Parhaat työntekijät ovat yrityksen hunajapurkki

Työnantajamielikuvaa LinkedInissä rakennetaan tuomalla esiin yrityksen henkilöstö ja sen osaaminen. Parhaat osaajat eivät halua työskennellä yrityksessä ja tiimissä, jossa he joutuvat vetämään muita perässään. Suomen verkostoitunein henkilö ja LinkedIn-ekspertti Tom Laine paljastaa, että Suomestakin löytyy LinkedIn-profiileja viilaavien haamukirjoittajien ammattikunta.

Linkedin tunnetaan rekrytointikanavana. Miksi minun kannattaisi tehdä profiili, vaikkei minulla ole aikeita vaihtaa työpaikkaa?

LinkedIn on tänä päivänä paljon muutakin kuin rekrytointi- tai työnhakukanava. LinkedInissä ammatillinen verkostoituminen sekä asiantuntijuuden esittely on tehokkaampaa ja uskottavampaa kuin missään muussa kanavassa.

Monet yritykset käyttävät tänä päivänä parhaita asiantuntijoitaan yrityksen keulakuvina, "hunajapurkkeina", esitellessään yrityksen osaamista ja osaamisen tasoa potentiaalisille asiakkaille, tai luodakseen houkuttelevaa työnantajamielikuvaa. Jotkut yritykset - Suomessakin - käyttävät jopa haamukirjoittajia henkilökuntansa LinkedIn-profiilien kirjoittamiseen, jotta niistä oikealla tavalla korostuisi sekä henkilön että yrityksen asiantuntijuus.

Ostaessaan asiantuntijapalveluita yritykset ovat perinteisesti pyytäneet tarjousten yhteydessä vastuukonsulttien CV:t luettavakseen. Nykyisin ollaan kiinnostuneempia näiden henkilöiden LinkedIn-profiileista. Niistä nähdään CV:tä laajemmin henkilön osaaminen, ja profiilissa voi olla esimerkiksi julkisia referenssejä, jotka auttavat paremmin ymmärtämään onko henkilöllä tarpeeksi vaadittua osaamista, miten hän vertautuu kilpaileviin osaajiin ja onko hän pyydetyn korvauksen arvoinen.

Jotkut yritykset - Suomessakin - käyttävät jopa haamukirjoittajia henkilökuntansa LinkedIn-profiilien kirjoittamiseen, jotta niistä oikealla tavalla korostuisi sekä henkilön että yrityksen asiantuntijuus.

Vaikka henkilö ei olisi aktiivisesti työnhaussa, kannattaa LinkedIn-profiili pitää ajantasalla, koska rekrytoija ei ole kiinnostunut löytämään parasta aktiivista työnhakijaa, vaan parhaan mahdollisen osaajan. Työtarjouksia lähetetään ihmisille, joiden profiilista osaaminen oikein korostuu.

Mitä etua yritykselle on siitä, että työntekijät ovat Linkedinissä?

Somepalveluista LinkedIn on selkeästi tärkein ammatillinen kanava, ainoa suurista somepalveluista jossa ei ole mitään hauskaa ja viihteellistä, vaan se on 100 % ammatilliseen käyttöön tarkoitettu. Palvelusta löytyy tänä päivänä noin 350 miljoonaa käyttäjää globaalisti ja yli 788 000 suomalaista.

Työnantajamielikuvaa rakennetaan tuomalla esiin yrityksen henkilöstö ja sen osaaminen. Parhaat osaajat eivät halua työskennellä yrityksessä ja tiimissä, jossa he joutuvat vetämään muita perässään. He haluavat työskennellä rinnallaan osaajia, joita itse arvostavat, jotka ovat osaamisessa samalla tasolla tai parempia, ja joilta voi parhaimmillaan oppia.

Parhaat osaajat eivät halua työskennellä yrityksessä ja tiimissä, jossa he joutuvat vetämään muita perässään.

Jos haluaisin ostaa tietyn tyyppistä asiantuntijaosaamista, voin joko googlata tai etsiä osaajia LinkedInistä. LinkedInissä ollaan esillä laajoilla profiileilla, joista osaaminen on julkisten referenssien tai linkkien kautta vertailtavissa. LinkedIn-ryhmissä aktiiviset ja osaamistaan jakavat henkilöt saavat usein eniten tarjouspyyntöjä ja työtarjouksia osakseen.

LinkedInin blogialusta on paras tapa tavoittaa yleisö omalla asiantuntijuudella. Jos LinkedIn huomaa blogikirjoituksen herättävän kiinnostusta tykkäyksillä ja kommenteilla, LinkedIn alkaa promota sitä laajemmalle yleisölle, parhaimmillaan miljoonille LinkedInin käyttäjille, jotka ovat juuri kyseisestä aiheesta kiinnostuneet.

Millaiset Linkedin-profiilit tekevät vaikutuksen ja kenellä on Suomen paras Linkedin-profiili?

Olen pitkään ollut Suomen verkostoitunein henkilö LinkedInissä, ja siitä on ollut paljon hyötyä urani varrella - tarjouspyyntöjä saan LinkedInin kautta melko kiitettävästi ja työtarjouksia sitä kautta on tullut useita.

Itse olen vaikuttunut, kun osaamista voidaan myös arvioida referenssien, työnäytteiden tai profiilista löytyvien linkkien avulla. Profiilin monipuolisuus erilaisten kuvien, videoin ja linkkien kautta on myös positiivinen asia, sillä LinkedIn-profiilista tulee helposti hyvin pitkä ja puiseva, ja harvaa profiilia jaksaa lukea loppuun asti, jos siinä ei ole jotain visuaalisia ärsykkeitä keventämässä lukukokemusta.

LinkedIn-profiili on modulaarinen, ja voimme tehdä siitä hyvin pitkälti juuri sen näköisen ja siinä järjestyksessä olevan kuin haluamme

Hyvän profiilin tunnusmerkit liittyvät sisällön laajuuteen ja monipuolisuuteen. Sisältöä voi priorisoida. LinkedIn-profiili on modulaarinen, ja voimme tehdä siitä hyvin pitkälti juuri sen näköisen ja siinä järjestyksessä olevan kuin haluamme. Omasta elämäntilanteesta ja osaamisesta riippuu, mitä profiililla halutaan sanoa ja millainen mielikuva sen perusteella syntyy, ja siksi profiilin hyvyys on subjektiivinen käsite.

Tom Laineen Linkedin-pikaopas

comments powered by Disqus