Sisältö-DJ on kaikkien sisällönjanoisten sankari

Jokainen yritys on nykyään media, ja jokainen hyvä media ymmärtää päätoimittajan roolin. Digiajan päätoimittaja on sisältö-DJ, joka nostaa esille kuumimmat trendit ja uusimmat aallot. Mitä osaa sisällöntuotannon kokonaisuudesta sisällön tiskijukka pyörittää?

Lähdetään ensin liikkeelle siitä, miten sisällöntuotanto käynnistetään. Suurimman vaikutuksen saa aikaan aloittamalla sen itse. Olen koittanut toistaa itselleni mantraa “tee itse se, jota odotat muilta”. Omalla esimerkillä johtaminen on tehokkainta tekemistä. Muiden on helpompi lähteä mukaan, kun ensin ymmärtävät mihin suuntaan ollaan menossa, ja minkälaisia hyötyjä siitä on.

Omalla esimerkillä johtaminen on tehokkainta tekemistä. Muiden on helpompi lähteä mukaan, kun ensin ymmärtävät mihin suuntaan ollaan menossa, ja minkälaisia hyötyjä siitä on.

Tuulimyllyt liikkuvat vain silloin, kun laittaa tuulemaan

On tärkeää huomioida toisten panos, analysoida tuloksia ja palkita hyvistä onnistumisista. Sisältötiimin pyörittäminen on jatkuva prosessi, joka vaatii huolenpitoa ja huomioimista. Kun omaan esimerkkiin yhdistetään saatuja tuloksia ja päälle lisätään innostunut porukka, syntyy yleisesti hyviä tuloksia.

Vaikka sisällöntuotanto on luova prosessi, se vaatii silti selkeän raamin, johon nojata. Kun kaikilla on ymmärrys sisältökalenterista, joka polveutuu markkinoinnin vuosikellosta, varmistetaan että kaikki tietävät mistä aiheista sillä hetkellä tulisi puhua ja kirjoittaa. Kun prosessia rakennetaan yhdessä myynnin kanssa, se kytkeytyy aidosti liiketoiminnallisiin tavoitteisiin ja tukee yhteiseen maaliin pääsemistä. Suurin osa asiantuntijoiden tuottamista sisällöistä hyödyntää asiakasrajapinnassa toimivaa myyjää, mutta niiden hyödyntäminen sisäisessä kouluttamisessa on aivan yhtä tärkeää.

Kun prosessia rakennetaan yhdessä myynnin kanssa, se kytkeytyy aidosti liiketoiminnallisiin tavoitteisiin ja tukee yhteiseen maaliin pääsemistä.

Mistä sitten synnytämme sisältöjä? On puhuttu paljon siitä, kuinka jokainen yritys on nykyään media. Olenkin huomannut, että monessa asiantuntijaorganisaatiossa syntyy valtava määrä sisältöä, jota ei osata hyödyntää.

Pelkkä tarjousdokumentti pitää monesti sisällään sellaista toimialaan liittyvää ajattelua, jonka voisi lähes suoraan – sellaisenaan – julkaista verkkoon, tietenkään mainitsematta yhtäkään yritystä nimeltä. Sisäisen sisällön hyötykäyttö on yksi keskeisimmistä sisällöntuotannon askelista.

Asiakkaan ääni saa ja sen pitää tulla esille. Olemme päivittäin tasan niin hyviä kuin asiakkaamme sanovat meidän olevan.

Pitkäkestoisten asiakassuhteiden rakentaminen on yhteinen asia, ja sitouttamalla sidosryhmät osaksi sisällöntuotantoa saa lisättyä ulkoa tulevan sisällön määrää. Yksi helppo tapa on hyödyntää vieraskynää, eli kirjoittajia, jotka tuovat omat lukijakuntansa kanavaanne muutaman sisältökappaleen osalta.

Olemme päivittäin tasan niin hyviä kuin asiakkaamme sanovat meidän olevan. Pitkäkestoisten asiakassuhteiden rakentaminen on yhteinen asia, ja sitouttamalla sidosryhmät osaksi sisällöntuotantoa saa lisättyä ulkoa tulevan sisällön määrää.

Sisällöntuotannon joukkoistamisessa on tärkeintä muistaa, että kaikkea ei tarvitse tehdä itse. Sitouttamalla ihmisiä ympärilläsi jaat sisälltöntuotantovastuuta laajemmalle joukolle.

Hyödyntämällä niitä sisältöjä, joita muut ovat tuottaneet, kuratoit toimialan parhaita juttuja ja osoitat alkuperäiskirjoittajille, että heidän mielipiteensä ovat tärkeitä. Olen pitänyt vanhaa 20/80 sääntöä lähtökohtana: alussa riittää, että hyödyntämistänne sisällöistä vain kaksikymmentä prosenttia on omaa, ja kaikki muu lainattua, kuratoitua, joukkoistettua jne.

Mikä rooli sisältö-DJ:llä on kokonaisuudessa?

Jokainen hyvä media ymmärtää päätoimittajan roolin. Sisältö-DJ on digiajan päätoimittaja, joka nostaa esille kuumimmat trendit ja uusimmat aallot. Hän soittaa yleisölleen sisältöjä, jotka ovat vasta nousussa, mutta tarvittaessa levyhyllystä löytyy myös ikivihreitä klassikoita, joita voi hyödyntää tarpeen mukaan.

Samojen sisältöjen uudelleenkäyttöä ja uudelleenjakamista vieroksutaan aivan liikaa. Yksikään hitti ei soi radiossa vain kerran, eikä yksikään onnistunut televisiomainos näy vain yhtä kertaa. Toistojen määrä vaikuttaa verkossa suoraa kokonaislevikkiin, joten hittisisältöjä voi jakaa ihan rauhassa useampaan kertaan.

Sisältö-DJ on digiajan päätoimittaja, joka nostaa esille kuumimmat trendit ja uusimmat aallot. Hän soittaa yleisölleen sisältöjä, jotka ovat vasta nousussa, mutta tarvittaessa levyhyllystä löytyy myös ikivihreitä klassikoita, joita voi hyödyntää tarpeen mukaan.

Sisältö-DJ myös ymmärtää mikä on yleisölle sopiva äänenvoimakkuus. Kun volume on siellä kahdeksikon nurkalla, kappaleesi ei jää taustamusiikiksi, mutta se ei myöskään soi niin lujaa, etteikö sitä jaksaisi kuunnella pitkään. Hyvä DJ omistaa laajan levyhyllyn, hän ymmärtää minkä tahdissa yleisö saadaan tanssimaan ja osaa valita juuri sopivat illan hitaat niihin hetkiin, kun niitä tarvitaan.

Rakenna oman organisaatiosi soundtrack tukemaan haluamaasi viestiä. Sävellä riittävä määrä hittejä, soita niitä riittävän usein ja huomioi yleisösi.

comments powered by Disqus