Miten Star Wars -saagasta tuli sukupolvia kestävä ilmiö?

Lähes 40 vuotta kestänyt kulttielokuvasarja Star Wars on kyennyt säilyttämään ilmiöarvonsa yhteiskunnallisesta ja teknologisesta muutoksesta huolimatta. Mitä uusin Star Wars-leffa the Force Awakens opettaa ilmiön luomisesta?

Source: Fotolia

Ensimmäisen, vuonna 1977 julkaistun ja uusimman, vuoden 2015 joulukuussa julkaistun Star Wars -elokuvan välillä on lähes 40 vuotta. Elokuvan ensimmäiset fanit ovat pian siirtymässä eläkkeelle, jos eivät vielä ole siirtyneet.

Vuosien 1977–2015 aikana maailma ja yhteiskunta ovat muuttuneet niin kulttuurisesti, taloudellisesti kuin sosiaalisestikin. Megatrendit, kuten teknologian kehitys, digitalisaatio ja uudet innovaatiot ovat syrjäyttäneet vanhat toimintatavat ja mahdollistaneet uuden tavan viestiä, seurata mitä maailmalla tapahtuu ja mitä siellä kulutetaan. Ajan hermoilla pysyminen ja ilmiön luominen digitaalisessa ympäristössä on yksi syy, mikä tekee Star wars -elokuvasarjasta konseptina erityisen.

Kiinnostavaa on, että Star Wars -sarjan edellisestä elokuvasta, Sithin kostosta, on kulunut 10 vuotta, joten The Force Awakens on ensimmäinen sosiaalisen median aikakauden Star Wars -elokuva.

Miten sosiaalisen median kanssa kasvaneet milleniaalit ovat suhtautuneet elokuvasarjaan? Ovatko he nähneet ensimmäisiä osia? Jos ovat, niin puhuttelevatko aikaisemmat osat heitä samalla tavalla, kuin aiempaa sukupolvea? Entä se vahva faniyhteisö, vuosina 1946–1964 ja 1965–1981 syntyneet baby boomerit ja generation X? Miten he suhtautuvat elokuvan sosiaalisen median hyödyntämiseen?

Ajan hermoilla pysyminen ja ilmiön luominen digitaalisessa ympäristössä on yksi syy, mikä tekee Star wars -elokuvasarjasta konseptina erityisen.

Source: instagram.com

Kulttisaagasta diginatiivien himoitsemaksi ilmiöksi

Star Wars loi aikoinaan elokuvalle vahvan fanipohjan ja kulttimaineen, kulttuurisista vaikutuksista puhumattakaan. On nähtävissä, että Star Wars houkuttelee yhä uusia sukupolvia saagan pariin ja huolehtii vahvasta, uskollisesta fanijoukostaan. Jos arvioi Star Wars -ilmiöitä markkinoinnin perspektiivistä, on havaittavissa varsinainen kasvutarina. Kysymys kuuluukin: mitä me voimme oppia elokuvasarjalta?

Seitsemännen Star Wars -elokuvan menestyksen arvioitiin ennen elokuvan julkaisua ratkeavan pitkälti siihen, miten se onnistuu täyttämään erilaiset suuret odotukset, eli toisaalta kunnioittamaan alkuperäisen trilogian henkeä ja vanhemman polven fanien vaatimuksia. Toisaalta elokuvan piti tarjota milleniaalien ja diginatiivien sukupolville jotain tuoretta ja kiinnostavaa, johon samaistua.

Jos arvioi Star Wars -ilmiöitä markkinoinnin perspektiivistä, on havaittavissa varsinainen kasvutarina.

Harva elokuva-franchise kasaa tekijöilleen tällaiset paineet kannettavaksi: jatkuvuus vs. uusi näkemys. Lopputulos on kuitenkin lunastanut vaativat odotukset. Eri ikäiset fanit ja kriitikot ovat ottaneet The Force Awakensin ilolla vastaan. Uusimman elokuvan ohjaaja J.J. Abrams on osoittanut olevansa oikea valinta ruoriin, ja hallitsevansa itsekin vanhana fanina elokuvan harteille sysätyt moninaiset odotukset.

Star Wars on erinomainen esimerkki inspiroivasta ilmiöistä ja brändin vahvasta menestymisestä aikaa katsomatta. Elokuvasaaga oli 70-luvusta asti huippumenestys, kauan ennen digitalisaatiota. Huolimatta perinteisyydestä, elokuvasarja on osoittanut erinomaista kykyä uudistua.

Star Wars resonoi brändien ja elokuvan katsojien välistä vuorovaikutusta jo vuonna 1977, kun elokuvasarja sopi ensimmäisen partnerisopimuksen Burger Kingin kanssa. Lähes 40 vuotta myöhemmin menestysbrändit, kuten HP, Verizon, Max Factor ja Subway ovat lähteneet yhteistyöhön avaruussaagan kanssa. Vuosien varrella muistettavimpia mainoksia Star Wars on tehnyt mm. Wolkswagenin kanssa The Force -kampanjassa.

Star Wars on erinomainen esimerkki inspiroivasta ilmiöistä ja brändin vahvasta menestymisestä aikaa katsomatta. Elokuvasaaga oli 70-luvusta asti huippumenestys, kauan ennen digitalisaatiota.

