Somessa kiiltokuvaminä ei kiinnosta ketään!

”Sosiaalinen media on yrityksille mittaamattoman arvokas datalähde, koska ihmiset kertovat somessa autenttisesti tunteistaan ja epäonnistumisistaan”, Dinglen toimitusjohtaja Tomi Hilvo sanoo.

Tomi Hilvo nojaa vastaanottotiskiin Dinglen aulassa Dingle-valokyltin edessä.

Kuvat: Pasi Murto

Sosiaalinen media on ehtymätön ja arvokas datalähde. Kaikki suomalaisyritykset eivät ole vielä ymmärtäneet some-datan hyödyntämisen voimaa liiketoiminnassa.

Miksi sosiaalinen media sitten on niin arvokas datalähde yrityksille?

”Koska sosiaalinen media kertoo valtavasti asioita ihmisten arkipäiväisestä elämästä. Puhtaasti intuitiivinen ja tunteeseen liittyvä käyttäytyminen kertoo ihmisistä paljon”, Dinglen tuore toimitusjohtaja Tomi Hilvo kertoo.

Ihmisten spontaanin ajattelun ja tunteiden ymmärtämistä lisäävä data on ylivoimaista. Kaikki yritykset eivät tätä vielä täysin tiedosta.

Hänen mukaansa maailmalla on jo luotu yritysten kannalta hyödyllisiä profilointimalleja Facebookin datan pohjalta. Facebook-analyysi pystyy esimerkiksi kertomaan, kuinka luotettava pankkilainan ottaja tietty ihminen on.

Tomi Hilvo puhuu toimittajalle Dinglen toimiston sohvalla, taustalla akvaariossa näkyviä vesikasveja ja vastaanottotiskin kiviseinää.
”Autenttisuus ja arvo ovat avainsanoja sosiaalisessa mediassa”, sanoo Dinglen toimitusjohtaja Tomi Hilvo.

Some-datan hyödyntämisen vallankumous yritysmaailmassa on kuitenkin vasta edessäpäin.

”Ihmisten spontaanin ajattelun ja tunteiden ymmärtämistä lisäävä data on ylivoimaista. Vielä emme tätä täysin ymmärrä. Yritykset ovat hyvin eri kehitysasteilla sosiaalisen median datan hyödyntämisessä.”

Kiiltokuvanarratiivi jäi historiaan

Sosiaalisessa mediassa ihmiset saattavat antaa itsestään kuvan, että he elävät elämää, jollaista he haluaisivat elämän olevan. Mutta onko elämä oikeasti sellaista?

Hilvon mukaan autenttisuuden merkitys sosiaalisessa mediassa voimistuu jatkuvasti. Siksi sosiaalisen median tarjoama data on yrityksille niin arvokasta.

Kun ihminen on aito ja avautuu vaikeista asioista tai epäonnistumisistaan, hän saa paljon seuraajia. Ihmiset, jotka osaavat nauraa itselleen saavat suosiota.

”Aitous ja epäonnistumiset kiinnostavat ihmisiä. Kiiltokuvanarratiivit eivät sen sijaan enää puhuttele ihmisiä. Kun ihminen on aito ja avautuu vaikeista asioista tai epäonnistumisistaan, hän saa paljon seuraajia. Ihmiset, jotka osaavat nauraa itselleen, saavat suosiota”, Hilvo kertoo.

Tomi Hilvo Dinglen toimiston käytävällä, taustalla työpisteitä ja loft-henkisen toimiston isoja ikkunoita.

Yritysmaailmassa tämä johtaa siihen, että brändienkin pitää uskaltaa olla paljon nykyistä aidompia, rehellisempiä ja myöntää virheensä.

”Nyt reaktio epätäydellisyyteen on usein vielä peittelevä. Pelkkä anteeksi pyytäminen ei riitä, vaan asioiden suhteen pitää oppia olemaan aidosti avoin.”

Unohda kohderyhmäajattelu!

Ylin liiketoimintajohto on päivä päivältä kiinnostuneempi asiakasdatasta ja ymmärtää asiakasymmärryksen merkityksen.

Markkinointiyksikön uusi tehtävä on nyt kommunikoida asiakasdatasta liiketoimintajohdon kanssa. Menestyneimmissä yrityksissä näin Hilvon mukaan jo tapahtuu. Niissä myös ymmärretään sosiaalisen median loistokkuus asiakasymmärryksen mediana.

Yritysten markkinointiorganisaatioilla on kuitenkin Hilvon mukaan edessään suuri toiminnallinen ja kulttuurillinen myllerrys. Nykyaikaisen asiakasymmärryksen pitää olla syvällisempää ja monipuolisempaa, kulttuurin kokeilevampaa.

Menestyneimmissä yrityksissä markkinointiyksikkö kommunikoi jo asiakasdatasta liiketoimintajohdon kanssa.

”Taitavalla datan ja asiakasdialogin hyödyntämisellä yritykset pystyvät paljon aiempaa tarkempaan ja refleksiivisempään markkinointiin. Laadukas data tarjoaa yrityksille ajantasaista ymmärrystä ihmisistä.”

Markkinoinnin pitää kohdistua pienempään määrään ihmisiä ja päättäjiä. Kohderyhmäajattelu tulisi joko unohtaa tai muotoilla täysin uudestaan.

”Puhumme vielä aivan liian paljon esimerkiksi 15–29-vuotiaista nuorista miehistä ja kuvittelemme, että heistä muodostuu kohderyhmä, jolla on riittävästi yhdistäviä asioita. Näin ei kuitenkaan ole”, Hilvo sanoo.

”Rohkeus kokeilla ja oppia kokemusten pohjalta on parempi strategia kuin se, että yritys räjäyttää kerralla kaiken uusiksi. Strateginen polku muodostuu pikku hiljaa. Tärkeintä on, että yritys pääsee kulttuurinmuutoksessaan liikkeelle.”

Tomi Hilvo katsoo kameraan toimiston sohvalta, joka on suuren, viiston kattoikkunan alla.

TOMI HILVO

Työ: Dinglen toimitusjohtaja

Ura: Tomi Hilvo on B2B-myynnin, markkinoinnin, digiliiketoiminnan sekä kulttuurijohtamisen huippuammattilainen, joka työskenteli ennen Dingleä konsulttiyhtiö D11Helsingin toimitusjohtajana ja sitä aiemmin seitsemän vuotta Management Eventsin toimitusjohtajana. Hilvo on myös työskennellyt muiden muassa Toinen Helsingin ja DDB Helsingin johtotehtävissä.

Koulutus: Yhteiskuntatieteiden maisteri

Harrastukset: Golf, tennis, matkailu, lukeminen.

Motto: ”A real decision is measured by the fact that you’ve taken a new action. If there’s no action, you haven’t truly decided.” – Tony Robbins

Data Masters -ajatushautomo on sisältömarkkinointiin ja dataliiketoimintaan vahvasti panostavan mediayhtiö Aller Median perustama, datalla johtamisen ydinkysymyksiin pureutuva ryhmä, joka kokoaa yhteen joukon kokeneita, pitkään datan parissa työskennelleitä johtajia pohtimaan datan hyödyntämisen pullonkauloja sekä mahdollisuuksia, ja auttaa näin suomalaisyrityksiä menestymään ja löytämään uusia kilpailuetuja datasta.

Ajatushautomo julkaisi ensimmäisen raporttinsa marraskuussa 2016. Uuden huippujohtajista koostuvan ryhmän näkemyksistä koostuva toinen Data Masters -raportti julkaistaan 16.10. Oppaan ja ajatushautomon tuottaa Aller Media.

comments powered by Disqus