Räjäytä intranet

Intranet, tuo jokaisen korporaatiotyöntekijän paras kaveri. Intranetistä löytyvät kaikki ne lukuisat materiaalit, ohjeet ja aikataulut, joita yrityksessä tarvitaan. Kun tarpeeksi kauan kaivelee, sen syövereistä löytyvät liisarikäytännöt, matkalaskujen maksuaikataulut, esimiestyöhön liittyvät prosessit ja blanketit, työterveysasiat, IT:n vinkit, yrityksen arvot, linjanvedot eri asioihin, yrityksen strategiapäivitykset ja tietysti kuka-on-kuka –galleria.

Post-it –lappuja tälle taululle saavat liimailla vain harvat ja valitut.

​

Mukana ovat myös linkit kaikkiin sisäisiin järjestelmiin. Kuponkia kupongin perään, eritasoista tietoa, josta suurinta osaa et edes tiennyt tarvitsevasi. Intranet on kuin jättimäisen kokoinen ilmoitustaulu, johon pääsee käsiksi vain, jos sattuu olemaan yrityksen sisäverkossa. Post-it –lappuja tälle taululle saavat liimailla vain harvat ja valitut, sillä pitäähän tiedonjakoa jotenkin kontrolloida, ettei lappujen koko, määrä ja järjestys levähdä.

Kuponkia kupongin perään, eritasoista tietoa, josta suurinta osaa et edes tiennyt tarvitsevasi.

Yrityksen työntekijät liikkuvat älypuhelin kädessään ja ovat jatkuvasti verkossa. Ihmisten välinen vuorovaikutus ja kohtaamiset tapahtuvat yhä enemmän sähköisesti. Yhä useammat yritykset pyrkivät kohti avokeittiökulttuuria ja avaavat yrityksen sisäistä meininkiä asiakkaille ja muille kiinnostuneille. Miksi sitten intranet on vieläkin useimmiten yksinäinen saareke, jossa tieto päivittyy yksisuuntaisesti?

Onko intranet liian voimaton kanava?

Intranet ei tavoita yrityksen työntekijöitä samalla voimalla, kuin muut sähköiset, sosiaalisuuteen perustuvat verkostot. Se on vain epämieluisa kanava, jota käytetään pakon edessä. Kumpaa selaat mieluummin iLuurillasi: Facebookia vai yrityksesi intranetiä?

Yksisuuntainen, kontrolloitu intranet on tullut tiensä päähän. Jokainen tietää jo, että asiakkaat tavoitetaan yhä enemmän verkon kautta. Tässä pelissä sisältöjen vaikuttavuus on kaiken a ja o. Sama pätee myös yrityksen sisällä liikkuvaan tietoon. Kyse ei ole pelkästään ohjeista ja kupongeista, joita toki pakostikin tarvitaan.

Yksisuuntainen, kontrolloitu intranet on tullut tiensä päähän.

Intranetinkin pitää puhutella

Verkko on nykypäivänä tehokkain tapa viestiä yrityksen tavoitteista ja suunnasta yrityksen omille työntekijöille. Sisällön on oltava samalla tasolla kuin muidenkin verkostojen: sen pitää puhutella, herätellä ja auttaa. Sisällön pitää perustua vuorovaikutukseen ja kehittyä jatkuvasti tarpeiden mukaan. Kyse ei ole teknologiasta, vaan viesteistä ja siitä, miten ne tavoittavat.

Yksisuuntaisuus on unohdettava ja ymmärrettävä, että digitaalisen vuorovaikutuksen maailma koskettaa myös yrityksen sisäistä viestintää.

Intranet on kuopattava. Yksisuuntaisuus on unohdettava ja ymmärrettävä, että digitaalisen vuorovaikutuksen maailma koskettaa myös yrityksen sisäistä viestintää. Sisällöntuotannosta on tehtävä yhteisöllinen prosessi, jossa hyödynnetään niitä kanavia, joissa yrityksen työntekijät muutenkin liikkuvat – myös talon ulkopuolella. Kun tässä onnistutaan, lopputuloksena syntyy yhteisöllinen, paikkakunta- ja maarajat rikkova sosiaalinen verkosto, jossa relevantti tieto liikkuu avoimesti, hauskasti ja tehokkaasti. Tässä yhteisössä työstetään myös yhdessä yrityksen tulevaisuutta ja toimintatapoja entistä paremmiksi.

Onko kenelläkään enää varaa jättää tällainen tilaisuus käyttämättä? Heitä pommi, räjäytä intranet ja astu nykypäivään!

comments powered by Disqus