Ovatko blogit kuolemassa?

Viime vuosina on havaittu taantumista blogien kävijämäärissä, kun taas muutama vuosi takaperin blogien suosio oli rakettimaisessa nousussa. Mitä blogimaailmassa oikein tapahtuu, ja mihin suuntaan blogiskene oikein on menossa – kuoleeko blogi?

Siinä missä vuonna 2010 blogeja luettiin perinteisesti desktopilta, ja sosiaalisen median kanavat* vasta varovasti nostivat päätään, on blogikäyttäytyminen kääntynyt vuonna 2017 päälaelleen. Blogien luku on tällä hetkellä siirtynyt pitkälti mobiililaitteisiin, sillä yli puolet blogien liikenteestä tulee tänä päivänä matkapuhelimesta tai tabletista.

Tässä loputtomassa blogien tarjonnassa ja ihmisten kiireisessä arjessa sosiaalisen median kanavat ovat vahvistuneet – some-feediä on helppo selata vaikka tien päällä. Jos kiinnostava somenosto herättää tarpeeksi mielenkiintoa, siirtyy lukija itse blogipostaukseen.

Siinä missä sosiaalisen median kanavat olivat aikaisemmin vain pieni blogien lisä, ne ovat nyt yksi blogiskenen tärkeimmistä työvälineistä ja liikenteenlähteistä!

Syrjäyttävätkö sosiaalisen median kanavat blogit?

Ovatko sosiaalisen median kanavat sitten syrjäyttämässä blogit kokonaan? Riittääkö tulevaisuudessa pelkkä kuulumisista kertova Facebook-päivitys? Saako twiittiin mahtumaan edes murto-osan sanottavastaan? Tuoko kuvankaunis Instagram-tili tarpeeksi visuaalista inspiraatiota? Tai paljastaako muokkaamaton Snapchat-klippi jopa liikaakin bloggaajan elämästä?

Mikään alustoista ei tarjoa mahdollisuutta yhtä rikkaan sisällön luomiselle kuin blogialusta.

Vaikka somekanavien käyttö kasvaakin räjähdysmäisesti, ei mikään näistä alustoista tarjoa mahdollisuutta yhtä rikkaan sisällön luomiselle kuin blogialusta.

Yksittäinenkin blogipostaus tarjoaa oikeastaan niin paljon tilaa sisällölle kuin bloggaaja vaan pystyy tuottamaan; hakukoneoptimoituun tekstintuotantoon, Pinterest-tyylisiin laadukkaisiin kuviin, Youtubesta upotettuihin videoihin sekä ristiinlinkityksiin saitilta toiselle. Pintaraapaisu kun ei aina riitä.

Antaudu somekanavien vietäväksi – oikeaoppisella tavalla!

Somekanavat eivät ole uhka blogeille, vaan ne luovat mahdollisuuden erityyppiselle lisäsisällölle, joka tukee ja rikastuttaa perinteistä blogipostausta. Ilman somejakoja blogipostaus jäisi pahimmillaan blogialustalle pölyyntymään. Pysy siis vauhdissa mukana, pidä hatusta kiinni ja antaudu somekanavien vietäväksi – twiittaa, pinnaile, snäppää!

Laita somekanaviesi mittarit kuntoon ja seuraa liikenteesi lähteitä.

Vaikka blogi ja sen somekanavat kulkevatkin käsi kädessä, muista kuitenkin miettiä tarkkaan, minkälainen sisältö toimii missäkin kanavassa. Käytä aiheiden suunnittelussa apunasi Dinglen somekalenteria vuodelle 2017.

Viimeisenä muttei vähäisempänä; laita somekanaviesi mittarit kuntoon ja seuraa liikenteesi lähteitä. Äläkä unohda, että nykyään voit myös mitata Insta-viestintääsi. Koko paletti haltuun siis ja hyvää blogivuotta 2017!

*Jutussa käsitellään blogia erillisenä muista sosiaalisen median alustoista, kuten Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter ja Pinterest. Blogihan on sosiaalisen median alusta itsekin, mutta yhä useammin se mielletään erilliseksi näistä muista kanavista. Tekstissä siihen viitataan ns. ei-somekanavana.

Carita Alfthan on Aller Median kaupallinen blogituottaja. Hän on toiminut ammattibloggaajana vuodesta 2010 lähtien ja työskennellyt aikaisemmin blogiyhteistyötä ostavana asiakkaana. Tutustu myös Caritan blogiin Char and the City.