Star Wars -fanit Kiinanmuurilla pukeutuneena stormtrooppereiksi. (Source: reuters.com)

Vahva somemarkkinointi vikitteli mukaan uudet fanit

Star Wars hyödyntää ennakkoluulottomasti sosiaalisen median kanavia markkinoinnissaan. Brändi on ottanut haltuun uudet, trendaavat somen kanavat, kuten Snapchatin. Star Wars teki muun muassa myös Snapchatissa oman trailerin.

Vuonna 2011 perustetulla huippusuositulla Snapchatilla on 100 miljoonaa käyttäjää, joista ydinkäyttäjäryhmä muodostuu 13–24 -vuotiaista diginatiiveista. Snapchat on myös yhdysvaltalaisten nuorten keskuudessa suositumpi kuin Facebook (Lähde: Adweek). Myös mainostajat ovat hiljalleen löytäneet palvelun, vaikkakin Mashablen tekemän tutkimuksen mukaan vielä vuonna 2014 ainoastaan 1% mainostajista käytti Snapchattia.

Brändi on ottanut haltuun uudet, trendaavat some-kanavat, kuten Snapchatin. Star Wars teki muun muassa myös Snapchatissa oman trailerin.

Kun esimerkiksi toisella klassisella tieteiselokuvasarja Star Trekillä on Twitterissä runsaat 200 000 seuraajaa, Facebookissa runsaat kolme miljoonaa tykkääjää ja Instagramissa 104 000 tykkääjää, niin Star Wars -saagalla on pelkästään Twitterissä lähes kaksi miljoonaa seuraajaa, Facebookissa runsaat 16 miljoonaa tykkääjää ja Instagramissa kolme miljoonaa seuraajaa.

YouTubessa Star Wars saa videolle keskimäärin 868 951 katselukertaa, kun taas Coca-Cola saa siitä lähes kolmanneksen 267 849 ja Disney puolestaan 7976.

Star Wars hyödyntää ennakkoluulottomasti sosiaalisen median kanavia markkinoinnissaan. Brändi on ottanut haltuun uudet, trendaavat some-kanavat, kuten Snapchatin.

Star Wars teki myös Snapchatissa oman trailerin. (Source: youtube.com)

Vähemmän on enemmän - tiedotuksen niukkuus kasvatti megahypen

Yhdysvaltalaisen sosiaalisen median toimisto Wayin tekemän analyysin mukaan suurimmat Star Warsin sosiaalisen median fanijoukot löytyvät Yhdysvalloista, Kanadasta, Meksikosta ja Espanjasta. Star Wars on erinomainen esimerkki konseptista, joka on ymmärtänyt, ettei nykykuluttajia tavoiteta perinteisin markkinointiviestinnän keinoin, vaan horisonttia on laajennettava vastaamaan yhteisön tarpeita.

Star Wars on erinomainen esimerkki konseptista, joka on ymmärtänyt, ettei nykykuluttajia tavoiteta perinteisin markkinointiviestinnän keinoin, vaan horisonttia on laajennettava vastaamaan yhteisön tarpeita.

Yhdysvaltalaisen Salesforcen Trends&Analysis -tutkimuksen mukaan elokuva myös mainittiin sosiaalisen median kanavissa 992,1 % enemmän kuin muut joulukuun 2015 top 5 -elokuvat.

Uusimman Star Wars -leffan The Force Awakensin markkinointistrategiassa on hyödynnetty taitavasti tiedottamisen niukkuuden sähköistämää etukäteishypeä. Juonta varjeltiin visusti ja roolituksiakin paljastettiin vain tarvittavilta osin etukäteen. Näin fanit somessa itse ovat luoneet etukäteen hypetystä ja pöhinää spekuloidessaan elokuvan sisältöä vähäisen tiedon varassa.

Syyskuussa 2015 - kolme kuukautta ennen elokuvan ensi-iltaa - pidettiin Force Friday -tapahtuma. (Sourceblogs.disney.com)

Taustaa

Tähtien Sota on on George Lucasin luoma elokuvasarja, yksi kaikkien aikojen tunnistetuimpia ja tuottavimpia elokuvasarjoja maailmanlaajuisesti. Lucas perusti vuonna 1971 tuotantoyhtiö Lucas Filmin, jonka menestyselokuviin lukeutuvat Star Wars -saagan lisäksi myös toinen maailmankuulu elokuvasarja, Indiana Jones.

Kansainvälisistä tuotantoyhtiöistä puhuessa yleensä viitataan ns. Big Eight’iin, eli kahdeksaan suurimpaan tuotantoyhtiöön. Nämä ovat 20th Century Fox, Viacom, Time Warner, NBC, Walt Disney, Universal, Sony ja MGM. Yksi Big Eight -tuotantoyhtiöiden menestyneimmistä, Walt Disney Company, osti LucasFilmin vuonna 2012. Star Wars – The Force Awakens on Disneyn ensimmäinen Star Wars -elokuva, ja sen seuraavat osat julkaistaan 2017 ja 2019.

Screenshots:

instagram.com

reuters.com

youtube.com

blogs.disney.com

comments powered by Disqus