Ota kilpailijaa kädestä

Talouskriisi. Konkurssit. YT-neuvottelut. Irtisanomiset. Uutisotsikoita lukiessa miettii usein, onko minkään yrityksen menestyminen, saati selviytyminen, enää mahdollista? Mitä tehdä, kun loppu häämöttää? Nopeat syövät hitaat. Vain vahvin selviytyy. Väärin.

Selviytyjänä oleminen ei tarkoita sitä, että pitäisi olla ainoa, joka kykenee menestymään. Nykypäivän yritysmaailman selviytyjä omaa luontaisen kyvyn nähdä liiketoiminnan kenttä tuoreesta näkökulmasta ilman tulista tahtoa murskata jokainen, joka tielle sattuu. Yritys, jolla on taito yhdistää omat resurssit ja viestintä yhteistyöhön muiden bisnesmallien kanssa, selviytyy.

It is literally true that you can succeed best and quickest by helping others to succeed. – Napoleon Hill

Kymmenen suomalaista mediayhtiötä todistaa kykynsä toimia yhdessä myös käytännössä. Mediayhtiöt avaavat yhdessä digitaalisen mainonnan uuden markkinapaikan. Markkinapaikan kautta digimainonnan ammattilaisten on entistä helpompi ostaa mainoskampanjalleen näkyvyyttä yli mediarajojen.

Yritys, jolla on taito yhdistää omat resurssit ja viestintä yhteistyöhön muiden bisnesmallien kanssa, selviytyy.

Suomen kokoisessa markkinassa ja markkinamurroksen pyörteissä verinen kilpailu ei ole enää kannattavaa. Nopean ja ketterän kehityksen aikana kaikkea ei ole järkevää rakentaa itse, vaan yhdistää vahvuuksia entistä järeämmiksi kokonaisuuksiksi. Olette joka tapauksessa samassa veneessä.

Kuulostaa helpolta ja järkevältä, jopa itsestään selvältä. Silti suomalaisten mediayhtiöiden yhteistyö tässä asiassa on maailmanlaajuisestikin uniikkia. Kyseinen yhteistyö on hieno pelinavaus ja taidonnäyte kansainväliselle digimainonnan markkinalle, jossa palveluntarjoajat, mediat ja ostajat ovat perinteisesti yhdistyneet valtavaksi sillisalaatiksi tilkkutäkiltä tarjoiltuna.

Suomalaisten mediayhtiöiden yhteistyö tässä asiassa on maailmanlaajuisestikin uniikkia.

Pirstaloiko digimainonnan ripeä kehitys koko kentän?

Digimainonnan kehitys on harpponut eteenpäin viime vuosina jättiaskelin. Perinteisen mainosostamisen rinnalle kirinyt ohjelmallinen ostaminen on jo tuonut paljon helppoutta mainosostamiseen.

Markkinan pirstaloitunut rakenne tekee ohjelmallisesta ostamisesta kuitenkin vielä paikoin monimutkaista ja työlästä. Varsinkin ostajalle. Digimainonnan ostamiseen liittyy useita eri järjestelmiä ja palveluntarjoajia, joiden sekamelskassa ammattilainenkin välillä hyytyy.

Kantavana voimana mediayhtiöiden yhteistyössä tuntuukin olevan yhteinen halu helpottaa nimenomaan ostajan työtä: tutummassa ohjelmallisen ostamisen huutokauppamallissa ostajalla ei ole takuuta kampanjan näkyvyydestä (non-guaranteed).

Mediayhtiöiden markkinapaikan kautta ostaja voi sen sijaan varata kampanjalleen tietyn näkyvyyden (guaranteed) ja yhdistellä kampanjaansa useiden eri medioiden mainostuotteita. Näin ostaja pystyy hallinnoimaan kampanjansa koko elinkaarta yhden järjestelmän kautta.

Kantavana voimana mediayhtiöiden yhteistyössä tuntuukin olevan yhteinen halu helpottaa ostajan työtä.

Suomalaiset mediayhtiöt ovat valitsemassaan yhdessätekemisen tavassa valtavan fiksuja: jokaisella yhtiöllä on omat vahvuudet ja tietty erityisosaaminen, mutta yhteistyöllään he pitävät markkinan monipuolisena ja terveenä.

Mediayhtiöt ymmärtävät digiostajien tarpeet ja haluavat vastata niihin kaikkia hyödyttävällä tavalla. Yhden ainoan ei ole tarvetta nousta johtavaan asemaan. Yhteistyöllä systeemi toimii.

Competition has been shown to be useful up to a certain point and no further, but cooperation, which is the thing we must strive for today, begins where competition leaves off. – Franklin D. Roosevelt

Kilpailun rooli

Kilpailun sanotaan usein olevan kehityksen edellytys. Kilpailussa yritys taistelee paikastaan asiakkaan arjessa monien muiden vastaavien toimijoiden rinnalla.

