ole mahdollista.

Snapchatin sujuva käyttö vaatii harjoittelua. Kanavasta uupuu käyttäjäystävällisiä elementtejä. Eri toimintojen löytäminen tai hyödyntäminen ei ole aivan yhtä selkokielistä kuin muiden sosiaalisten medioiden.

Kun jyvälle pääsee, on homma kuitenkin hauskaa ja taivas rajana.

Verkoston rakentaminen

Snapchattia on arvosteltu myös käyttäjätunnusten löytämisestä. Löytääksen tietyn käyttäjän, käyttäjätunnus on tiedettävä kirjaimen tarkasti. Koska Snapchatiin ei voi ohjata linkillä, ainoa keino saada seuraajia on ohjata seuraajia muista kanavista käsin call to action -toimenpitein.

Call to action -mallinen Sanpchat-tilille ohjaus DNA:n tapaan.

Osa Snapchatissa olevista yrityksistä käyttää trafiikin ohjaukseen myös yhteistyökumppaneita, jotka ohjaavat uusia seuraajia omista kanavistaan yrityksen Snapchat-tilille.

Toisaalta skannaamalla Snapchatissa toisen käyttäjän kuvakkeen, sovellus lisää tilin seurantaan automaattisesti. Tällaisessa tilanteessa pelkkä kuva käyttäjätilistä toimii.

Osa Snapchatissa olevista yrityksistä käyttää trafiikin ohjaukseen myös yhteistyökumppaneita, jotka ohjaavat uusia seuraajia omista kanavistaan yrityksen Snapchat-tilille.

Ja se klassikko - suunnitelmallisuus

Suurin punainen lippu on kuitenkin se, että Snapchatiin menee intoa puhkuen, ja juttu lopahtaa kahdessa viikossa.

Kuten aina, jos jotain aloittaa, niin asia on hyvä viedä loppuun. Jos Snapchatin ottaa käyttöön on ennen sitä tehtävä perusteellinen suunnitelma, mitä haluaa sanoa, mikä on yrityksen tiliprofiilin tavoite, ja onko yrityksellä resursseja ylläpitää kanavaa.

Seuraajilleen on oltava uskollinen ja sisällöllä pitää olla merkitytäs sekä kuluttajille että videovirran tuottajalle, jotta edelläkävijän maine ja seuraajien luottamus ansaitaan.

Nolointa kun Snapchatissakin on tyhjä käyttäjätunnus.

Jos Snapchatin ottaa käyttöön on ennen sitä tehtävä perusteellinen suunnitelma, mitä haluaa sanoa, mikä on yrityksen tiliprofiilin tavoite, ja onko yrityksellä resursseja ylläpitää kanavaa.

comments powered by Disqus