Somejulkaisun sietämätön keveys

Internet sen ensin teki. Sitten some.

Ennen yritysviestijät taistelivat siitä, mikä päivä aloitetaan joulukampanja ja julkaistiin keskiviikkona viikonlopun ruokatarjoukset. Posti tuli ennen puoltapäivää ja ykkösluokan mainokset nähtiin illalla primetime-ohjelmien välissä. Sitten koko homma lähti lapasesta.

Nykyään oikea-aikaisuus ulottuu jo sekunteihin ja minuutteihin. Jos julkaiset jotain yhdessä kanavassa maaliskuussa ja tsekkaat läpimenon toisessa kanavassa huhtikuussa, olet auttamattoman hidas ja kankea edes viestimään verkossa. Edes viikonpäivä ei kelpaa yksiköksi, saati tunnit.

Sinun oletetaan olevan mukana keskustelussa ja ajankohtaisissa ilmiöissä koko ajan, kuten yleisökin. Ja hehän nyt ovat niitä samoja tyyppejä, jotka sivelevät näyttöä bussissa, hississä, lääkärin odotushuoneessa, sporapysäkillä, huonounisina sängyssä keskellä yötä ja jopa vessanpöntöllä, eli he ovat tavoitettavissa käytännössä koko ajan.

Nykyään oikea-aikaisuus ulottuu jo sekunteihin ja minuutteihin.

 

Hallitse kaikki valitsemasi kanavat

Somemaailmassa on elettävä hetkessä ja sivallettava miniviestejä linkkeineen bittiavaruuteen kuin kolikkoja pajatsoon. Eikä paljon auta, jos muistat laittaa brändisi viestin tai blogimainoksesi Faceen, jos unohdat Twitterin. Sinun on hallittava kaikki valitsemasi kanavat. Ja samalla jos jaat liikaa, sinusta tulee ärsyttävä ja blogattu spämmäri.

Somen maailmassa ei oo häpee olla nopee.

Sosiaalisen median maailmassa ei oo häpee olla nopee. Potkaise ajatuksesi kerralla kiinnostavasti maailmalle ja katso, kuinka kylmään veteen heitetty viesti tai linkki oppii uimaan eteenpäin. Hallitse hyvin niitä kanavia, joissa olet. Älä leiki liian monella tai ahnehdi tarpeettomia. Et ehdi kuitenkaan luomaan materiaalia kaikkialle, saati päivittämään sitä. Kuinka turhautunutta onkaan löytää brändille jos jonkinmoista somehärpäkesivustoa, joista yhtäkään ei päivitetä loogisesti tai aktiivisesti. Näin syntyy kuollut brändi tai profiili, joka on tukehduttanut itsensä sulaan mahdottomuuteen päivittää jokaista sometiliään.

​

Sisältö on kuningas - myös somessa

Kaiken takana on nopeuttakin enemmän somesanottavan määrä ja julkaisujen rytmiikka. Et ole uskottava, jos sinulla ei ole säännöllisesti sanottavaa. Määrä ei ehkä takaa laatua, mutta se tekee sinusta kiinnostavan. Taidokkaasti tehtynä loogisen ja vahvan somehenkilön tai -yrityksen.

Olitko ensimmäinen joka jakoi jonkun toisen viisaat sanat? Kuinka tärkeitä tahoja olet löytänyt seurattavaksesi? Kuinka usein huomaat siilota helmet somen linkkimössöstä? Jaatko jotain lukematta vai osaatko tosissaan kerätä jakoliukuhihnalle tarkoin profiiliisi kontekstoituja viestejä ja luoda tunnistettavan somevirran?

Kuinka usein huomaat siilota helmet somen linkkimössöstä?

Tuskin kukaan saa kaikkia seuraajiaan lukemaan kaikkea jakamaansa. Siihen twiittien elämä on liian lyhyt, Facebookin kampanjat liian impulsiivisia ja LinkedIn liian rajoitetusti seurattu.

Kun otat kaikki valitsemasi (ja siksi siis itsellesi hyödylliset) sosiaalisen kanavat säännöllisesti haltuusi, kirkkaimmat viestit löytävät myös potentiaalisille jakajille ja sen seurauksena kohderyhmille. Eikä tämä vaadi sinulta päivittäin leivänleivonnasta tai nukkavieruista vitseistä rakennettua blogia. Maailma on täynnä paljon vähemmän sisältöä vaativia viesti- ja markkinointiformaatteja. Sisältö on aina kuningas, mutta somessa toisen tekemä, sinun komppaama ja jakama teksti voi olla ylpeys ilman plagiointisyytöksiä.

Tuskin kukaan saa kaikkia seuraajiaan lukemaan kaikkea jakamaansa. Siihen twiittien elämä on liian lyhyt, Facebookin kampanjat liian impulsiivisia ja LinkedIn liian rajoitetusti seurattu.

Some on hyödyllisen informaation ja viihteellisen knoppitiedon villi pelikenttä. Linkkejä ja sitaatteja jaetaan kuin käyntikortteja. Joskus ne unohtuvat taskun pohjalle, joskus kortti kiinnitetään työpisteen sermin kunniapaikalle muistutukseksi sitä hetkeä varten, kun sitä sattuu tarvitsemaan. Joskus käyntikortit vaihtavat omistajaa ihan vain tavan vuoksi. Yhtä kepein ottein vilisee linkkejä, kannustuksia ja hästägejä somessa.

Toisto, toisto ja vielä kerran toisto

Kysymys on ei ole jakojen lukumääristä vaan aihealueiden ja mielipiteiden toistosta. Pidä brändisi näkyvillä ja jaa sille luontevia sisältöjä. Äläkä unohda kanavaasi liian pitkäksi aikaa. Liian vähäinen aktiivisuus tekee someviestijästä oman edun tavoittelijan, joka jakaa tietoja vain silloin, kun oma lehmä seisoo tiukasti brändiviestiä eteenpäin vievässä ojassa.

Pidä brändisi näkyvillä ja jaa sille luontevia sisältöjä.

​

Olet tunnistettava aiheiden ja kannanottojen perusteella, et pelkästään sillä, mitä sisältöjä olet omasta takaa luonut. Kyse on aiheita yhdistävästä kontekstista, jonka rakennat oman someprofiilisi vanaveteen. Jotkut puhuvat someidentiteetistä, toiset digitalisaation luomasta yksilöllisyyden ylikorostamisesta. Parhaimmillaan jaetuista sisällöistä syntyy ajan myötä vahva someimago, joka kiinnostaa ja jonka sanaan luotetaan.

Äläkä yritä olla kaiken valtias. Nopeiden linkkijakojen maailmassa tunnistaa helposti suosituimpien linkkien avulla höttövirtaa luovat keplottelijat, joilla ei ole hajuakaan omasta someprofiilistaan tai henkilöbrändäyksestä.

Säännöllisyydestä, leppoisasta turhaa somepönötystä välttelevästä sisällöstä, järkevästä määrästä ja tarkoin hallitusta linkkivirran aktiivisuudesta syntyy somehyödyn keveys ja luonnollisuus niin yksityiskäyttäjälle kuin yrityksillekin. Eikä yhtä sietämätöntä ole enää edes tämän jälkeen nopeus, jolla sisältöjaot somevirrastasi valahtavat eksponentiaalisella voimalla maailmalle.

Nopeiden linkkijakojen maailmassa tunnistaa helposti suosituimpien linkkien avulla höttövirtaa luovat keplottelijat, joilla ei ole hajuakaan omasta someprofiilistaan.