Oletko someyhteiskunnan täysivaltainen jäsen?

Some ja data porskuttavat kovaa vauhtia eteenpäin, eivätkä niiden johdannaiskeksinnöt ole kuin vasta alkutaipaleellaan. Moni yrittää välttää uusien viestintäkanavien käyttämistä, mutta usein ilman järkevää syytä. Aika moni taisi aikoinaan suorilta käsin teilata tietokoneen, höyryveturin ja kasan muitakin ihmiskunnan suurista keksinnöistä, mutta kehitys kehittyi vastarinnasta huolimatta.

​​

MYYTTI 1: "En tarvitse sosiaalista mediaa."

Kyllä tarvitset, jos haluat olla osa kehitystä ja hyötyä siitä. Tarvitset sosiaalista mediaa myös, jos haluat olla osa nykyaikaista yhteiskuntaa.

Lähes puolet (47%) suomalaisista käyttää somea päivittäin ja lähes 60 prosenttia viikottain (1). Some on jo osa jokapäiväistä kulttuuriamme, ja sen sisällöt heijastuvat myös reaalielämään jaettuna tietona, uutisina ja vuorovaikutuksen sisältöinä vaikkapa kahvikeskusteluissa.

Somehapatusta näyttävät levittävän yhteiskunnan muutostiloihin heikosti sopeutuvat yksilöt. Kyseessä ovat ne samaiset itsensävalehtelijat, jotka mittaavat vuorovaikutuksellisuuttaan kehumalla osallistumattomuuttaan siihen, noihin ja tuohon sovellukseen. Aika harva heistä on kokeillut sosiaalisten kanavien käyttöä osana arkeaan – tai edes rekisteröitynyt passiiviseksi profiiliksi.

Somehapatusta näyttävät levittävän yhteiskuntaan sen muutostiloihin heikosti sopeutuvat yksilöt. Kyseessä ovat ne samaiset itsensävalehtelijat, jotka mittaavat vuorovaikutuksellisuutensa kehumalla osallistumattomuuttaan siihen, noihin ja tuohon sovellukseen.

"Katson dokumentteja ja uutisia, luen vain tieteellisiä julkaisuja ja Suomen Kuvalehteä. Lomalla luen Iijoki-sarjaa ja radiossa soi klassinen." Come on, etsit varmasti "sen oikean tiedonkin" hyllyssäsi pölyyntyvistä tietokirjakokoelmista.

Sosiaalista mediaa kulutetaan suurimmaksi osin viihdekäyttöön ja ajankohtaisten asioiden seuraamiseen. Sen lisäksi, että suomalainen käy perinteisten medioiden onlinejulkaisuissa seuraamassa aikaansa, käytetään muuta internetiä 70 minuuttia (1) päivittäin kaikenlaiseen muuhun surffailuun tai tiedonetsintään.

Viimeistään nyt pitäisi ymmärtää, että myös jokainen ainakin bisneselämässä työskentelevä tarvitsee sosiaalista mediaa. Jos ei verkostojen luomiseen ja vuorovaikutukseen, niin vähintään ajankohtaisten asioiden seuraamiseen. Muutaman vuoden päästä, kun dataa hyödynnetään yhä useammalla arkeen vaikuttavalla alalla, somesta jättäytyminen tuntuu yhtä kornilta kuin kieltäytyminen sähkölampusta kynttilättömässä, sysipimeässä pirtissä.

"Katson dokumentteja ja uutisia, luen vain tieteellisiä julkaisuja ja Suomen Kuvalehteä. Lomalla luen Iijoki-sarjaa ja radiossa soi klassinen." Come on, etsit varmasti "sen oikean tiedonkin" hyllyssäsi pölyyntyvistä tietokirjakokoelmista.

​

MYYTTI 2: "Somessa on vain kaikkea sellaista turhaa, joka ei kasvata minua ihmisenä."  

Älä astu somehapatusharhaan. Some ON nykyajan tiedon ja kehityksen kanava. Toki kaikki sen sisältö ei kehitä sinua, mutta eipä tee 100-prosenttisesti sitä mikään muukaan tiedonvälityskanava.

Sosiaalisen median kanavat ja internet takaavat, että tiedämme puheenaiheet, muodostamme rehellistä minäkuvaamme osana muuta yhteiskuntaa, muokkaamme mieleisiämme virtuaali-identiteettejä sekä kehitämme medialukutaitoamme ja tiedon suodattamisen kritiikkiasteikkoamme.

Sosiaalinen media on nykyajan merkittävin ja voimallisin media, joka jalostaa tietoa sen jaettavuuden ja kiinnostavuuden mukaan. On tärkeää seurata päivittäisiä sisältöjä, jotta tiedät missä mennään juuri tänään.

Pahimmat somen leimaajat ottavat suurennuslasin alle virtuaalisesti leviävät viihdepläjäykset. Suomalaisista somekäyttäjistä jopa 55 prosenttia pitää sosiaalista mediaa nimenomaan hyvänä ajanviihteenä. Kolmannes (34 %) myöntää saavansa somesta tietoa ajankohtaisista tapahtumista ja asioista (1). Diginatiiveille nuorille kansalaisille some on jo koko sosiaalisen elämän kivijalka. Viihde kuuluu elämään siinä kuin oppiminen, tiedonjano ja vuorovaikutuskin.

Sosiaalinen media on nykyajan merkittävin ja voimallisin media, joka jalostaa tietoa sen jaettavuuden ja kiinnostavuuden mukaan. On tärkeää seurata päivittäisi sisältöjä, jotta tiedät missä mennään juuri tänään.

​

MYYTTI 3: "En jää mistään paitsi."

Kyllä jäät.

