Rakas, sinusta on tullut media

Yritykset ovat viimein hiffanneet, että brändilähettiläät ovat oiva tapa saada viestejä lentoon. Pelkkä komea seuraajakunta ei kuitenkaan riitä tekemään brändilähettilään käytöstä toimivaa vaikuttajamarkkinointia. Millainen somestara on loistava brändilähettiläs?

Moni yritys on kokenut haasteelliseksi löytää puhuttelevaa sisältöä halutulle kohderyhmälle. Perinteiset kanavat eivät riitä. Tuttu ja turvallinen mediakenttäkin on yhä sirpaleisempi.

Samaan aikaan lukuisat bloggaajat, tubettajat, urheilijat, artistit, yritysmaailman henkilöbrändit ja somejulkimot ovat muodostaneet omia medioitaan keräämällä huikeita määriä seuraajia sometileilleen ja verkostoihinsa.

Sponsorointi ja sisältökumppanuudet nostavat huomattavasti mainosten ja sisältöjen huomioarvoja. Esimerkiksi tubettajayhteistyö vaikuttaa nuorten ostopäätöksiin huomattavasti enemmän kuin tv-mainonta.

Isoimmat blogitähdet nauttivat mukavista ansioista brändikumppanuuksien parissa.

Muun muassa Pauli Aalto-Setälä on tuonut esiin, kuinka paljon maailmanlaajuisesti rahaa liikkuu sponsoroiduissa brändisisällöissä ja miten rahavirrat riippuvat seuraajamääristä. Myös Suomessa isoimmat blogitähdet nauttivat jo mukavista ansioista brändikumppanuuksien parissa.

Miksi yritysten kannattaisi harkita brändilähettilään käyttämistä? Millainen rahallinen arvo markkinoinnille olisi esimerkiksi 50 000 someseuraajan tubettajalla? Miten mahtavan someseuraajakunnnan omaava somen ja verkon tähti voisi kaupallistaa mielipidejohtajuutensa?

Brändätty sisältö kannattaa suunnitella huolellisesti. Pohjoismaiden suurimman sponsoroinnin mittaamiseen ja toimenpiteiden suunnitteluun keskittyneen Sponsor Insight -tutkimusyrityksen mukaan kokonaisuuden suunnitellussa kannattaa muistaa osallistavuus, positiivinen muistijälki, hyöty yhteisölle, osoitettu yhteensopivuus, vastuullinen markkinointitapa, yhteys perinteisiin ja ainutlaatuisuus.

Brändätty sisältö kannattaa suunnitella huolellisesti.

Somestaran oma aktiivisuus on keskeisessä asemassa. Näillä viidellä vinkillä sekä yritys, somestara että yleisö hyötyvät.

5 vinkkiä: Miten somestarasta kasvaa tehokas vaikuttajamarkkinoija?

1. Tunne datasi ja tiedä, keneen pystyt sisällölläsi vaikuttamaan.

Mielipidevaikuttajana sinun on tiedettävä, keneen mielipiteilläsi pystyt pääasiassa vaikuttamaan. Tunne siis mahdollisimman hyvin yleisösi ja heidän sisältötoiveensa.

Seuraa dataa ja opi siitä. Huomioi, että dataakin on monenlaista: artisteille tärkeintä voi olla esimerkiksi Spotifyn kuuntelijadata, urheilijoille esimerkiksi someseuraajat, bloggareille blogiin kommentoivat ihmiset.

Oleellista on löytää ne kanavat ja vaikuttajat, joiden kautta tavoitetaan haluttu kohdeyleisö.

On tärkeää osata myös viestiä yrityksille kanssasi keskustelevasta kohderyhmästä, jotta he tietävät minkälaista mediaa ovat sinulta ostamassa. Yrityksille oleellista on löytää ne kanavat ja vaikuttajat, joiden kautta parhaiten tavoitetaan haluttu kohdeyleisö.

2. Kehitä toimiva brändikumppanuus.

Somestarana kannattaa jatkuvasti seurata yrityksiä ja niiden markkinointia. Kannustan löytämään mahdollisimman luontevia kumppaneita, liian nirso ei silti kannata olla.