Yrityksen pitää olla entistä parempi ja luovempi, sekä tarjota kuluttajalle jotain houkuttelevampaa kuin kilpailija. Mutta jos kehittymisessä tuijotetaan vain asemaa ulkoisiin kilpailijoihin nähden, jäädään kehityksessä vähän puolitiehen.

Voisiko kehitystä edistää vielä vauhdikkaammin ja koko asiaa ajatella peräti ihan toisella tapaa? Mitä jos ulkoisen kilpailun sijaan yritys keskittyisi enemmän kilpailuun itsensä kanssa? Kilpailuun, jossa ei tuijoteta vain omia ja kilpailijoiden tunnuslukuja, vaan kehitetään yrityksen sisäistä yhteistyötä ja haetaan ulkoisella yhteistyöllä oppeja ja uusia tuulia tulosten purjeisiin.

Mitä jos ulkoisen kilpailun sijaan yritys keskittyisi enemmän kilpailuun itsensä kanssa?

Useat suomalaiset oman aikansa menestyjät tuntuvat kangistuneen sisäisten rakenteiden jämähtämiseen ja organisaatioiden korkeaan hierarkiajärjestelmään. Jousto ja ketteryys päätöksenteossa on asetettu moniportaisen hyväksynnän muottiin.

Päätöksenteon hierarkia kahlitsee luovuutta, kokeilunhalua, motivaatiota, uteliaisuutta sekä rohkeutta, ja vastoin oletusta horjuttaa myös luottamusta. Liiketoimintayksiköt pakotetaan kilpailemaan yrityksen sisällä paikastaan auringossa.

Yhteistyö ei ole pelkkä korusana tai kiiltokuva yrityksen portfoliossa. Jotta kehitystä tapahtuu ja oikeasti voidaan menestyä, yhteistyö täytyy saada integroiduksi yrityskulttuurin ajatusmalliin ja selkärankaan konkreettisten käytäntöjen lisäksi.

Kehitystyössä ei kannata ajatella vain sitä, miten se hyödyttää oman tiimin toimintaa, vaan miten siitä voidaan jalostaa sisäisesti ja miten hyötyä saavat myös muut yrityksen yksiköt. Nykyaikaina ajatusta on laajennettu. Nyt mietitään, miten yritys pystyy jatkossa yhdistämään osaamisensa kilpailijan osaamiseen ja saamaan siten hyötyä molemmille.

Jälleen kerran, kuulostaa helpolta ja itsestään selvältä. Mutta kuinka moni yritys on kuitenkaan todellisuudessa pystynyt jalkauttamaan tämän toimintaansa ja arvomaailmaansa?

Alone we can do so little, together we can do so much. Helen Keller

Kyse on yhteisistä talkoista

Useat huippu-urheilijat ovat lähtöviivalla toistensa pahimpia uhkia, vaikka pohjan taistoon ovat tuoneet tuhannet yhteiset harjoittelutunnit ja toistensa tsemppaaminen ja sparraaminen. Yhteistyöllä myös luodaan kilpailulle paremmat olosuhteet kilparadoilla mutta myös yritysmarkkinoilla.

Kilpailijoiden taustalla häärii lisäksi mahtava tukijoukko. Kenen urheilevan lapsen vanhempi ei olisi seisonut räntäsateessa kentän laidalla lippuja myymässä tai pitämässä kahvipannua kuumana kanttiinissa? Varsinkin suomalaisessa junioriurheilussa hauiksiaan pullistelee vapaaehtoisten talkoolaisten joukko, jossa voimat yhdistetään esimerkiksi parempien harjoitteluolosuhteiden rakentamiseksi.

Kyse on yhteisistä talkoista, josta käytetään englannin kielessä sanaa bee (mehiläinen). Kuvaus on erittäin osuva. 1800-luvulla elänyt brittiläinen humoristi ja runoilija Thomas Hood aikanaan tiivisti ajatuksen yhteistyön luonteesta sanoessaan: "When was ever honey made with one bee in a hive?"

Niinpä.

Yhteistyöllä myös luodaan kilpailulle paremmat olosuhteet kilparadoilla mutta myös yritysmarkkinoilla.

Selitysten aika on ohi. On aika kirjoittaa uusia positiivisempia otsikoita. Jos kymmenen Suomen suurinta mediayhtiötä, toistensa kovimmat kilpailijat pystyvät ja haluavat tehdä markkinaa mullistavaa yhteistyötä yhteisessä rintamassa, pitää siihen pystyä myös organisaatioiden sisällä ja ulkopuolella, tarvittaessa yli yritysrajojen.

Ota siis rohkeasti kilpailijaa kädestä ja astukaa seuraava askel yhdessä. Saatat jopa voittaa itsesi.