Some on nykyajan uutisväline, jossa hektisyys on ominaisuus, medialukutaito välttämättömyys ja seuraaminen must. Internetin jatkuvan julkaisemisen ja päivittyvän tiedon maailmaan ovat rynnänneet eri toten mediatalot ja tiedemaailma. Heidän keräämänsä tieto on sosiaalisen median kautta kehittynyt hedelmälliseksi keskusteluksi, johon meillä kaikilla on käytännössä pääsy.

Jostain syystä häpeämme somenseurantamme määrää. Kukaan ei tunnusta, eikä myönnä. Kukaan ei luuraa siellä tai löydä sieltä pohjaa uskomuksilleen. Some on halveksuttujen viestintäkanavien alinta kastia. Jotkut ihan ylpeilevät sillä, että eivät sosiaaliseen mediaan aio mennä. Moni hevoskuski ei varmaan aikonut ostaa aikoinaan autoakaan, mutta miten kävi.

Kehitys kehittyy, vaikka silottelisit vanhan tammasi harjaa lehtikullalla. Ainoa pääkaupunkimme liikenteessä säännöllisesti kipsutteleva hevosvankkuri taitaa nykyään olla Koffin legendaarinen olutkärry. Ja sekin liikkuu lähinnä markkinointisyistä.

Voit olla itsellesi rehellinen ja kasvaa tai kehittyä somen mukana. Tehdä valintoja, löytää uutta ja sohia yhteiskuntaa. Halutessasi voit parantaa vaikka maailmaa vuorovaikutuksellasi sosiaalisissa kanavissa.

Tai sitten vain kiellät sosiaalisen median olemassaolon tai merkittävyyden ja alat inhota sitä – vain siksi, että et uskalla astua epämukavuusalueellesi.

Kukaan ei tunnusta, eikä myönnä. Kukaan ei luuraa siellä tai löydä sieltä pohjaa uskomuksilleen. Some on halveksuttujen viestintäkanavien alinta kastia.

​

MYYTTI 4: "Some ei vaikuta mielipiteisiini"

Mitä ei ole somessa, sitä ei ole olemassa.

Jos puu kaatuu metsässä, eikä kukaan kuule, kaatuiko se ollenkaan? Sosiaalisessa mediassa on jo niin suuri osa maailmasta ja yhteiskunnasta, että puu kaatuu joka tapauksessa ja joku sen varmasti kuulee. Kyse on siitä, haluatko kuulla puun kaatuvan, ja miten kaatumisen tulkitset. Kun olet tehnyt tulkintasi, olet jo muodostanut asiasta mielipiteen.

Mihinköhän oikean elämän tapahtumiin, puheenaiheisiin, tiedonjakoon, mielipiteen muodostamiseen ja keskusteluun jää osallistumatta, kun ei seuraa tämän ajan kuuminta ja vilkkainta tietokanavaa? Eilisen puheenaihe voi olla vanha, kyllästyttävä ja tylsä. Ollaksesi sosiaalisesti taidokas, yhteiskuntaan osallistuva jäsen, sinun on tiedettävä, mikä on kuuminta uutta juuri tänään - tai jopa huomenna.

Tosi asiassa yhä useampi etsii tuikitärkeää puskaradiotietoa valintapäätöksiinsä kyselemällä vinkkejä kavereiltaan somessa. Oman verkoston kokemukset koetaan luotettavammiksi kuin yksikään mainosviesti. Moni haluaa etsiä ostopäätökselleen lisäksi vielä laajempaa kannatusta, ja käy varmistamassa valintansa keskustelupalstoilla, kuten Suomi24:ssä tai Facebook-ryhmissä, ja vertailusovelluksissa kuten TripAdvisor tai Eat.fi.

Ollaksesi sosiaalisesti taidokas, yhteiskuntaan osallistuva jäsen, sinun on tiedettävä, mikä on kuuminta uutta juuri tänään - tai jopa huomenna.

​

MYYTTI 5: "Jos jokin on todella tärkeää, kuulen siitä kyllä muualtakin."

Totta, mutta haluatko tosiaan olla nykyajan nopeimmin välittyvän rikkinäisen puhelimen tiedon viimeinen ja heikoin lenkki.

Haluatko oikeasti kuulla kaiken toisen käden lähteistä? Tai kolmannen, tai neljännen? Tai poimia faktat puheensorinasta kahvihuoneessa? Silloinhan arvioit asian vain sen kertojan uskottavuuden perusteella.

Jollet, niin lue asia netistä tai somesta ja arvioi asia oman tietämyksesi ja medialukutaitosi valossa. Niin muukin havainnointitaitosi ja ympäristöstä oppimisesi toimii.

Haluatko oikeasti kuulla kaiken toisen käden lähteistä? Tai kolmannen, tai neljännen?

Olemalla nyky-yhteiskunnan jäsen, kuulemalla päivän puheenaiheet kahvihuoneessa, muodostamalla niistä mielipiteen ja jakamalla alunperin somesta startanneen vitsin kaveriporukassa, on mitä parhain sosiaalisen median markkinoinnin välikappale.

Sillä, onko juuri sinulla tunnuksia yhteenkään sovellukseen tai sivustoon, ei juuri ole merkitystä. Olet jutuillasi joka tapauksessa kuin loisteputkivalaistu somemainos korkeimmalla kehä kolmosen tienvarsikukkulalla.

Tieto, huhut, faktat, manööverit ja ajankohtaisuudet liikkuvat netissä ja somessa, olitpa siellä tai et.

​

(1) Lähteenä käytetty Media-arki Suomessa 2015 -tutkimusta, Aller Media Oy, n=2 164 (5/2015, kenttä: Taloustutkimus Oy)

comments powered by Disqus