Seminaari, jota veti itse Mr Bond

​​

Erään kansainvälisen yrityksen vuosittaisen seminaarin kulku olisi helposti voinut sujua perinteisen kaavan mukaan: koolla vajaat 100 ylipäällikköä pohtimassa tulevaisuuden suuntaviivoja, korkeatasoisia puhujia, komea illallinen, vähän hemmottelua vapaa-ajalla, kohteliasta lasin kilistelyä ja sitten pikapako oman kielialueen kollegojen helmoihin.

Asiakkaan oli saatava kalliista seminaaristaan irti enemmän

Valjastimme avuksemme mielihyvähormoni dopamiinin, pelillisyyden ajurin, ja annoimme osallistujille roolin kuvitteellisen James Bond -elokuvan sankarina:

James Bond, Present is Not Enough - You Have a Licence to Play

​

Etsi salainen menestyksen ainesosa. Vihollinen hengittää niskaan. Aikaa 25 tuntia.

Seminaarin avauksessa näytimme myös dramaattisen videon, jossa M kehotti kirjautumaan tapahtuman sivustolle ja antoi ohjeen etsiä salainen ainesosa.

​

90 osallistujasta 84 kirjautui tapahtuman sivustolle. 

(Kolmella kännykkämalli oli niin vanha, ettei sillä päässyt verkkoon. Heitä kismitti aika lailla, kunnes joku tuli ajatelleeksi läppäriään, jota hän sitten kantoikin vaivalloisesti mutta uskollisesti mukanaan koko seminaarin ajan.)

M pitelee lankoja ja puuttuu peliin

Strategisina hetkinä seminaarin lomassa M puuttui peliin ja antoi Bondille tehtäviä. Tehtävien suorittamisesta Bond keräsi itselleen ja maalleen pisteitä ja eteni tasolta toiselle tunti tunnilta lähemmäs loppuratkaisua.

​
​
​
​
​

Osallistujien välisen käytännön pilan seurauksena meiltä pyydettiin myös ekstratehtävää. Asia järjestyi näin:

​

Juoksulenkille lähtijät aiheuttivat seitsemältä aamulla seminaaritilan aulassa aikamoisen ruuhkan.

Me tiesimme, että pelillisyys toimii - asiakkaan se yllätti

Voittaja keräsi itselleen ja maalleen lähes 4 000 pistettä. Voittajamaa oli Suomi. Taistelu oli viimeiseen asti äärimmäisen tiukka, ja kuten tavallista, joku aina yrittää tarjota pisteistä jopa riihikuivaa rahaa.

Mainittakoon, että tämän seminaarin osallistujien keski-ikä oli 50 ja risat.

​

Miksi Bond-tehtävät toimivat?

Pelillisyyden voima piilee siinä, että sillä voidaan vaikuttaa käyttäytymiseen. Seminaarissa pelillisyys kulki osallistujien kanssa vaiheesta toiseen. Pelillinen Bond pelasti monelta inhimilliseltä epämukavuustilanteelta ja teki työstä hauskaa.

Seminaarin aikana puhujille esitettiin lukuisia kysymyksiä ja ammatillinen kommentointi oli vilkasta, mutta pelillisyys vahvisti motivaatiota ratkaista yhteisiä ongelmia ja antaa seminaarille enemmän arvoa.

Kaikki bondeille annetut tehtävät kahta lukuun ottamatta olivat puhtaasti ammatillisia haasteita.

Pelillisyyden avulla oman ryhmän odotteleminen seminaaripäivälliselle yksin vieraassa joukossa voi olla jopa introvertille hämmästyttävän hauskaa. Ammatillisten kyselykaavakkeiden täyttäminen oli (ihme kyllä) myös tosi hauskaa. Pelillisyyden ansiosta jopa drinkin tilaamisesta baarissa tuli hauskempaa kuin ikinä ennen.

​

Ja kuinka ihmiset ryntäsivätkin hakemaan apua toisiltaan, kun wi-fi ylikuormittui eikä Bondin maailmaan päästy.

Tavoitteena olisi voinut toki olla vaikka pöhinän luominen tapahtuman ympärille sosiaalisissa verkostoissa tai asiakkaiden sitouttaminen tuotteisiin, mutta tämä tapahtuma oli yrityksen sisäinen, joten ykkösajatuksena oli saavuttaa yrityksen yhteiset ajatukset ja arvot.

​

Tarinan järkälemäinen voima

Pelillisyys vetoaa kaikenlaisiin ihmisiin, sillä sen lainalaisuudet perustuvat vahvimpiin ihmisiä ajaviin motivaatiotekijöihin iästä riippumatta. Jatkuva palkitseminen laittaa mielihyvähormonit liikkeelle. On eri asia onnistua koko ajan ja saada siitä tunnustusta heti kuin tulla noteeratuksi hyvästä suorituksesta vaikkapa kerran päivässä.

Jatkuva palkitseminen laittaa mielihyvähormonit liikkeelle.

Jokainen vaihe sokerikuorrutettiin James Bondilla: milloin pelastettiin kylpylään kidnapattua Bond-tyttöä, milloin keskityttiin teollisuusvakoiluun. Osallistujille syntyi tarinan lämmetessä alter ego, jonka suojissa he saattoivat elää tarinaa kukin omalla tavallaan - he kehittyivät yhä paremmiksi ja koko ajan heidän tekemisistään palkittiin.

Tehtävien lisäksi etenemistasot nimettiin Bondin maailmaa mukaillen: Moneypenny’s Pet, The Seducer, Gadget Specialist, Deadly Instrument...

Seminaarin päättyessä myös pelillisyys sen rinnalla päättyisi. Halusimme korostaa loppuratkaisua, joten päädyimme jakamaan palkintoja, vaikka pelillisyys ei itsessään sellaista kaipaa: Aston Martin -leluauto, kasinosetti, Bollingeria, Barbie ja smokkipukuinen Ken-nukke, pörröinen valkoinen pehmolelukissa...

Pelillisyyden avulla syntyi mieleenpainuva bisnes-tapahtuma, jossa osallistujilla oli ihan oikeasti hauskaa yhdessä ja josta jäi yritykselle käteen jotain todella kouriintuntuvaa.​ Se salainen ainesosa.

​
comments powered by Disqus