Helpointa on lähteä tarkastelemaan, mitkä tuotteet tai palvelut linkittyvät luonnollisesti omaan somesisältöön. Kun neuvottelet yhteistyösisällöistä, käy läpi tarkasti kampanjan tavoitteet ja konseptit sekä tallisia että ostavan yrityksen tai brändin edustajan kanssa.

Kotimaisille artisteille luontevia yhteistyömalleja ovat esimerkiksi matkailuaiheiset kampanjat.

Kotimaiset artistit reissaavat paljon ympäri Suomea, joten luontevia yhteistyömalleja ovat esimerkiksi matkailuaiheiset kampanjat.

Muun muassa Teflon Brothers on onnistunut liittämään someyhteistyöhönsä monipuolisesti niin taviksille tarjotut ilmaiset taksikyydit artistien kanssa kuin humoristiset brändiyhteistyövideot, joiden avulla on onnistuneesti kiillotettu samanaikaisesti niin yhteistyötuotteen ja -yritysten kuin artistienkin brändiä.

3. Ole oma itsesi brändisisällöissä ja uskalla mainostaa niitä.

Älä missään nimessä muokkaa toimivia sisältöjäsi liikaa kumppanuuksien vuoksi. Mieti ennemmin, miten luontevasti tuot omalla tyylilläsi esiin myös yhteistyökumppanin sanoman.

Kannattaa miettiä tarkasti yhdessä yritysten kanssa kampanjaroolit ja missä kanavissa viestit toimivat parhaiten. Uskalla myös mainostaa sisältöjä omalla kanavallasi, sillä viestit kohdeyleisöllesi ovat arvokkaampia sinun kuin yrityksen suulla kerrottuna. Näkyvyyden myynti on muutenkin järkevämpää kuin postausmäärien kauppaaminen.

Viestit kohdeyleisöllesi ovat arvokkaampia sinun kuin yrityksen suulla kerrottuna

Yhteistyökumppanuuteen yleensä liittyvän mainonnan avulla saat myös omalle sivustollesi lisää seuraajia.

Monesti erilaisissa tapahtumissa tekojen kautta on luontevaa olla esillä brändien kanssa. Näistä saa usein toimivaa sisältöä. Esimerkkinä taiteilija Teemu Keisterin ja Heinekenin paitakoju Sidewaysissä.

4. Mittaa ja todista brändätyn sisällön hyödyt.

Vain puolet yrityksistä mittaa sponsoroinnin tuloksia. Mittaamattomuus ei helpota somestarojen elämää, sillä tällöin kampanjan vastike jää usein todentamatta.

Mittaamattomuus ei helpota somestarojen elämää.

Mielipidevaikuttajana voit ihan hyvin myös itse mitata ja raportoida yritykselle kampanjan tarkat tulokset tai pyytää seurantaraporttia esimerkiksi brändin kanssa työskentelevältä toimistolta.

Esimerkiksi Kotkan Meripäivien kohdalla kolmen tubettajan postaus tapahtumasta Instagramissa sai engagementit kasvatettua ripeästi 100-kertaiseksi (600:sta 66000:teen).

Ja pöhinä ei muuten jäänyt vain someen, vaan jatkui itse tapahtumassa. Mainiot luvut mahdollistavat yhteistyön jatkumisen.

5. Älä pelkää verkostoitua ja kaupallistua.

Verkostoitumisen merkitys korostuu kumppanuuksien etsimisessä. Somestaran kannattaa poiketa markkinointitapahtumissa.

Muiden somevaikuttajien kanssa on hyvä miettiä myös porukalla yhteisiä brändikampanjoita. Samoilla apajilla on yhä enemmän kilpailijoita, joten oma-aloitteinen rohkea kumppanien ja toimistojen kontaktointi on suotavaa.

Kaikkiin kampanjoihin ei ole järkeä lähteä.

Isoimmille tähdille sataa toki tarjouksia itsestään. Kaikkiin ei ole järkeä lähteä. Kaupallisten ja omien sisältöjen välillä on löydettävä sopiva balanssi.


Twitterissä keskustelen mielelläni lisää aiheen tiimoilta @santtutweet

comments powered by Disqus